شرکت پتروشیمی کارون پیشتاز تصفیه داخلی پساب در ایران/درآمدزایی کارون از ضایعاتی که می توانست آلاینده محیط زیست باشد

مدیرعامل پتروشیمی کارون، اجرای پروژه تصفیه خانه مرکزی این مجتمع را گامی مهم در راستای حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: با اجرای این پروژه می‌توانیم با اطمینان بگوییم هیچ آب آلوده‌ای در صنعت پتروشیمی وجود ندارد، که قابل تصفیه نباشد و می‌تواند حتی آن آب را به زیستگاه آبزیان و سایر موجودات آن منطقه تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ این شرکت به‌عنوان تنها تولیدکننده محصولات ایزوسیانات در ایران و اولین تولید کننده در منطقه‌ی خاورمیانه در سال‌های اخیر توانسته عملکردی مثبت در زمینه‌های مختلف تولید، فروش و همچنین فعالیت‌های محیط زیستی داشته باشد. تجهیزات و استانداردهای ارائه‌شده در این شرکت به گونه‌ای طراحی شده که دارای استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای است اما در سال‌های گذشته متخصصان جوان این شرکت اقداماتی بیش از قبل درزمینه فعالیت‌های محیط‌زیست انجام داده‌اند تا بتوانند گام‌هایی بزرگتر برای رسیدن به صنعت سبز و کاهش آلودگی آب، خاک و هوا بردارند.

علیرضا صدیقی زاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون هم‌زمان با هفته محیط‌زیست در گفت‌وگویی کوتاه به تشریح استاندارهای محیط زیستی این شرکت، فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که در این زمینه انجام‌شده پرداخته است.

آب، خاک و هوا؛ سه عنصر محیطی در معرض آلودگی

صدیقی زاده بابیان اینکه پتروشیمی کارون با توجه به خوراک مصرفی و محصولی تولیدی خود نوع آلودگی متفاوتی نسبت به دیگر صنایع پتروشیمی در سه عنصر آب، خاک و هوا دارد گفت: طراحی اولیه پتروشیمی کارون به گونه‌ای طراحی شده که با توجه به چنین آلودگی‌هایی، تمهیداتی در زمینه استانداردهای محیط زیستی اندیشیده و اگر مجتمع بر اساس استانداردها عمل کند نباید هیچ‌گونه آلودگی در سه عنصر آب، خاک و هوا داشته باشد.

وی در خصوص استانداردهای طراحی اولیه در خصوص پیشگیری از آلودگی هوا اظهار داشت: آنالیزورهای آنلاینی بر روی دودکش‌ها نصب‌ شده که تحت کنترل ویژه عملیات هستند و با حساسیتی که دارند به‌محض آنکه نتوانند گاز را احساس کنند واحد را به‌طور کامل متوقف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون درباره ضایعات این شرکت که بر روی خاک نگهداری می‌شوند و با بارندگی‌های احتمالی می‌توانند به خاک نفوذ کنند گفت: برای جلوگیری از انتشار این آلودگی، بخشی از این ضایعات را به مرکز دفن بهداشتی پسماندهای صنعتی (لندفیل) منتقل می‌کنیم و به روشی استاندارد شیرابه‌های حاصل از این ضایعات جمع‌آوری و دفع می‌شوند.

صدیقی زاده ادامه داد: علی‌رغم دفن این ضایعات در لندفیل اما ممکن بود در زمان نگهداری یک‌هفته‌ای تا ارسال، شیرابه‌ها به زمین نفوذ کرده و خاک را آلوده کنند که برای جلوگیری از این اتفاق تمهیداتی در نظر گرفتیم. به این صورت که جایگاهی در حال آماده شدن و بتن‌ریزی است و مسیرهایی تعبیه‌شده تا شیرابه‌ها جداشده و به این روش اطمینان حاصل کنیم که در آن مقطع کوتاه نیز هیچ آلودگی برای طبیعت نخواهیم داشت.

این مقام مسئول به بخش دیگری از ضایعات تحت عنوان تار اشاره کرد که باید سوزانده شوند و گفت: این ضایعات اگر بر روی زمین بمانند با جریان هوا و انتقال به محیط از یک آلاینده خاک به آلاینده هوا تبدیل می‌شوند اما از سال ۱۳۹۸ تاکنون برای جلوگیری از سوزاندن این ضایعات و آلودگی هوا آن را به شکل خوراک برای برخی شرکت‌ها ارسال می‌کنیم تا از آن کک تولید شود. به این روش نه‌تنها از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری می‌کنیم بلکه می‌توانیم بازاریابی کرده و از ضایعات شرکت درآمد داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با توجه به طراحی اولیه مبنی بر سوزاندن محصول جانبی تحت نام تجاری OTD گفت: اورتو تولوئن دی آمین محصول جانبی MTD است که باید سوزانده شده و به‌تبع آن آلودگی هوای منطقه را به همراه دارد. بیش از یک سال است با صادرات این محصول نه‌تنها از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری می‌کنیم بلکه می‌توانیم برای شرکت درآمدزایی داشته باشیم.

