صحه‌گذاری پروژه‌های بهبود صنعت پتروشیمی با الگوی جدید EFQM

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صحه‌گذاری پروژه‌های بهبود شرکت‌های پتروشیمی امسال با استفاده از الگوی جدید بنیاد مدیریت کیفت اروپا (EFQM) انجام می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،  حسن عباس‌زاده صبح امروز (چهارشنبه، ۱۹ خردادماه) در نشست تخصصی تعالی سازمانی در صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی ایران در استفاده از ابزارهای نوین مدیریتی در کشور پیشتاز بوده است، اظهار کرد: ضرورت دارد شرکت‌های پتروشیمی برای افزایش بهره‌وری خود را به ابزارهای نوین تجهیز کنند.

وی به تصویب جایزه تعالی صنعت پتروشیمی براساس الگوی EFQM در هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۸۹ اشاره کرد و افزود: براین اساس ارزیابی کیفیت شرکت‌های پتروشیمی در یک قالب مدیریتی منسجم انجام می‌شود و با برگزاری این جایزه تعالی، شرکت‌ها ترغیب می‌شوند در این مسیر گام بردارند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه جایزه تعالی صنعت پتروشیمی زیر نظر شورای سیاست‌گذاری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدیریت می‌شود، ادامه داد: با شکل‌گیری این جایزه، آموزش‌های بسیاری در این زمینه انجام شد و هم‌اکنون می‌توان گفت از نقاط قوت صنعت پتروشیمی ایران این است که یک مدیر تعالی در همه شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد.

عباس‌زاده به آموزش بیش از ۲۵۰ ارزیاب در صنعت پتروشیمی براساس معیارهای استاندارد در هشت دوره جایزه تعالی اشاره کرد و گفت: بازآموزی‌ها هرساله انجام می‌شود و هم‌اکنون حدود ۱۰۰ نفر گواهی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در هشت دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی، ۶۴۲ ارزیابی توسط ۲۲۰۰ ارزیاب از شرکت‌ها انجام‌ شده، افزود: در بخش نتایج، هشت جایزه تندیس نقره‌ای، ۲۸ تندیس بلورین، ۲۱۶ لوح سپاس و ۱۴۵ گواهی تعهد و تعالی ارائه‌ شده است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ۹۵ شرکت در آخرین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی ارزیابی شد که بیشترین آمار مربوط به شرکت‌های تولیدی است، ادامه داد: در بخش مشاوران و تأمین‌کنندگان قطعات نیز مشارکت خوبی شکل گرفت، به‌طوری که ۲۲ شرکت در این زمینه حضور یافتند. تلاش می‌شود زنجیره چنین شرکت‌هایی را گسترش دهیم و محدود به شرکت‌های تولیدی نباشیم، زیرا به‌طور حتم با رشد شرکت‌های تأمین‌کننده و خدماتی، صنعت پتروشیمی نیز فواید آن را دریافت می‌کند.

عباس‌زاده به استفاده بخشی از محصولات صنعت پتروشیمی در صنایع پایین‌دستی اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها هم ترغیب کردیم که در این مسیر به شرکت‌های پتروشیمی بپیوندند.

به گفته وی، نخستین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با حضور ۴۳ شرکت برگزار شد، به‌طوری که در آخرین دوره این تعداد به ۹۵ شرکت رسید.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته به‌دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا در این راه متوقف نشدیم، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی به‌صورت مداوم انجام شد و حدود ۵۰ نفر از ارزیابان گواهی بنیاد EFQM را دریافت کردند.

عباس‌زاده ادامه داد: همچنین در  این شرایط، پروژه‌های بهبود شرکت‌های پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیگیری و دنبال شد و شرکت‌ها خودارزیابی‌ها را انجام دادند.

وی با بیان اینکه در نشست امروز ویرایش جدید مدل EFQM ازسوی طراحان این الگو تشریح خواهد شد، اظهار کرد: صحت‌سنجی پروژه‌های بهبود امسال با استفاده از الگوی جدید بنیاد مدیریت کیفت اروپا انجام و سعی می‌شود تجارب به اشتراک گذاشته شود و امیدواریم به‌زودی ارزیابی‌ها را نیز با تغییر شرایط داشته باشیم.

https://ipna.news/156948کپی شد!