بررسی هفتگی از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد هفته گذشته ۱۳ نماد از مجموع ۲۸ نماد قابل خرید و فروش پتروشیمی افزایش قیمت داشتند و ۱۵ نماد هم با کاهش قیمت روبرو شدند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (۴ تا ۸ اردیبهشت) دو چهره متفاوت داشت. در ادامه کاهش قیمت ها و صف های فروش که بعد از ایام نوروز بی وقفه ادامه داشت، روزهای شنبه و یکشنبه گذشته همچنان این وضعیت ادامه داشت و باعث شد تا یکبار دیگر شاخص کل بورس به کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد سقوط کند. اما در ادامه بازار از روز دوشنبه مثبت شد و این وضعیت تا روز چهارشنبه هم ادامه پیدا کرد.

در نهایت شاخص کل که در ابتدای هفته مورد نظر عدد یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد را نشان می داد در پایان معاملات روز چهارشنبه روی همین عدد بایستد تا به این ترتیب سهام داران به طور میانگین در این هفته هیچ سود یا زیانی نکنند. اما ارزش معاملات این هفته هم در مجموع ۱۷ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته بیش از ۵ درصد افزایش یافت.

مهمترین نکته داخلی در تغییر وضعیت بورس، این بود که در این هفته رئیس سازمان بورس از تزریق ۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سخن گفت، موضوعی که موجب حمایت از بازار شد. از سوی دیگر اخبار بین المللی بخصوص افزایش احتمال احیای برجام باعث شد که بورس کمی از وضعیت نابسامان خارج شود. نشانه این تغییرات بیش از همه در جمع شدن نسبی صف های فروش که مدتها بود بورس را فلج کرده، خودش را نشان داد.

نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه هم نسبتا بهتر شده است. در حالی که در هفته های اخیر به ندرت سهامی دیده می شد که هفته مثبتی داشته باشد، در این هفته ۱۳ نماد از مجموع ۲۸ نماد قابل خرید و فروش پتروشیمی افزایش قیمت داشتند و ۱۵ نماد هم با کاهش قیمت روبرو شدند. به این ترتیب می توان این هفته را هفته تعادل در بور دانست.
سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین سود

از ۱۳ سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شدند، ۸ سهم کمتر از ۳ درصد، ۳ سهم بین ۳ تا ۶ درصد و ۲ سهم نیز بیش از ۶ درصد افزایش قیمت داشتند که بسیار امیدوار کننده است. شاید مهمترین افزایش قیمت برای پتروشیمی تندگویان (شگویا) بود که بالاخره بعد از هفته ها کاهش قیمت بالاخره در این هفته افزایش قیمت را مشاهده کرد.

پنج سهم پرسود در هفته گذشته عبارت است از:

 

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شاراک ۸.۶ ۲۴۴۱۰ ۲۶۵۰۰
شغدیر ۷.۱ ۶۰۳۶۰ ۶۴۶۲۰
شگویا ۵.۵ ۸۳۱۹ ۸۷۷۹
شصفها ۴.۷ ۱۲۰۵۷۸ ۱۲۶۲۰۹
بوعلی ۳.۳ ۴۱۵۷۰ ۴۲۹۵۰

 

بیشترین زیان

از ۱۵ سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، ۸ سهم کمتر از ۳ درصد، ۶ سهم بین ۳ تا ۶ درصد و تنها یک سهم بیش از ۶ کاهش قیمت را ثبت کردند.
پنج سهم پرزیان در هفته گذشته عبارت است از:

 

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شستان ۶.۱ ۴۰۵۲ ۳۸۰۳
شیراز ۴.۱ ۵۴۸۴۰ ۵۲۵۷۰
شجم ۴.۱ ۱۰۳۳۴ ۹۹۰۸
وپترو ۳.۶ ۱۳۹۱۰ ۱۳۴۱۰ صف فروش
مارون ۳.۵ ۱۵۶۰۷۶ ۱۵۰۵۷۰

 

چشم انداز هفته پیش رو

همانطور که اشاره شد این هفته مهمترین تغییر در تابلو، جمع شدن صف های فروش بود. در پایان معاملات هفته های پیش، بیش از ۱۰ نماد با صف فروش بسته می شد اما در این هفته پنج سهم چنین وضعی داشتند که از میان آنها پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی داراب (داراب) ماه هاست که این وضعیت را دارند.
خبرهای مثبت بخصوص در زمینه احیای برجام و همچنین کاهش قیمت ها در بازار طلا و ارز می تواند نشان دهنده آینده ای روشن برای بورس باشد که می توان امیدواری در این زمینه را در سبز شدن بیشتر نمادها در هفته پیش رو دید.

https://ipna.news/156459کپی شد!