عملیات اجرایی طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب آغاز شد

عملیات اجرایی احداث طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به عنوان نخستین طرح تولید پلی‌پروپیلن از گازطبیعی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن محصول نهایی پلی‌پروپیلن با فرمان معاون اول رئیس جمهوری آغاز شد.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، ساخت طرح GTPP اسلام‌آباد غرب در قالب ۴ مجتمع و ۳ فاز اجرایی امروز (شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه) همزمان با سومین سالروز زلزله کرمانشاه و در آستانه چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مسئولان استانی آغاز شد.

طرح ۵۴۵ میلیون دلاری GTPP اسلام‌آباد غرب با هدف اجرای طرح‌های زنجیره ارزش تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی، در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی زاگرس با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث می‌شود که برای ۴۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در دوران ساخت اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نرمال مترمکعب گاز خوراک این مجتمع خواهد بود که بخش اعظم خوراک گاز این مجتمع از خط لوله ششم سراسری گاز از عسلویه و بخشی نیز از پالایشگاه ایلام تأمین خواهد شد.

طرح GTPP اسلام‌آباد غرب با مجموع ظرفیت سالانه ۹۶۰ هزار تن محصول در سه فاز تبدیل گاز طبیعی به متانول با ظرفیت سالانه ۶۶۰ هزار تن، تبدیل متانول به پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن و در نهایت تولید محصول ارزشمند پلی‌پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزارتن احداث می‌شود.

طرح‌های تولید پروپیلن در قالب طرح‌های راهبردی به‌منظور افزایش ظرفیت پروپیلن در کشور و توسعه زنجیره این محصول اجرا می‌شوند. هم‌اکنون در بخش پالایشگاه و پتروشیمی ۹۵۰ هزار تن پروپیلن تولید می‌شود که با اجرای طرح‌های افزایش تولید پروپیلن؛ PDH سلمان فارسی، GTPP اسلام‌آباد، MTP بندر دیر، GTP بندر امیرآباد، GTPP بندر انزلی، سه طرح MTP در پارک پروپیلن عسلویه و طرح PDH پارس در عسلویه، به حدود ۴.۵ میلیون تن می‌رسد.

https://ipna.news/155405کپی شد!