جزئیات شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی

شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی امروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی امروز (چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه) در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

این پرونده ۱۵ متهم دارد که ۵ متهم آن به نام‌های مرجان شیخ الاسلامی، محمدحسین شیرعلی، مهدی شریفی نیک نفس، سید امین قریشی سربستانی و اشرف ریاحی متواری هستند.

در ابتدای جلسه متهم ابوالفضل ملکی شمس آبادی در جایگاه مخصوص قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت و گفت: من کار اشتباهی نکردمT به حساب شرکت من ارزی ریخته نشده است، این پول‌ها به حساب شرکت‌های صرافی ریخته شده و من خارج از کشور ارزی نگرفته‌ام.

قاضی مسعودی مقام گفت: صحبت‌های مدیران شرکت‌ها صددرصد مغایر با حرف‌هایی است که شما می‌زنید.

متهم ملکی شمس آبادی گفت: هیچ حسابی در خارج از کشور منتسب به بنده نیست و اساساً عملیات صرافی بدون مجوز انجام نداده‌ام.

در ادامه جلسه حسینی نماینده دادستان تصریح کرد: تا قبل از اعمال تحریم‌ها، ارز قابلیت انتقال از طریق سیستم بانکی را داشت و ارز به راحتی و بدون محدودیت از خارج به داخل کشور می‌آمد. این ارز را متخصصان مربوطه از جمله بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که با منشأ خارجی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اما پس از تحریم نمی‌توان ارز را از داخل به خارج و از خارج به داخل وارد کرد و عرض فقط در داخل کشور قابل نقل و انتقال است و طبیعی است ارزش یک یورویی که در داخل کشور قابل نقل و انتقال است، با یورویی که در خارج قابل نقل و انتقال است متفاوت است.

نماینده دادستان بیان کرد: دریافت وجه در خارج از کشور و خرید ارز با منشأ داخلی منافعی برای متهم به وجود آورده است.

متهم ملکی گفت: هر گونه ارتباط خود را در خصوص پرداخت‌های هیزل رد می‌کنم؛ من یک سنت هم پرداختی نداشتم.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما کتباً و رسماً به عنوان نماینده هیزل پی‌سی‌سی معرفی شدید.

متهم ملکی گفت: این قرارداد سال ۹۱ درباره شرکت‌های … پی‌سی‌سی بوده است و انجام معاملات پی‌سی‌سی در هند و پرداخت‌هایش در دبی صورت می‌گرفت.

متهم ملکی گفت: در خصوص ام بی وارتر هم باید بگویم که نه در معاملات این شرکت و در نه در پرداخت‌هایش دخیل نبودم.

وی ادامه داد: شرکت ام بی وارتر از سال ۸۱ مشتری و خریدار محصولات پتروشیمی بود و تراستی نیز نبود و من نماینده حق العمل کار ام بی وارتر بودم و موظف بودم نظرات را میان ام بی وارتر و شرکت‌های ایرانی منتقل کنم و جز حقوق مشروعی حاصل از ام بی وارتر چیزی دریافت نکردم و به زندگی من وارد نشده است.

متهم ملکی گفت: ام بی وارتر به من تنخواه ریالی می‌داد و من سوئیفت‌های آن را دارم.

قاضی مسعودی مقام گفت: پی‌سی‌سی تأیید کرده که شما فاقد سوئیفت هستید.

متهم ملکی گفت: در زمان تحریم، صرافی‌ها حکم بانک مرکزی را دارند؛ به همین دلیل ام بی وارتر پول را به صرافی در خارج می‌داد و آن صرافی در داخل پول پتروشیمی را تسویه می‌کرد.

قاضی مسعودی مقام پرسید: این فرآیند چه مقدار سوئیفت داشته است؟

متهم ملکی گفت: ۱۱ میلیون و ۶۷۰ هزار یورو.

قاضی مسعودی مقام پرسید: آیا از صرافی زرین قلم و اقتصاد نوین پولی پرداخت نکردید؟

متهم ملکی پاسخ داد: خیر.

قاضی مسعودی مقام گفت: در جلسات سابق صراحتاً اعلام کردید که با پرداخت ریال در قبال فقط ارز را تهیه و به شرکت پی‌سی‌سی پرداخت کردید.

متهم ملکی گفت: بله، اما برای صرافی بانک اقتصاد نوین بوده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: صرافی زرین قلم عین ارز را در خارج تحویل گرفته و در داخل تحویل داده و صرافی نوشته که در این فعل و انفعالات ارزی ۲۰ میلیون سود کرده است.

متهم شمس‌آبادی گفت: من در جریان سود آن‌ها نیستم.

در ادامه جلسه نماینده دادستان گفت: شرکت‌ها از شما شکایت کرده‌اند.

قاضی مسعودی مقام گفت: شرکت شما همان ام بی وارتر اعلام کرده که به شما مبالغ ارزی را داده و خرید ارز از داخل مد نظر ام بی وارتر نبوده است.

وی ادامه داد: برهمین اساس شما با تبانی ارز را از داخل خریداری کرده‌اید و تحویل داده‌اید و لیست‌های صرافی‌ها در این رابطه وجود دارد.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما ارز را در خارج نگه می‌داشتید و با مابه‌التفاوت آن از داخل ارز می‌خریدید؛ بنابراین یا صورت‌های صرافی که شما به آن‌ها استناد می‌کنید کذب هستند و یا مدیران صرافی و بانک‌های مربوطه به ما کذب می‌گویند.

وی افزود: شما در جلسات اولیه دادگاه صراحتاً اعلام کردید که ارز را از داخل خریدید.

قاضی مسعودی مقام گفت: همان در معامله برای صرافی ۲۰ میلیون سود داشته است.

