پتروشیمی؛ مبنای توسعه صنعتی کشور

سرپرست پیشین سازمان توسعه تجارت ایران به سهم مطلوب صنایع پتروشیمی در صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: این صنعت به خوبی نشان داد که اگر اهمیت آن در سطح کلان به درستی تعریف شود می‌تواند مبنای توسعه صنعتی برای کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ محمدرضا مودودی روز سه‌شنبه (۲۲ مهرماه) در نخستین همایش سالانه نفت ایران با اشاره به بحث توسعه صادرات غیرنفتی گفت: میزان صادرات غیر نفتی کشور کاهش یافته است و نتوانسته‌ایم این حوزه را بارور کنیم، صنایع پتروشیمی طی دو دهه گذشته توانسته برای نخستین بار پس از سال‌ها هویت خودشان را به اثبات برسانند و سهم خوبی در صادرات غیر نفتی به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: صنایع پتروشیمی به خوبی نشان داد که اگر اهمیت آن در سطح کلان به درستی تعریف شود می‌تواند مبنای توسعه صنعتی برای کشور باشد، سهم پتروشیمی امروز از سبد صادرات غیر نفتی کشور نزدیک به ۱۲ میلیارد ریال است.

به گفته سرپرست پیشین سازمان توسعه تجارت ایران، آنچه امروزه باید به آن توجه کنیم این است که اگر ما وارد عرصه سرمایه‌گذاری در مگاپروژه‌ها نشویم و منابع ارزشمندی که به مرور از دست می‌رود را صرف محصولاتی نکنیم که رقابت‌پذیر باشند و در عرصه بین‌المللی رقابت کنند بعید می‌دانم به تعاملات ارزی امیدوار باشیم.

مودودی یادآور شد: آنچه به عنوان راهبرد می‌تواند در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد سرمایه‌گذاری روی مگاپروژه‌های صنایع پتروشیمی است و باعث می‌شود تا جریان اقتصاد را شکوفا کنیم. اگر شرکت خصوصی واقعی در برنامه‌ریزی قرار گیرد و نقش فعال‌تری داشته باشد به طور قطع نتایج بهتری کسب خواهیم کرد.

نخستین همایش سالانه نفت ایران با محور طرح‌ها و دستاوردهای صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و با حضور فعالان و پیشکسوتان عرصه صنعت نفت ازسوی موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صنعت ایران برگزار شد.

https://ipna.news/153246کپی شد!
منبع