فردا؛ افتتاح فاز نخست پتروشیمی بوشهر

واحدهای شیرین سازی گاز، استحصال اتان و متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت ۴ میلیون تن فردا با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می شود.

به گزارش خبرگزاری ایپنا  ۳ واحد فاز نخست پتروشیمی بوشهر فردا از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری و بیژن زنگنه وزیر نفت به طور رسمی افتتاح می شود.
پتروشیمی بوشهر در سه قطعه زمین مجزا به وسعت ۷۰ هکتار با هدف دریافت خوراک (گاز غنی ترش) از بالادست و انجام شیرین سازی گاز، استحصال اتان و تولید متانول، اتیلن، اتیلن گلایکول ها، پلی اتیلن سنگین، اسید استیک و وینیل استات با ظرفیت سالانه ۶ میلیون تن در سال با اخذ مجوز از وزارت نفت از سال ۹۰  عملیات اجرایی خود را آغاز کرد.
فاز نخست این طرح با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و علیرغم محدودیت های ناشی از تحریم ها، طی سال های ۹۸ و ۹۹ به بهره برداری رسید واستفاده حداکثری از ارزش افزوده در زنجیره تولید؛ دارای زنجیره ارزش کامل با دریافت گاز ترش از بالادست و انجام شیرین سازی و تولید محصولات پتروشیمی در پائین دست از ویژگی های طرح است.
تأمین یوتیلیتی های مورد نیاز در داخل مجتمع با هدف کاهش قیمت تمام شده نیز از ویژگی های مهم پتروشیمی بوشهر به شمار می رود و درآمد زایی حدود ۳۷۰ میلیون یورو در سال از دیگر ویژگی های قابل توجه فاز نخست پتروشیمی بوشهر است.
همچنین اشتغال زایی این فاز از پتروشیمی بوشهر در دوران بهره برداری ۱۵۰۰ نفر است.
فاز نخست پتروشیمی بوشهر به عنوان تنها مجتمع دریافت کننده گاز غنی ترش از بالادست ، دارای ظرفیت تولید، متان (۱۳۲۳)- اتان (۸۵۰)- پروپان (۱۳۰)- بوتان (۳۰ هزار تن در سال )-C5+ (3 هزار تن در سال)- گوگرد (۱۲۵)- متانول (۱۶۵۰) هزار تن در سال است و در مجموع یک میلیارد و سیصد و بیست و دو میلیون یورو برای ساخت این بخش ها هزینه شده است.

سهامداران عمده، هلدینگ شستان و پتروشیمی مارون هستند و بودجه مورد نیاز احداث طرح از طریق فاینانس خارجی و آورده سهامداران تأمین شده است.

https://ipna.news/152371کپی شد!