تصفیه‌خانه پساب؛ یک گام دیگر به‌سوی صنعت سبز

صدیقی زاده با اشاره به دستور سازمان منطقه ویژه اقتصادی مبنی بر ارسال آب‌های آلوده به‌محض پیش‌تصفیه در شرکت‌ها به شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس گفت: چنین روشی که انواع آب‌های آلوده را در یک مکان برای تصفیه جمع‌آوری می‌کند ممکن است هزینه‌هایی بیشتر به دنبال داشته باشد.

وی بابیان اینکه صنعت ایزوسیانات از کم‌مصرف کننده‌ترین صنایع پتروشیمی در بحث آب است گفت: پسابی که این شرکت تولید می‌کند پساب آلوده‌ای است و حجم بالایی از آلایندگی را نسبت به سایر صنایع به دنبال دارد. در شرکت ابتدا پیش تصفیه صورت می‌گیرد و سپس به شرکت فجر انرژی برای تصفیه نهایی ارسال می‌شود.

صدیقی زاده با اشاره به مراسم کلنگ زنی تصفیه‌خانه پساب که هفته گذشته برگزار شد اظهار داشت: در سال ۱۳۹۶ تصمیم گرفتیم تا با احداث تصفیه‌خانه مرکزی در شرکت و بدون نیاز به ارسال پساب به شرکت فجر انرژی کار تصفیه را انجام دهیم. بر این اساس می‌توانیم با تجهیزات ابزار دقیق و آنالیزورها میزان آلودگی آب را به حد قابل قبول اداره محیط‌زیست برسانیم.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه‌ای که در کشورهای دیگر داشتیم تصمیم گرفتیم تا در خروجی این تصفیه‌خانه حوضچه‌ای کوچک قرار دهیم تا با قرار دادن آبزیان خوریات اطمینان حاصل کنیم آب کاملاً سالم و مناسب محیط‌زیست است. به‌این‌ترتیب علاوه بر دستگاه‌ها به‌صورت طبیعی نیز استانداردسنجی می‌کنیم. همچنین، با اجرای این پروژه می‌توانیم با اطمینان بگوییم هیچ آب آلوده‌ای در صنعت پتروشیمی وجود ندارد که قابل تصفیه نباشد و می‌توان آب منطقه اطراف هر مجتمعی را به نقطه‌ای رساند که زیستگاه موجودات آن منطقه باشد.

مدیریت پساب؛ بی‌نیازی صنعت از آب

صدیقی زاده با تأکید بر ماهیت شرکت پتروشیمی کارون و احتمال آلودگی خاک گفت: مسیر آب‌های مختلف در این شرکت به‌گونه‌ای طراحی‌شده که اطمینان داریم هیچ آبی بدون گذر از مسیر تصفیه‌خانه وارد خوریات نمی‌شود. همچنین مسیر پساب‌های مختلف جداشده و اجازه نمی‌دهیم آب‌های فرایندی و آب‌های دیگر مانند فضای سبز باهم مخلوط شوند. از سوی دیگر، واحدهای فرایندی به‌طور کامل ایزوله شده‌اند و به‌طور مستقیم به سمت تصفیه‌خانه می‌روند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به فاز دوم این پروژه که استفاده مجدد از آب تصفیه‌شده در شرکت است اظهار داشت: فاز اول تصفیه‌خانه پساب، تصفیه آب و رساندن مشخصات آن به حد استاندارد است اما در فاز دوم این پروژه می‌توانیم آب تصفیه‌شده را به ابتدای چرخه بازگردانده و با استفاده مجدد از این آب در بخش‌های مختلف، میزان آب موردنیاز شرکت که از سوی فجر انرژی خلیج‌فارس تأمین می‌شود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهیم.

ما در مقابل طبیعت مسئولیم

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به دغدغه‌های محیط زیستی مدیران مختلف صنعتِ کشور در دهه گذشته گفت: باید بپذیریم که زمین تنها برای انسان‌ها نیست و بدون در نظر گرفتن وظیفه شغلی در مقابل طبیعت مسئولیم.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی کارون در سال‌های گذشته با کاشت درختان مثمر نظیر شاتوت، خرما و انجیر توانسته تاکنون حدود ۱۰ درصد از فضای مجتمع را به فضای سبز اختصاص دهد. همچنین، حدود هزار مترمربع از فضای بیرونی شرکت را نیز درختکاری کند.
صدیقی زاده در پایان گفت: امیدواریم با ادامه درختکاری، رعایت تمام استانداردهای محیط‌زیستی و قدم‌هایی که درزمینه تولید پاک و ایمن برمی‌داریم بتوانیم به‌خوبی از طبیعتی که زمین در اختیارمان نهاده مراقبت کرده و با صنعت سبز بتوانیم تولید بدون آلودگی را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم.

https://ipna.news/156974کپی شد!