+C5 مجتمع استحصال اتان پارسیان سپهر به تولید انبوه رسید

محصول کاندنسیت (+C5) مجتمع استحصال اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر به همت متخصصان داخلی و با استفاده از فناوری و دانش روزآمد ملی – جهانی به تولید انبوه رسید.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، این محصول از میعانات غنی و گران‌قیمتی است که با استفاده از فناوری مدرن و روزآمد دنیا جداسازی شده و برای تولید بنزین و سوخت «های‌تک» کاربرد و استفاده دارد.

براساس این گزارش، گاز طبیعی که از مخازن گازی استحصال می‌شود به‌طور عمده حاوی حجم قابل ملاحظه‌ای میعانات گازی یا هیدروکربن‌های مایع است که از پنتان و هیدروکربن‌های سنگین‌تر مانند سی۵پلاس تشکیل شده و به شیوه‌های مختلف قادر به تبدیل به نفت سفید، بنزین، سوخت جت و… هستند.

میعانات گازی تولیدی پالایش پارسیان سپهر به‌دلیل نداشتن H2S و مرکاپتان و پایین بودن مقدار آب و جداسازی گوگرد از آن نه تنها جزو شفاف‌ترین محصولات در این حوزه است، بلکه به همین دلیل با جلوگیری از تولید آلاینده‌ها دارای ارزش‌های زیست محیطی نیز است.

هم‌اکنون در کشور با احتساب منابع عرضه‌شده در پالایشگاه‌های گاز، روزانه حدود ۵۵۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید و عرضه می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها به‌طور مستقیم صادر و سبب ارزآوری می‌شود. پیش‌بینی شده است تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید میعانات گازی در کشور به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

گفتنی است، طرح ملی و عظیم اتان‌گیری از گاز طبیعی در شهرستان مُهر استان فارس و عسلویه بوشهر از سوی ستاد اجرایی فرمان امام اجرا شده است که در هفته‌های اخیر از سوی رئیس‌جمهوری به‌صورت رسمی افتتاح شد و روزانه ظرفیت دریافت خوراک ۷۵ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی را داراست. در این مجتمع  ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز دی‌اکسیدکربن از گاز طبیعی گرفته می‌شود و تولیدات آن سالانه ۳.۳ میلیون تن انواع ال‌پی‌جی و کاندنسیت است که ۲ میلیون تن از این محصولات (اتان، بوتان، میعانات شیرین و پروپان) صادر می‌شود که مبلغ قابل توجه یک میلیارد دلار ارزآوری در سال برای کشور خواهد داشت.

https://ipna.news/156541کپی شد!