حفظ سهم فروش در بازار نفت با توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تعارضی ندارد

یک کارشناس پتروشیمی بیان کرد:باید در کنار فروش نفت به گسترش صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن توجه کرد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ بودجه پر سر و صدای نفتی سال آینده همچنان در حال بررسی در مجلس است و از طرفی مسئولان نفتی کشور نیز طی هفته های اخیر با انجام دیدار های بین المللی، به جای تلاش بیشتر برای توسعه صنایع پایین دستی در صنعت با ارزشی مثل پتروشیمی، صرفا به تلاش برای افزایش فروش نفت خام می پردازند.
در همین رابطه، عبدالرسول دشتی، کارشناس فعال حوزه پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر سیر توسعه پتروشیمی به سمت تکمیل صنایع پایین دست و تکمیلی برود، بسیار مثبت است؛ چرا که امکان ایجاد آن ها در شرایط تحریمی وجود دارد، ضمن این که راه اندازی آن ها راحت تر است؛ ولی صنایع بزرگ هزینه زیادی می برند و ایجاد آن ها در شرایط کنونی، امکان پذیر نیست.
وی اظهار کرد: این موارد هیچ کدام معارض یکدیگر نیستند؛ به عنوان مثال کشوری مانند عربستان یا کشور های عربی دیگر خاورمیانه، در عین حال که سعی می کنند صادرات نفت را افزایش دهند، توسعه پتروشیمی را نیز در نظر دارند. این دو مسئله منافاتی با هم ندارند که ما بخواهیم بگوییم به طور کلی پتروشیمی را توسعه بدهیم و دیگر نفتی صادر نکنیم.
دشتی افزود: ما بازاری به نام بازار جهانی نفت که باید سهممان را در آن نگه داریم و فروش داشته باشیم؛ پتروشیمی نیز باید در کنار آن باشد و توسعه پیدا کند. عربستان در کنار این که تاسیسات آرامکو را برای صادرات نفت دارد، صاحب بزرگترین مجتمع های پتروشیمی نیز هست.
وی با اشاره به این که زیرساخت ها در بخش های پایین دستی کافی نیست، ادامه داد:ما بتوانیم ظرفیت پتروشیمی را بالا ببریم،

https://ipna.news/154645کپی شد!