استفاده از نانوپوشش در شیرهای پتروشیمی چه مزایایی دارد؟

دانشمندان با استفاده از لایه‌نشانی نانو روی سطوح داخلی و خارجی شیرآلات صنعت پتروشیمی موفق به تولید محصولاتی با عمر طولانی‌تر و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی شده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،یکی از کاربردهای نانوپوشش‌ها در لایه‌نشانی شیرهای مورد استفاده در صنایع پتروشیمی است. این شیرها به دلیل حرکت سیالات به مرور زمان ساییده شده و عمر مفید آنها کاهش می‌یابد. اگر سطح داخلی و خارجی آنها با لایه‌ای از نانوپوشش پوشانده شود، مقاومت آنها در برابر خوردگی و ساییدگی افزایش یافته و عمر مفید آنها نیز بیشتر می‌شود.

بی‌کیفیت‌ترین شیرهای آب معمولاً یک تا سه سال عمر می‌کنند، در حالی که آب یک سیال با خوردگی پایین است. در صنایع پتروشیمی علاوه‌بر میزان خوردگی بالای ترکیبات، بحث PH محیط و ذرات معلق نیز مطرح است که باعث کاهش عمر مفید شیرآلات می‌شود. اگر پوشش شیرآلات پتروشیمی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، عمر مفید آن بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

لایه‌نشانی نانو باعث افزایش سطح می‌شود که این امر هم‌جوشی مستحکم و قدرتمندی را در فلز ایجاد کرده و باعث افزایش مقاومت در برابر سایش و خوردگی ناشی از سیال می‌شود. وقتی نانوپوشش روی سطح قرار می‌گیرد مقاومت سطح در برابر خوردگی سه تا چهار برابر افزایش می‌یابد، بدین‌ترتیب عمر شیرآلات نیز به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

سیلندر به دلیل اصطکاک بالای محیط و حرارت ناشی از محفظه احتراق خودرو در معرض میزان حرارت بالایی است. سیلندر خودرو محلی است که حرارت بالایی تولید می‌کند، بنابراین به سطح یکنواختی نیاز است که قادر به تحمل دمای فوق‌العاده بالا باشد. وقتی روغن کم می‌شود و دما فوق‌العاده بالا می‌رود، سطح سیلندر می‌سوزد که این امر باعث تغییر کلی سطح فلز می‌شود.

اگر از نانوپوشش‌ها روی سیلندر خودروها استفاده شود، مقاومت سطح در برابر حرارت به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، عمر سیلندر بیشتر می‌شود و احتمال سیلندرسوزی نیز به شدت کاهش می‌یابد.

https://ipna.news/152959کپی شد!