پتروشیمی اکسیر حلال در منطقه پارس جنوبی عسلویه به دستور رئیس جمهور افتتاح شد

در ارتباط تصویری به دستور رئیس جمهور مجتمع پتروشیمی اکسیر حلال در منطقه پارس جنوبی عسلویه برای تولید ۵۰ هزار تن محصولات هگزان و پنتان در سال افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری پتردشیمی ایران(ایپنا)، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید صبح امروز در آیین افتتاح صنعت پتروشیمی اکسیر حلال در منطقه پارس جنوبی عسلویه با قدردانی از حمایت‌های وزارت نفت و صنایع پتروشیمی ایران اظهار داشت: طرح پتروشیمی اکسیر حلال عسلویه زیر مجموعه پتروشیمی تخت جمشید عسلویه است که برای تولید ۴۰ هزار تن هگزان و ۱۰ هزار تن پنتان طراحی، نصب و راه‌اندازی شده است.

محمدرضا اخوان ملایری با بیان اینکه یک حلقه مفقوده در صنعت پتروشیمی وجود داشت افزود: طرح اکسیر حلال عسلویه برای تولید حلال‌های مفقوده مورد نیاز صنعت پتروشیمی شامل پلی‌اتیلن‌ها و پلی‌استایرن اجرا و سرمایه‌گذاری شد.

وی، طرح اکسیر حلال عسلویه را صنعت پیشران دانست و بیان کرد: قبلاً این محصولات از دیگر کشورها وارد می‌شد الان با ساخت این واحد نه تنها از واردات جلوگیری شده بلکه توجه ویژه به صادرات این محصولات شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید سرمایه‌گذاری طرح اکسیر حلال عسلویه را ۴۸ میلیون دلار از سوی بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: در اجرا این طرح هیچگونه تسهیلات بانکی دریافت نشده و پیش بینی می‌شود در شرایط فعلی که قیمت نفت زیاد بالا نیست حداقل ۳۰ میلیون دلار واردات ارزی برای کشور در پی داشته باشد و به اندازه ۱۰ میلیون دلار هم محصولات این واحد در داخل کشور به مجتمع‌های پتروشیمی عرضه می‌شود.

اخوان با بیان اینکه صنایع پتروشیمی دیگر دغدغه تأمین ماده بسیار مهم و اساسی و حلال در واحدهای خود ندارند گفت: شرکت‌های پتروشیمی بزرگ منطقه پارس جنوبی با خط لوله ویژه این محصول منتقل و مشکلات واحدهای پتروشیمی برطرف می‌شود.

وی، با اشاره به بومی شدن دانش طراحی، تولید و کاتالیز محصولات هگزان و پنتان در کشور بیان کرد: برای نخستین بار این محصولات در کشور تولید می‌شود و مراحل ساخت و خرید و تأمین تجهیزات ایرانی و کمتر از ۱۰ درصد خارجی است و بالای ۹۰ درصد این تجهیزات در داخل کشور ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید با بیان اینکه کلیه قسمت‌های دیگر این طرح هیچگونه کمکی از کشورهای خارجی گرفته نشده است گفت: این‌ طرح در ۱۲ ماه نصب تجهیزات آن نصب شده و سال گذشته در اردیبهشت ماه عملیات نصب تجهیزات آغاز شد و امسال پایان یافت این مهم یک الگویی برای دیگر طرح‌ها محسوب می‌شود.

https://ipna.news/156679کپی شد!