رونق فروش محصولات پتروشیمی

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: فروش محصولات پتروشیمی به دلیل امکان تهاتر و واردت مواد اولیه رونق داشته است.
به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،رضا پدیدار با اشاره به طرح اوراق سلف نفتی در بودجه سال آینده اظهار کرد: اوراق سلف نفتی به عنوان یک مدل جدید فروش نفت در کشور مطرح شده و به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب از سوی رسانه ها فضای خوبی نسبت به این طرح ایجاد نشده است.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: سابقه تاریخی استفاده از اوراق نفتی به بعد از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، این طرح  در کشور‌های اروپایی شروع شد و پس از تجربه موفق در کشور‌های حوزه اسکاندیناوی و نروژ،  با گذشت زمان  استفاده از این طرح به سایر بازار‌های جهانی سرایت کرد.
وی افزود: طرح اوراق سلف نفتی به نوعی توانمندی و امکان استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای پیش فروش نفت است.
پدیدار با اشاره به شیوه فروش اوراق نفتی بیان کرد: فروش اوراق نفتی به ۲ صورت امکان پذیر است در روش اول دولت قیمت اوراق نفتی فروخته شده را تضمین می‌کند بدین شکل که در صورت کاهش قیمت اوراق نفتی در بورس، اصل قیمت اوراق به خریدار تحویل داده شود و یا اینکه این قیمت‌ها به صورت شناور باشد.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در مدل فروش اوراق سلف نفتی قرار شده از شیوه اول استفاده شود و در صورت خرید یک بشکه با قیمت ۴۰ دلار، اگر ظرف مدت سررسید اوراق قیمت نفت کاهش می‌یافت، اصل مبلغ به خریدار پرداخت می‌شد اگر هم افزایش پیدا می‌کرد به نفع خریداران بود.
به گفته وی؛ انتقادات فراوانی در خصوص این طرح وارده شده بود که بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم شفافیت در معرفی این طرح بوده است.
پدیدار بیان کرد: با استفاده از مکانیزم فروش اوراق سلف نفتی در کنار این محدودیت ها که فروش ایران را به حدود ۱ میلیون بشکه رسانده، از طریق این طرح می‌توانستیم  ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به فروش برسانیم و مجموع این درآمد‌ها با هزینه کرد در زیرساخت‌های اقتصادی  منجر به شکوفایی شود.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: علاوه بر عدم آگاهی جامعه و اطلاع رسانی ضعیف مسئولان از طرح اوراق سلفی نفت، نبود چشم انداز بلند مدت از سوی مدیران به دلیل تغییرات پی در پی در الگوی مدیریت کشور، ترس از شکست، عدم مسئولیت پذیری و از سوی دیگر نبود تضمین برای خرید اوراق سلفی با قیمت فروش باعث خروج این طرح از چرخه اجرا شده است.
به گفته وی بحث فروش نفت توسط وزارت نفت و اوراق سلف نیازمند بازنگری است.
پدیدار در پاسخ به سؤال میزان در خصوص عدم موفقیت فروش نفت در بورس انرژی بیان کرد: به دلیل نبود مکانیزم مالی امکان خرید نفت در بورس نیست، مدتی قبل خریداری برای نفت ایران در بورس اعلام آمادگی کرد، اما به دلیل نبود همین مکانیزیم با مانع مواجه شدیم.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: فروش محصولات پتروشیمی به دلیل امکان تهاتر و واردت مواد اولیه رونق داشته است.
وی افزود: طرح دولت برای فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت از طریق فروش ۱ میلیون بشکه نفت در بازار و ۱.۳ میلیون بشکه به صورت اوراق سلفی در بودجه سال آینده دیده می شود و اما با توجه به عدم مقبولیت اوراق سلف در کشور پیش بنی می شود  فروش نفت همان  یک میلیون بشکه‌ای نفت در روز  باشد.
پدیدار با اشاره به بازگشت ایران به بازارهای نفتی بیان کرد: در صورت برداشته شدن تحریم بازگشت ایران به بازار‌های نفتی در شش ماهه دوم سال آینده صورت می‌گیرد و بازار توانایی جذب نفت ایران را دارد.
https://ipna.news/155232کپی شد!