کاهش نرخ ارز، شاید اما؛ چند روزه!

سهم‌های بزرگ بازار بخصوص پتروشیمی‌ها و فلزات که بخش زیادی از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند، با دلار ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان قیمت گذاری شده اند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ اگر چه شاخص کل بورس دیروز رشد بیش از ۴۰هزار واحدی را تجربه کرد اما؛ امروز بازار رنگ سرخ به تن دارد و تا این لحظه از معاملات شاخص کل بیش از ۱۴ هزار پله نزول کرده است.

در میان منفی‌های بازار، سبز نماد‌های همچون “خودرو”، “وبصادر”، “شپنا” و “وبملت” خودنمایی می‌کند. به نظر می‌رسد تزلزل بورس تهران ناشی از نگرانی‌هایی است که بابت توافق احتمالی و لغو تحریم‌ها و در نتیجه ریزش نرخ ارز، وجود دارد.

سعید جعفری مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر، اکثر سهم‌های بزرگ بازار بخصوص پتروشیمی‌ها و فلزات که بخش زیادی از بازارسرمایه را به خود اختصاص داده‌اند، با دلار ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

وی افزود: طبق تحلیل و بررسی‌هایی که مجموعه ما انجام داده، حتی در صورت توافق سیاسی، حداکثر ریزش دلار در محدوده ۱۸هزار تومان بوده که البته این نرخ مقطعی و کوتاه مدت بوده و دولت قادر به کنترل نرخ ارز در این محدوده برای میان مدت نخواهد بود.

این مدیر سرمایه‌گذاری اذعان کرد: نرخ ارز در صورت توافق افت مقطعی خواهد داشت و به صورت میانگین نرخ دلار با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کسری بودجه دولت و… نمی‌تواند از محدوده ۲۵ هزار تومان در بازه‌ی یکساله پایین‌تر بیاید.

جعفری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اتفاقاتی که منجر به افزایش نرخ ارز شده، فراتر از توافق سیاسی بوده و حتی در صورت توافق، اگر دولت بخواهد نرخ ارز را به صورت دستوری کنترل کند؛ بیش از یک سال قادر به کنترل نرخ دلار در محدوده حداقل ۲۰ هزار تومانی نخواهد بود.

وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: برای سرمایه‌گذاران میان مدت و بلند مدت گروه پتروشیمی و فلزات اساسی مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خواهد بود اما؛ برای سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت نوسان گیری در این شرایط به نظر می‌رسد سهم‌های گروه بانکی و خودرویی، گزینه‌های مناسب تری باشند.

این مدیر سرمایه‌گذاری در رابطه با سهم‌های کوچک و متوسط بازار که افت قیمت بیشتری نسبت به کلیت بازار داشته و کماکان صفحه فروش را تجربه می‌کنند، اظهار کرد: افت قیمت این سهم ها، اگرچه منطقی نیست؛ اما در نظر داشته باشید که سهم‌های کوچک بازار معمولاً بازیگر محور هستند و بازیگران این سهم‌ها تا زمانی که نسبت به ایجاد ثبات در بازار سرمایه به اطمینان خاطر نرسند، اقدام به جمع آوری و خرید سهم نخواهند کرد. البته اگر برای این سهم ها، بازارگردان تعیین شود؛ شرایط تغییر خواهد کرد و این سهم‌ها در صورت داشتن بازارگردان، فراز و فرود‌های شدید نخواهند داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سهم‌ها اگرچه در این مدت افت زیادی داشته و افت قیمت بعضی از آن‌ها غیرمنطقی به نظر می‌رسد، اما در نظر داشته باشید در دوران صعودی بازار هم سهم‌های کوچک بازار رشد غیرمنطقی و شارپ داشتند و وجود بازیگردان حتماً موجب تعدیل روند‌های صعودی و نزولی این گونه سهم‌ها خواهد شد.

https://ipna.news/153102کپی شد!