محصولات پتروشیمی ایران در ترکیه ارزانتر از بازار ایران / شرکت های دولتی گران می فروشند

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی گفت: در شرایطی که صادرات محصولات پتروشیمی محدود شده آنها گرانتر از بازار جهانی محصولات خود را در بازار داخلی می فروشند و حتی می توان ادعا کرد اگر محصول پتروشیمی ایرانی را از بازار ترکیه تهیه کنیم به مراتب ارزانتر از بازار داخلی تمام می شود.

 

 به گزارش حبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی  درباره وضعیت تولید و صنعت کشور در شرایط کنونی گفت: به طور مشخص بعد از تحریم ها و جهش ارزی گرانی ها آنقدر به صنعت کشور تحمیل شده که مشکل سرمایه در گردش دامن گیر همه بنگاه های اقتصادی کشور هست و از طرف دیگر مشکل تخصیص ارز مانع از واردات کالای اساسی و تکنولوژی به کشور شده است و از آنجایی که تولید یک محصول حتی بدون یک قطعه جزئی آن ممکن نیست محدودیت های کنونی به کاهش تولید دامن زده است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز در کشور بسیار غیرمتعارف است، افزود: وقتی قیمت ارز ۱۰ برابر شده قیمت تمام شده کالاها را هم تحت تاثیر قرار داده است و فشار آن به مصرف کننده هم وارد شده است و از طرف دیگر قیمت محصولات فلزی که در داخل کشور تولید می شوند هم بسیار زیاد شده، در حالی که محصولات بالادستی کمتر از ۱۰ درصد از ارز تاثیر می پذیرند و نباید این میزان رشد قیمت را تجربه می کردند، اما می بینیم که متناسب با قیمت ارز محصول خود را می فروشند و این نوعی ظلم است.

او با تاکید بر اینکه صنایع بالادستی به جای اینکه به فکر صادرات محصولات خام باشند باید تامین مواد اولیه شرکت های داخلی را در دستور کار قرار دهند تا کالاهایی که ارزش افزوده بالاتری دارند به بازارهای خارجی صادر شد، تصریح کرد: در حال حاضر صنایع بزرگ ایران مانند خودروسازی، مس و … ۱۰۰ درصد دولتی هستند و محصولات آنها همسو با نوسانات ارز گران شده، به همین دلیل امروز می توان گفت قیمت محصولات این چنینی توسط خود دولت گران شده است و حتی در شرایطی که صادرات محصولات پتروشیمی محدود شده آنها گرانتر از بازار جهانی محصولات خود را در بازار داخلی می فروشند و حتی می توان ادعا کرد اگر محصول پتروشیمی ایرانی را از بازار ترکیه تهیه کنیم به مراتب ارزانتر از بازار داخلی تمام می شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه در ۴ ماهه امسال ۳۸ درصد صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، اظهار کرد: این کاهش صادرات دلایل متعددی دارد و مهمترین عامل آن تحریم است و از آنجایی که در چند ماهه نخست امسال ویروس کرونا هم شیوع گسترده ای داشت این عامل هم در کاهش صادرات اثرگذار بوده است، اما به طورکلی تحریم ها و موانع تراکنش مالی بین المللی باعث بروز مشکلاتی بر سر راه صادرکننده ها شده است که آنها نمی توانند ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور برگردانند. از طرف دیگر هزینه های صادرات هم نسبت به قبل از تحریم ها به شدت افزایش یافته و این موضوع روی مجموع فعالیت آنها تاثیر منفی گذاشته است.

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بعضی ها به دنبال قطع کامل واردات هستند، اظهار کرد: در تمام دنیا واردات و صادرات باید به صورت متعادل انجام شود و نمی توان یک طرف را قطع کرد و در واقع ایجاد کنترل در هر یک از بخش ها غلط است بلکه باید واردات و صادرات مدیریت شوند تا علاوه بر اینکه مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید به موقع از طریق واردات در اختیار شرکت ها قرار گیرد با صادرات کالاهای مازاد در بازار داخل ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی هم تامین شود. بنابراین ایجاد تعادل در بخش واردات و صادرات باید در دستور کار دولت قرار گیرد و موانع پیش پای واردات کالا برداشته شود.

روغنی گلپایگانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مواد اولیه به صورت غیر منطقی گران شده اند، تصریح کرد: هرچقدر هزینه تولید و مواد اولیه بالاتر برود به همان اندازه فشار بر مصرف کننده نهایی بیشتر می شود، از این رو اگر دولت به دنبال کاهش فشار بر مردم است باید تامین مواد اولیه را تسهیل کند و مانع از افزایش غیرمنطقی ارز در بازار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت ارز از ۱۶ هزار تومان به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است و فشار ارزی برای تامین مواد اولیه شرکت ها بیشتر شده است، به طوری که بسیای از مدیران شرکت های تولیدی نسبت به عملکرد بانک مرکزی برای تخصیص ارز گلایه مند هستند و می گویند با وجود اینکه چندین ماه از ثبت سفارش آنها می گذرد هنوز ارزی برای واردات تخصیص پیدا نکرده است. در مقابل رئیس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرده است که بخشی از مطالبات ارزی صادرات از سال قبل هنوز به سامانه نیما تحویل داده نشده است و در صورتی که این ارز به کشور برگردد زمینه تخصیص ارز برای واردات تسهیل خواهد شد. رئیس کمیسون صادرات اتاق بازرگانی ایران ضمن تایید این موضوع که محدودیت در تخصیص ارز فشار زیادی برای تولیدکننده ها وارد کرده است نسبت به افزایش قیمت کالاهای برخی شرکت های دولتی گله مند بوده و معتقد است، در حالی که برخی کالاها کمتر از ۱۰ درصد از نوسانات ارزی تاثیر می پذیرد با این حال همگام با تغییر قیمت ارز گران شده است و فشار زیادی را به شرکت های پایین دستی و در نهایت مصرف کنندگان تحمیل کرده اند.

https://ipna.news/153147کپی شد!