۱۰تا۱۵درصد مبتلایان به کرونا گوش درد و کاهش شنوایی را تجربه می کنند

کارشناس شنوایی شناسی مرکز طب و سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: برخی از متخصصین معتقدند که ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان گوش درد و کاهش شنوایی را تجربه می کنند.

به گزارش حبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ رضا دانشی کارشناس شنوایی شناسی مرکز طب و سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار داشت: در فاز جدید ویروس کرونا برخی از بیماران با عارضه گوش درد و کاهش شنوایی مواجه که معمولا” در کنار سایر علائم بیماری نمود پیدا می کند.

وی افزود: نتایج بررسی های تازه نشان می دهد بیماری کرونا می تواند کاهش شنوایی نیز ایجاد کند.

لغو معاینات دوره ای

وی بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا معاینات دوره ای در واحد مرکز طب و سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران لغو و تنها در مواقع اورژانسی خدمات ارئه می شود.

دانشی افزود: از ابتدای فروردین ماه تا پایان شهریورماه تنها شنوایی ۴۶۵ نفر سنجش که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

کارشناس شنوایی شناسی مرکز طب و سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ادامه داد: مراجعات به واحد شنوایی سنجی شامل شاغلین شرکت بهره برداری نفت و گاز، معاینات دوره ای نوجوانان، مراجعین مراکز درمانی و نوزادان می باشد.

دانشی با بیان اینکه واحد شنوایی سنجی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به دستگاههای ادیومتری، تیم پانومتری، دستگاه شنواسنجی نوزادان OAE و اتوسکوپ (گوش بین) مجهز می باشد، بیان کرد: این دستگاهها سالیانه۲بار به روز رسانی می شوند.

این واحد از سال ۱۳۷۸ تاکنون آغاز به فعالیت نموده است و هم اکنون ۲ کارشناس شنوایی شناسی در واحد شنوایی سنجی مرکز طب و سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به جمعیت تحت پوشش خدمات ارائه می دهند.

در حال حاضر افزون بر ۱۳ هزار نفر تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند.

۱۰ اکتبر روز جهانی شنوایی شناسی

نامگذاری دهم اکتبر مصادف با نوزدهم مهر به عنوان روز جهانی شنوایی شناسی (ادیولوژیست ( Audiologist برای اولین بار توسط رئیس انجمن شنوایی شناسی و گفتار درمانی ترکیه پروفسور Ozlem Konukseven پیشنهاد شد که با استقبال ۳۳ کشور مواجه گردید.

این روز در ده اکتبر ۲۰۱۴ میلادی در هفتمین کنگره جهانی شنوایی شناسی و گفتاردرمانی ترکیه با مشارکت رئیس انجمن شنوایی شناسی اتحادیه اروپا و نمایندگان بخش شنوایی دانشگاه کلرادو آمریکا و هاروارد در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته شد و در دهم اکتبر سال ۲۰۱۵ این موضوع توسط Dr.James Jerger پدر علم شنوایی شناسی رسما اعلام شد.

علت انتخاب دهمین روز از دهمین ماه میلادی این بود که “از هر ۱۰ شنوایی شناس، هر ۱۰ نفر باید در کار حرفه ای خود کامل و بدون نقص عمل کنند” چراکه شنوایی شناسان به خوبی به اهمیت شنوایی و گفتار در ارتباطات واقف هستند و این مهم را درک کرده اند که شنوایی به عنوان یک ضرورت برای زندگی اجتماعی فرد محسوب می شود.

هدف از این روز پاسداشت زحمات شنوایی شناسان در سطح جهان برشمرده شده است. همچنین با هدف آشنایی بیشتر جامعه با خدمات شنوایی شناسان در زمینه پیشگیری، تشخیص و توانبخشی جامع شنوایی و گفتار و زبان؛ دهم اکتبر روز جهانی شنوایی شناسان انتخاب گردید.
بر اساس آمار انجمن شنوایی شناسی ایران حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار ادیولوژیست (شنوایی شناسی) در کشور فعالیت می کنند.

https://ipna.news/153167کپی شد!