جهش تولید در صنعت پتروشیمی

دولت دوازدهم با تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع‌های پتروشیمی به‌عنوان صنعت ارزش‌آفرین در زنجیره تولید نفت و گاز، نقش مهمی در توسعه جایگاه کشور در سطح خاورمیانه ایفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، سازمان برنامه و بودجه کشور در فصل نخست گزارشی که با عنوان خلاصه اهم عملکرد دولت یازدهم و دوره سه ساله دولت دوازدهم منتشر کرده، به مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تا پایان سال ۱۳۹۸ پرداخته است. در بخشی از این گزارش که به تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع‌های پتروشیمی اشاره شده، آمده است:

صنعت پتروشیمی کشور به‌عنوان صنعت ارزش‌آفرین در زنجیره تولید نفت و گاز، نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند. دسترسی پایدار و مطمئن به خوراک، ایران را به یکی از مناطق دارای اولویت در توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه و جهان بدل کرده است. ظرفیت اسمی تولید صنعت پتروشیمی به ۶۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت که نتیجه آن تولید ۵۵,۴ میلیون تن محصول پتروشیمی در دوره مزبور بوده است. در همین مدت میزان خوراک مصرفی در بخش پتروشیمی کشور عبارت از میانگین ۶۱ میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی (خوراک و سوخت)، ۳۵۳۲ هزار تن اتان و ۵۶۷۱ هزار تن میعانات گازی بوده است.

کل فروش داخلی مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۸,۶۴ میلیون تن به ارزش ۱۰۴۷۸۳۵ میلیارد ریال بوده که ۱۰.۶۴ میلیون تن آن به ارزش ۵۱۲۸۱۹ میلیارد ریال به‌صورت فروش بین مجتمعی بوده است. فروش بین مجتمعی از نظر وزنی ۵۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۹ درصد فروش داخلی را تشکیل می‌دهد. فروش خالص داخلی مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۱۳۹۸ برابر با ۸ میلیون تن به ارزش ۵۳۵۰۱۶ میلیارد ریال بوده است. صادرات محصولات پتروشیمی نیز در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۲.۳ میلیون تن به ارزش ۹.۵ میلیارد دلار بوده که با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی محصولات نسبت به ارقام سال ۱۳۹۷ کاهش یافته است.

https://ipna.news/152379کپی شد!
منبع