صادرات پتروشیمی تخت جمشید به کشورهای آسیای شرقی

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)مجتمع پتروشیمی تخت جمشید (TJPC) شامل یک واحد تولید الاستومر استایرن بوتادین رابر (SBR) به روش پلیمریزاسیون امولسیونی سرد با ظرفیت ۳۵ هزار تن در سال با تکنولوژی GOODYEAR و یک واحد تولید پلی بوتادین رابر (PBR) به روش پلیمریزاسیون محلولی با کاتالیست زیگلر-ناتا با ظرفیت ۱۸ هزار تن درسال با تکنولوژی سید اسماعیل موسوی می‌باشد؛ که در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است. عملیات اجرایی احداث مجتمع از آذر ماه سال ۱۳۹۱ آغاز گردیده که در نیمه اول سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسیده است.

بر این اساس گفتگویی با سید اسماعیل موسوی مدیرعامل این مجتمع که در سابقه خود ریاست پتروشیمی جم و مدیرعاملی پتروشیمی اروند، مهر و خراسان درباره آخرین وضعیت این پتروشمی انجام دادیم که در ذیل می‌خوانید.

سید اسماعیل موسوی درباره وضعیت تولید در مجتمع پتروشیمی تخت جمشید، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار تن محصول در این مجتمع تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۵ درصدی داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید درباره محصولات تولیدی این مجتمع، افزود: در این مجتمع محصول SBR، PBR و کاتالیست STP که موردنیازخود مجموعه است در این پتروشیمی تولید می‌شود.

وی گفت: محصولات SBR ۱۷۲۱ و ۱۷۱۲ SBR که به صورت انحصاری در این مجتمع تولید و در بورس کالا عرضه می‌شود.

موسوی بیان کرد: این محصولات در صنایع لاستیک و صنایع وابسته به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید با اشاره به آمار فروش این مجتمع تصریح کرد: برای فروش ابتدا تامین بازار داخل مدنظر قرار دارد و سپس مازاد تولید به سایر کشور‌ها صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال این مجتمع ارزآوری مناسبی برای کشور داشته و محصولات خود را به کشور‌های چین، هند، ویتنام و مالزی صادر کرده است.

موسوی با بیان اینکه پروژه احداث واحد BD در دستور کار مجتمع قرار دارد، تاکید کرد: اگر این واحد احداث شود برای خوراک ۱ و ۳ بوتادین و ۱ و ۲ بوتادین خودکفا خواهیم شد در حالی اکنون از پتروشیمی‌های امیرکبیر، جم و اراک تامین می‌شود همچنین احداث ۳ مخزن کروی ذخیره سازی خوراک در حال انجام است.

مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید درباره اورهال کردن مجموعه گفت: در این مجموعه اورهال به صورت مرسوم سایر مجتمع‌ها و تعطیلی تولید برای مدتی صورت نمی‌گیرد بلکه هر بخش به صورت عملیاتی و دو روز در ماه تعمیرات را انجام می‌دهند و سعی می‌شود تعمیرات اساسی لازم نیز در این دو روز انجام شود تا هم زمان خاصی را برای اورهال در نظر نگیریم که بخواهیم تولید را متوقف کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت سهام شرکت روند بسیار خوبی دارد، افزود: با توجه به اینکه افزایش سرمایه از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران مصوب مجمع فوق العاده در حال نهایی شدن و ثبت است.

موسوی تصریح کرد: شرکت در حال حاضر برنامه‌ای افزایش سرنایه ندارد، اما در صورت تایید افزایش سرمایه جدید توسط هیات مدیره اطلاع رسانی می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید درباره روند قیمتی سهام شرکت نیز گفت: با توجه به روند سودآوری و وضعیت مطلوب تولید شرکت، قیمت سهام تابع عرضه و تقاضا در بازار سرمایه است.

https://ipna.news/154639کپی شد!