کاردرمانی نقش مهمی در بهبود بیماران دارد

کاردرمانی نقش مهم و موثری در توانبخشی بیماران و بازگشت آنها به شرایطی که بتوانند فعالیت های مطلوب قبل از ابتلا به بیماری را داشته باشد، ایفا می کنند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛زهرا مبارکی کارشناس کاردرمانی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران به نقش موثر کاردرمانگر در بازتوانی بیماران کرونایی به زندگی اشاره کرد و گفت: نقش کاردرمانگران در بازتوانی بیماران مبتلا به کرونا در ایجاد عملکرد مطلوب فردی و اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی عادی و مستقل بسیار موثر است.

این کاردرمانگر در ادامه به درگیری اندام های مختلف بدن بیماران در اثر بیماری کووید ۱۹ و ناتوانی های حاصل از این بیماری خاطرنشان کرد: کاردرمانگران گروهی هستند که در حیطه های مختلف سلامت روانی و فیزیکی به بیماران خدمت رسانی کرده و به توانبخشی جسمی و روانی آنان می پردازند.

به گفته وی کاردرمانگر در حوزه سلامت روان به بیمار کمک می کند تا بر استرس و اضطراب ناشی از این بیماری فایق آمده و سلامت روحی و روانی خود را بازیابد. در بعد فیزیکی نیز سعی می کند با انجام اقدامات توانبخشی حرکتی و عملکرد ریوی بیمار کرونایی که دچار درگیری ریوی شده است را بهبود بخشیده تا بتواند به فعالیت های روزمره برگردد.

مبارکی یادآور شد: کاردرمانگران در دو جنبه جسمانی و روانی مشغول ارایه خدمت به بیماران هستند.

وی ادامه داد: بیماری های نورولوژی مانند سکته و ضربه ی مغزی، پارکینسون، MS، ضایعات نخاعی و اعصاب محیطی(CTS)، بیماران ارتوپدی مانند شکستگی ها، پارگی تاندون عضلات دست و رباطهای مفصلی، آرتریت روماتوئید، بیماری های کودکان مانند ناهنجاری های مادرزادی، فلج زایمانی، بیماریها و اختلالات ذهنی و روانپزشکی کودکان مانند بیش فعالی و نقص توجه ، اوتیسم، اختلالات نافذ رشد (P.D.D) و بیماری های مرتبط با حوزه ی سالمندی نظیر آلزایمر و دمانس، مشکلات تعادلی برخی از بیماری های هستند که نیاز به کاردرمانی دارند.

وی تصریح کرد: متخصصین ارتوپدی یا فوق تخصصین ارتوپدی، متخصصین کودکان یا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، متخصصین داخلی مغز و اعصاب یا جراحان مغز و اعصاب، متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی و جراحان عمومی بیمار را به کاردرمانی ارجع می دهند.

مبارکی افزایش دامنه ی حرکتی(ROM)، تقویت عضلات، جلوگیری یا برطرف کردن چسبندگی های ناشی از جراحی، بازآموزی حس های از دست رفته و استقلال در فعالیت های روزمره ی زندگی را از اهداف کاردرمانی در بیماران جسمی ارتوپدی عنوان کرد.
کارشناس کاردرمانی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران همچنین بهبود توان عضلانی، افزایش قدرت عضلانی، اصلاح بد شکلی های ایجاد شده در بدن، کاهش محدودیت های حرکتی و عملکردی اندام و افزایش آگاهی از الگوهای حرکات طبیعی بدن را برخی از اهداف کاردرمانی در بیماران جسمی نورولوژی برشمرد.

مبارکی عنوان کرد: افزایش توجه و تمرکز، کاهش بیش فعالی، بازی درمانی و تخلیه ی انرژی و هیجان، افزایش یادگیری و حافظه کوتاه مدت و بلند مدت، کاهش اضطراب و بی قراری و کاهش رفتارهای نابهنجار اهداف کاردرمانی در کودکان دچار کم توانی ذهنی و اختلالات یادگیری است.

وی تاکید کرد: خانواده ها با مشاهده ی رفتارهای غیر معمول در کودک یا مقایسه ی مهارت های کودک با سایر کودکان هم سن او (از نظر گفتاری، ذهنی، حرکتی، خلقی و رفتاری) موضوعات را بلافاصله با متخصصین مربوطه در میان بگذارند.

مبارکی ادامه داد: همچنین مدارس، مراکز آموزشی و پیش دبستانی ها با مشاهده مشکلات یادگیری و رفتاری در فرزندان، باید خانواده های آن ها را جهت پیگیری و درمان زودهنگام راهنمایی کرده تا خللی در مراحل آموزشی و زندگی آن ها ایجاد نشود.

۶ مهرماه مصادف با ۲۷ اکتبر به عنوان روز جهانی کاردرمانی نامگذاری شده است، شعار امسال روز جهانی «کاردرمانی» با عنوان “باز تصور فعالیت های هدفمند” Reimagine doing برگزیده شده است.

روز کاردرمانی به عنوان یک رویداد مهم بین‌المللی و با هدف ارتقای حرفه‌ها و مشاغل در سطح جهانی به ثبت رسیده است.

این روز فرصتی برای معرفی رشته کاردرمانی و آشنایی بیشتر مردم به این دستاورد و نیز بهانه ای برای قدردانی از فعالان این حوزه است.

https://ipna.news/153466کپی شد!