انتقال دانش فنی ایرانی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

امضای قرارداد واگذاری لیسانس، طرح تولید پروپیلن از متانول با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی فاتح کیمیا امضا شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا) به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، صبح امروز (پنجشنبه، سوم مهرماه)، قرارداد واگذاری اسناد مهندسی فرآیندی و مهندسی پایه طرح تولید پروپیلن از متانول با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی امضا شد.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از امضای قرارداد واگذاری دانش فنی تولید پروپیلن از متانول اظهار کرد: قرارداد تجاری‌سازی دانش‌فنی ایرانی تولید پروپیلن از متانول با گروه فاتح به عنوان نخستین شرکت و در عین حال گام نخست برای افزایش ظرفیت تولید پروپیلن در کشور امضا شد.

وی افزود: طرح‌های تولید پروپیلن از متانول برای مناطق مختلف مثل عسلویه، امیرآباد، انزلی، اسلام آباد نیز اجرا می‌شود و ظرفیت این محصول در سال ۱۴۰۴ به سالانه ۴ میلیون تن می‌رسد. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: از پارسال عملیات مطالعات محیطی، ایمنی، پدافند غیرعامل و غیره انجام شده است و مکان آن به‌دلیل ملاحظاتی که وجود دارد تغییر کرد، اما تا پایان امسال فاز ۲ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نهایی و آماده واگذاری می‌شود.

علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز با اشاره به اینکه در توسعه صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین گلوگاه‌ها تأمین فناوری است، گفت: خوشبختانه این شرکت فناوری لازم را از گاز تا پلی‌پروپیلن دارد و قرارداد احداث واحد ۱۲۰ هزار تنی تبدیل متانول به پروپیلن برای نخستین بار در کشور با دانش به‌طور کامل ایرانی امروز امضا می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در تأمین فناوری‌های لازم در تکمیل زنجیره گاز تا محصولات پایین‌دستی از جمله پلی‌پروپیلن مشکلی ندارد و فناوری‌ فرآیندی و کاتالیست‌های لازم را تأمین می‌کند.

https://ipna.news/152885کپی شد!