استاندار خوزستان

مدیران صنایع پتروشیمی نگاه ویژه به استخدام بومیان داشته باشند

استاندار خوزستان گفت: ۱۹ درصد از شاغلین منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بومی بندر ماهشهر هستند که میزان کمی است و مدیران صنایع پتروشیمی باید نگاه ویژه ای به استخدام بومیان در این صنعت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛استاندار خوزستان روز یکشنبه در نشست تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن آفرینش منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد، با بیان اینکه درصد نیروهای شاغل بومی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر ماهشهر پایین است گفت: مدیران صنایع پتروشیمی باید نگاه ویژه‌ای به استخدام نیروهای بومی شهرستان بندر ماهشهر داشته باشند.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: بر اساس آمار ارایه شده توسط مدیران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ۶۳ درصد نیروهای شاغل در صنایع پتروشیمی از دیگر شهرستان‌های استان هستند و فقط ۱۹ درصد بومی بندر ماهشهر می‌باشند و ۱۸ درصد هم نیروهای متخصص خارج از استان هستند.

استاندار خوزستان گفت: بندر ماهشهر شهرستانی است که با مشکلات، اعتراضات اجتماعی و فقر دست‌وپنجه نرم می‌کند، لذا ۱۹ درصد شاغل بومی عدد بسیار کمی است؛ به همین دلیل در بحث استخدام نیرو باید توجه بیشتری به بومیان شهرستان شود و اولویت استخدام باید با بومیان باشد.

وی ادامه داد: بانک‌های استان منابع و مصارفی دارند که هر چه منابع تقویت شود، مصارف نیز آسانتر می‌شود.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: یکی از دو قطب پتروشیمی کشور در بندر ماهشهر قرار گرفته است که انتظار می‌رود گردش مالی صنایع پتروشیمی در خود استان باشد و منابع بانکی استان را تقویت کند.

وی افزود: صنایع پتروشیمی در مسایل روان آب‌ها، بیابانزدایی، ساماندهی خورها و … در خوزستان اقدامات خوبی انجام داده اما مسوولیت‌های اجتماعی باید طبق یک قاعده‌ی مشخص باشد که یکی از این مسوولیت‌های اجتماعی، بحث آلایندگی است.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: با توجه به توسعه بندر ماهشهر و بندر امام‌خمینی(ره) و وجود صنایع پتروشیمی، نباید فقر و بیکاری در آن مشاهده شود. در این منطقه، در حال ساخت پنج هزار واحد خانه هستیم که نشان دهنده وجود پنج هزار خانوار فقیر در منطقه است که در اثر سیل و آبگرفتگی آذر پارسال منازل آنها از بین رفته است.

استاندار خوزستان یکی از مشکلات منطقه را پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس سرانه جمعیت بیان کرد و گفت: در گذشته، مالیات بر ارزش افزوده به مناطقی که در آن، کارخانه وجود داشت، پرداخت و در راستای عمران و آبادی همان منطقه استفاده می‌شد، اما در قانون جدید، این مالیات، بر اساس سرانه جمعیت به مناطق و شهرستان‌ها تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: این قانون اشکال اساسی دارد چرا که بر اساس آن، حق مناطق محروم که زمین، آب و هوای آنها آلوده شده، به مناطق پرجمعیت داده می‌شود و انتظار می‌رود این قانون اصلاح شود.

سلیمانی دشتکی در خصوص توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر ماهشهر نیز گفت: مدیران این مجموعه، توافقاتی با سازمان پدافند غیرعامل و سایر دستگاه‌ها برای در اختیار گرفتن زمین‌ها داشتند که در این نشست مقرر شد این موضوع را پیگیری و تسریع بخشیم.

وی درباره موضوع مطالبات زیاد و بدهی جزیی صنایع پتروشیمی از توانیر که بدهی‌ها به اجرا درآمده اما طلب‌ها پرداخت نمی‌شود بیان کرد: لازم است بدهی صنایع پتروشیمی این منطقه به توانیر فعلا نگه‌داشته شده تا در سطح ملی راهکاری برای پرداخت طلب‌های پتروشیمی‌ها تعیین شود.

https://ipna.news/156713کپی شد!
منبع