سبد سهام عدالت متنوع و مناسب است/ از فروش شتابزده بپرهیزید

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون سبد سهام عدالت شرایط مناسبی دارد و شامل سهام شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و بانکی است، بنابراین اگر سهامداران به این نتیجه برسند که می‌توانند از این تنوع به بازدهی مناسبی دست یابند باید پرتفوی خود را نگهداری کنند و درگیر هیجانات برای فروش آن نشوند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،  «مهدی دلبری» افزود: تا این لحظه قیمت‌های جهانی و نرخ دلار و طلا با شرایط پر نوسانی رو به رو نبوده است، همچنین گزارش هفتگی تولید و فروش شرکت‌ها تاکنون مناسب بوده و با توجه به اینکه دلار نیمایی کاهش خاصی نداشته و در حدود نرخ ۲۵ هزار تومان متعادل شده، به نظر می رسد ادامه گزارش شرکت‌ها معقول باشد.

وی بیان‌داشت: در این شرایط به نظر می‌رسد برآوردهای سود سه ماهه آخر سال ۹۹ به سهامداران کمک می‌کند که میزان تحقق کل سود سال ۹۹ را بتوانند پیش‌بینی کنند.

دلبری ادامه‌داد: از طرفی احتمال گشایش اقتصادی نیز وجود دارد، بر این اساس می توانیم امیدوار باشیم که در سال ۱۴۰۰ هم دست‌کم به اندازه سود محقق شده در سال ۹۹، شرکت ها سودسازی داشته باشند.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به افت قیمتی که در نیمه دوم سال گذشته شاهد بودیم، اکنون سهام شرکت‌ها دارای قیمت‌های جذابی هستند.

ریسک‌های بازار      

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های موجود در نگاه کوتاه‌مدت بازار، گفت: نرخ سود بانکی همچنان به عنوان مهمترین رقیب و ریسک بازار سرمایه ایفای نقش می‌کند، هنوز صدور واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وجود دارد و این نشان می دهد که افراد حقیقی همچنان منابع خود را به این سمت سوق می‌دهند.

دلبری، دخالت و اظهارنظرهای نهادهای غیرمرتبط در بازار سرمایه را یکی دیگر از ریسک‌های این حوزه دانست و افزود: ضروری است که این قبیل مداخلات به‌طور منصفانه‌تری انجام شود.

وی ادامه‌داد: همچنین لازم است قوانین در بازه‌های پنج ساله  تغییراتی داشته باشند تا سرمایه‌گذاران بتوانند بهتر در نگاه بلندمدت خود به سرمایه‌گذاری بپردازند.

این کارشناس  بازار سرمایه معتقد است:  بازار در کوتاه‌مدت دارای شرایط متعادلی خواهد بود و پس از کاهش ریسک‌های مورد اشاره، سرمایه گذاران می توانند حداقل به اندازه تورم بازده کسب کنند، هر چند که در مقطع بلند مدت (حداقل ۹ ماهه) امیدواری برای کسب میزان سود بیشتر وجود دارد.

مزایای پرتفوی سهام عدالت

وی به سهامداران سهام عدالت توصیه‌کرد: سهامداران قبل از اتخاذ هر تصمیمی و در درجه نخست به فراگیری برخی اصول مقدماتی و ادبیات بازار سرمایه بپردازند، زیرا اغلب این افراد از سواد مالی مناسبی برخوردار نیستند و به این دلیل ممکن است با تصمیمات اشتباه متحمل زیان در این بازار شوند.

دلبری گفت: باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با سرمایه‌گذاری در سایر بازارها فاصله معنی‌داری دارد و به این ترتیب نیازمند دانش متفاوتی است.

وی بیان‌داشت: با توجه به اینکه در مقایسه بازار سرمایه و دیگر بازارهای موازی ثابت شده است که که این بازار در بلندمدت از بازدهی مناسب‌تری برخوردار است، بنابراین اگر نیاز به نقدینگی دارند فروش سهام عدالت را در آخرین مرحله قرار دهند، زیرا این پورتفوی بازده بلندمدت و میان مدت بسیار مناسبی خواهد داشت، ضمن اینکه از قابلیت نقدشوندگی برخوردار است.

https://ipna.news/156255کپی شد!