ضعف بازار پتروشیمی آسیا متاثر از کرونای ترامپ و تعطیلات چین/چشم اندازی دو سویه برای پلی اتیلن در آسیا

باتوجه به افت شدید در بازارهای بین‌المللی نفت خام در ۲ اکتبر در پی اعلام خبر مثبت شدن آزمایش کرونای رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، احتمال می‌رود فعالیت‌ها در بازارهای پتروشیمی آسیا نیز کاهش یابد. علاوه بر این، باتوجه به جشن یک هفته‌ای تعطیلات روز ملی چین تا ۸ اکتبر، محتمل است که طی این هفته مذاکرات تجاری در برخی مناطق محدود باشد.

پروپیلن

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛احتمال می‌رود بازار پروپیلن در آسیا در غیاب خریداران چینی که در روز پنج‌شنبه و پس از تعطیلات یک هفته‌ای به بازار باز خواهند گشت، پایدار و نامتزلزل باقی بماند. باتوجه به تعطیلی از پیش برنامه‌ریزی شده واحد شماره ۲ کراکر بخار خوراک نفتا مرکز کراکینگ نفتا یئوچون کره جنوبی در ۲۰ اکتبر جهت تأمین و نگهداری ۶۰ روزه، انتظار می‌رود عرضه نقدی از این کشور محدود باقی بماند.

پلی‌پروپیلن

باتوجه به خروج خریداران چینی برای تعطیلات هفته طلایی و بازارهای پرنوسان بالادستی نفت خام، فعالان بازار پلی‌پروپیلن آسیا رویکرد انتظار کشیدن را اتخاذ کرده‌اند.

پلی‌اتیلن

چشم‌انداز برای پلی‌اتیلن دوسویه است؛ باتوجه به این‌که انتظار می‌رود در حدود ۲ تا ۳ میلیون تن در سال ظرفیت در چین به جریان تولید اضافه شود، درحالی‌که احیای تقاضا یکی از نگرانی‌های اصلی باقی می‌ماند. منابع بازار انتظار تغییرات بیشتر در تقاضای پلی‌اتیلن را دارند؛ تقاضا از سوی بخش‌هایی نظیر حمل و نقل، ساخت و ساز؛ احتمال می‌رود هزینه‌های صنعتی و تفریحی تحت تأثیر منفی قرار بگیرند، درحالی‌که محتمل است تقاضا از سوی بخش‌های خدمات درمانی، مواد خوراکی، مسکن، و خدمات شخصی قوی‌تر ظاهر شوند. رشد تقاضا شاهد رکود است، اما منابع بازار امیدوارند که تا پایان سال رشد ادامه پیدا کند.

مونواتیلن گلیکول

باتوجه به رفتن چین به تعطیلات هفته طلایی، به احتمال زیاد قیمت‌های مونواتیلن گلیکول آسیا در این هفته ثابت باقی بمانند. طبق گزارشات ذخایر انبارها در چین بالا و در رقم ۱.۳ میلیون تن قرار دارند.

اکریلونیتریل

باتوجه به این‌که خریداران در سرتاسر چین با محدودیت فزاینده عرضه نقدی روبرو هستند، محتمل است که قیمت‌های اکریلونیتریل شرق آسیا در این هفته مورد تقویت قرار بگیرند. تولیدکننده بزرگ تایوانی، به نام شرکت توسعه پتروشیمی چین، برنامه دارد تا در ۲۰ اکتبر برای دوره یک ماهه تأمین و نگهداری، واحد ۲۴۰ هزار تنی اکریلونیتریل خود در کائوسیونگ را تعطیل کند. تقاضای قوی چین برای اکریلونیتریل بوتادین استایرن، همچنان بازار اکریلونیتریل را مورد تقویت قرار خواهد داد.

پارازایلن

شاخص‌های بنیادین عرضه و تقاضا در بازار پارازایلن آسیا باتوجه به تأثیر روند صعودی محدود کوتاه مدت بر جو روانی و چشم‌انداز این بازار، عمدتاً پایدار هستند.

انتظار می‌رود پس از افت هفته گذشته که بر آروماتیک‌ها از جمله پارازایلن فشار وارد کرد، قیمت‌های این محصول بازارهای بالادستی نفت را بطور نزدیکی دنبال کنند.

اسید ترفتالیک خالص

انتظار می‌رود مذاکرات اسید ترفتالیک خالص نقدی آسیا باتوجه به عدم حضور فعالان تجاری چین تا ۸ اکتبر، محدود باقی بماند.

همچنین انتظار می‌رود خریداران هندی اسید ترفتالیک خالص همزمان با محدود شدن عرضه داخلی به منظور پرکردن مجدد انبارها همچنان بدنبال محموله‌هایی از فروشندگان آسیای شمال شرقی باشند.

زایلن مخلوط حلال

باتوجه به بازگشت فعالیت تولیدکنندگان هندی و آغاز فصل کشاورزی که منجر به تقویت قیمت محموله‌های زایلن مخلوط حلال فوب کره و سی‌اف‌آر هند شده، جو این بازار صعودی است. چشم‌انداز این هفته به این نقطه ختم می‌شود که آیا این قیمت‌ها برخلاف پس‌زمینه قیمت‌های پایان هفته سبد محصولات آروماتیک در اسیا بدنبال مسیر بازار بالادستی نفت، می‌توانند وضعیت صعودی خود را حفظ کنند یا نه.

استایرن

احتمال می‌رود در این هفته قیمت‌های استایرن آسیا با دنبال کردن بهای محصولات بالادستی نفت خام و بنزن همزمان با تعطیلات یک هفته‌ای در چین، بازه‌محور باشند. در هفته گذشته ذخایر انبارها در بنادر شاهد کاهش بودند که احتمالاً این موضوع به سبب افت ارسال محصولات و افزایش مصرف پایین‌دستی بوده است. یک خریدار هندی مذاکرات در مورد قراردادهای دوره‌ای برای سال آینده را آغاز کرده است؛ مذاکرات در دیگر بنادر آسیا همچنان در جریان نیست و انتظار می‌رود در پایان اکتبر شروع شود.

 

https://ipna.news/153132کپی شد!