تولید یک محصول استراتژیک پتروشیمی در ایران آغاز شد

مدیرعامل پتروشیمی هگمتانه گفت: نخستین بار امکان تولید پودر و گرانول پی.وی.سی گرید پزشکی در کشور فراهم شد و ایران به جمع تولیدکنندگان این محصول کمیاب پتروشیمی جهان می‌پیوندد.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ناصر شمخانی مدیرعامل پتروشیمی هگمتانه اظهارکرد:این طرح مهم و استراتژیک پتروشیمی امروز چهارم دی ماه از سوی دکتر حسن روحانی بطور رسمی به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شود و تولید پودر PVC گرید پزشکی و نیز گرانول گرید پزشکی در کشور آغاز خواهد شد.

وی افزود: خوراک این مجتمع پتروشیمی از سوی پتروشیمی غدیر تامین می شود و در صورت تامین کامل خوراک ، سالانه ۴۵ هزار تن PVC گرید پزشکی برای تامین نیاز کشور و نیز صادرات به سبد محصولات پتروشیمی افزوده خواهد شد .

شمخانی با بیان این که خوراک اصلی این پتروشیمی VCM است گفت: کاتالیست و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید تامین شده است.

مدیرعامل پتروشیمی هگمتانه ادامه داد: سهم سازندگان داخلی در ساخت این مجتمع ۷۰درصد بوده است و خوشبختانه شرکت های توانمند ایرانی بسیاری از نیازها را تامین کرده اند.

وی به برنامه زمان بندی برای تولید پس از تامین کامل خوراک اشاره کرد و افزود: بخش عمده ای از تولید برای مصارف داخل کشور که تامین کننده کامل نیاز مراکزپزشکی و بهداشتی است اختصاص می یابد ومابقی نیز برای صادرات خواهد بود.

شمخانی بیان کرد: محصول استراتژیک گرانول پی.وی.سی با گرید پزشکی یکی از بی نظیرترین محصولات پتروشیمی جهان است و فقط چند کشور محدود فناوری تولید این محصول راهبردی پتروشیمیایی را در اختیار دارند و با تولیدی شدن پتروشیمی هگمتانه ایران از واردات یک محصول ارزشمند و کاربردی در صنایع بهداشتی و پزشکی بی نیاز خواهد شد.

شهریور سال ۸۱، مجوز تأسیس پتروشیمی هگمتانه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شد اما این پروژه که قرار است پس از راه اندازی، PVC گرید پزشکی مخصوص مصارف پزشکی و دارویی تولید کند، در میانه راه دچار توقف شد.

با این حال پس از چند سال رکود که یکی از عوامل آن ترکیب سهامداران آن بود، از سال قبل منابع مالی موردنیاز برای تکمیل این طرح تامین شد.

این طرح به منظور تولید PVC گرید پزشکی به روش سوسپانسیون با ظرفیت سالانه ۴۵ هزار تن (۳۶ هزار تن پودر و ۹هزار تن گرانول) در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در کیلومتر ده جاده همدان – تهران قرار است به بهره برداری برسد.

دانش فنی این واحد متعلق به شرکت ایتالیایی IGS بوده که ۱۰ درصد سهام طرح را نیز در اختیار داشته و ۵۷ درصد آن متعلق به بخش خصوصی و ۳۳ درصد باقیمانده به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعلق دارد.

طرح پتروشیمی هگمتانه، شامل سه واحد فرآیندی، یوتیلیتی و آفسایت است و کلیه مجوزهای محیط زیست، آب، سوخت وخوراک آن اخذ شده است

https://ipna.news/154548کپی شد!