اختلال گازرسانی و قطع خوراک شرکت های پتروشیمی؛

قطع گاز با سهام پتروشیمی ها چه می کند؟

قطع خبرساز گاز به پتروشیمی ها رسید و حالا پتروشیمی خراسان چهار روزی است که تمام فعالیت هایش را به دلیل قطع گاز متوقف کرده است. این ماجرا اما چه تاثیری روی ارزش سهام پتروشیمی ها در بورس دارد؟

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ آلودگی شدید هوای تهران این روزها خبرساز شده است. کمی پیش از آلودگی هوا قطع شبانه برق، واکنش تهرانی ها را به دنبال داشت که البته سرنخ هردوی این ماجرا به کمبود گاز برمی گردد.
شرکت برق اعلام کرد که برای صرفه جویی در مصرف گاز نیروگاه ها ناچار شده است که برق شهر را در ساعات اولیه شب قطع کند. بلافاصله پس از این اتفاق آلودگی شدید هوای تهران اعتراض بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت.
شهروندانی که متوجه شدند علت آلودگی هوا، قطع گاز صنایع و جایگزینی آن با مازوت آلاینده است. در این بین خبر رسید که قطع گاز صنایع به پتروشیمی ها رسیده است و پتروشیمی خراسان در اطلاعیه ای اعلام کرد که از ۱۰ دی ماه تمام فعالیت های تولیدی خود را متوقف کرده است.
پتروشیمی ها نه تنها پس از نفت بازیگران اصلی بازار ارز ایران به شمار می آیند که به دلیل تولید کود اوره برای کشاورزان اهمیت فراوانی دارند. قطع گاز پتروشیمی ها درست در شرایطی رخ داده است که حالا کشاورزان عملیات زمستانه را از سر گرفته اند.
عملیاتی که که شامل کوددهی باغ ها و مزارع می شود. این مساله اعتراض بسیاری از کشاورزان را به دنبال داشته است اما قطع گاز پتروشیمی ها چه تاثیری روی سهام آنها در بازار سرمایه دارد؟
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ این پرسش به تجارت نیوز توضیح می دهد که اگر قطع گاز طولانی نشودو در حد ۴-۵ روز بماند نمی تواند تاثیر منفی روی ارزش سهام شرکت های پتروشیمی داشته باشد.
او ادامه می دهد که شرکت های پتروشیمی که سالهاست با قطع زمستانه گاز مواجه هستند، این موضوع را پیش بینی کرده اند و آمادگی لازم را برای مواجهه با قطع گاز داشته اند.

https://ipna.news/154798کپی شد!