متهم ملکی گفت: این موضوع به من ارتباطی ندارد.

قاضی مسعودی مقام گفت: می‌گویید به من ارتباطی ندارد. خب شما خودتان چند برابر سودش را گرفتید؟

متهم ملکی گفت: در زمان تحریم امکان ارسال ارز از خارج به حساب‌های داخل ایران که پی‌سی‌سی اعلام کرده بود وجود نداشت؛ صورت حساب صرافی موجود است که چقدر ارز در خارج از کشور و چقدر ریال در داخل تحویل گرفتم.

قاضی مسعودی مقام گفت: پس ارز را فروختید و ریال گرفتید؟

متهم ملکی گفت: ام بی وارتر فروخته من نفروختم؛ من ریال در داخل دریافت کردم.

قاضی مسعودی مقام گفت: پس قبول دارید ارز در خارج از کشور فروخته شده، ریال به شما در داخل داده شده و شما ریال را در داخل تبدیل به ارز کرده‌اید.

در ادامه جلسه دادگاه متهم عباس صمیمی در جایگاه مخصوص قرار گرفت و گفت: چرا اصحاب رسانه عکس ما را شطرنجی نمی‌کنند و همین‌گونه منتشر می‌شود؟

قاضی مسعودی مقام گفت: موضوع ارتباطی به اصحاب رسانه ندارد. عکس شما با مجوز منتشر می‌شود و عکس دیگر متهمان پرونده‌های دیگر مجوزی ندارد.

وی ادامه داد: شما درباره فروش ارز می‌گویید ما مجوز داریم و ما می‌گوییم اگر مجوز دارید آن را به ما ارائه کنید. چرا جایی ریال داده‌اید و جای دیگر ارز داده‌اید و هر جا که خواستید به یک شکل عمل کرده‌اید.

قاضی مسعودی مقام گفت: برخی از حرف‌هایی که می‌زنید صحیح نیست. اختلافی در بحث صادرات نیست و تفاوت سوئیفت را شرکت خودش تأیید کرده است.

وی ادامه داد: دفاع خود را انجام دهید و در چهارچوب کیفرخواست صحبت کنید. لیست تسهیلات شما در دست ما وجود دارد، ما‌به‌التفاوت ارز را بررسی کرده‌ایم و جالب است که برخی از متهمان که حقایق را می‌گویند سپس تهدید می‌شوند. شما از بانک‌های مختلفی تسهیلات گرفته‌اید.

متهم صمیمی گفت: اگر تسهیلاتی گرفته شده است، با نظر تمام اعضای هیئت مدیره بوده است و من تنها این کار را نکرده ام.

قاضی مسعودی مقام گفت: جالب است که متهمان دیگر در اینجا صداقت را رعایت می‌کنند، اما تهدید می‌شوند، اما ۲ یا ۳ نفر در این دادگاه مطالبی گفته‌اند و من با انگیزه آن‌ها کاری ندارم، اما صحیح نیست متهمان از زندان و … تماس بگیرند و متهمی که در پرونده آقای طبری تحت تعقیب است، این موضوعات را دنبال کند.

متهم صمیمی گفت: هیچ وجهی و درآمدی چه به طور مستقیم و غیرمستقیم در رابطه با قرارداد همکاری با یورونس و pcc برای من واریز نشده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: اگر ارز تبدیل شده است، چرا باز آن را خریده اید؟

متهم صمیمی گفت: متهمان دیگر در این پرونده از روی سوء قصد با بنده رفتار می‌کنند و کیفرخواست که با اظهارات مطلعان و سایر متهمان نوشته شده با سوء نیت است.

قاضی مسعودی مقام گفت: هر مطلبی اگر درباره هر یک از متهمان دارید، بگویید شما در جلسه پیش هیچ چیزی نگفتید. در دادگاه حاضر شدید و گفتید پرونده سازی شده است و ما گفتیم مستندات را بیاورید. چرا هیچ سندی نیاورده‌اید؟

وی ادامه داد: ارز متعلق به شما نیست، بلکه متعلق به شرکت‌ها است. این ارز باید بر می‌گشت، در حوزه‌های مختلف برای آن برنامه‌ریزی شده است. برای چه ارز را می‌آورید، ارز را در داخل خریده و تحویل دادید. ۶ میلیارد یورو ارز از داخل خریده‌اید و این اخلال است. شما سوئیفت نداشته‌اید و می‌گویید ارز را خریده‌اید. شما هر کاری را مگر می‌خواستید می‌توانستید انجام دهید؟

در ادامه جلسه دادگاه وکیل متهم ملکی در جایگاه قرار گرفت و گفت: تعقیب کیفری در امور ارزی بر عهده بانک مرکزی است، حال آن که این بانک نه تنها شاکی نیست، بلکه طبق اظهارات صریح معاون ارزی بانک مرکزی در جوابیه بازپرس پرونده در صفحه ۴۷۱ کیفرخواست، عملیات مذکور یعنی واگذاری ارز حاصل از صادرات به صرافی‌ها و شرکت‌های تحت پوشش او در خارج و دریافت معوض ریالی در داخل تنها راه تأمین نیاز‌های وارداتی در دوران تحریم‌های ظالمانه دانسته شده است.

وکیل متهم ملکی گفت: این پرداخت‌ها در زمانی بوده است که تحریم بوده‌ایم و شرکت پی سی سی و بانک‌های کشور تماما مسدود بوده‌اند و امکان واریز وجوه ارزی به حساب‌های ارزی قبلی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: تمامی اقدامات موکل سه ماه بعد از صدور فاکتور‌ها و به تدریج انجام شده است. عملیات موکل من مورد شکایت بانک مرکزی نبوده و فعل و انفعالات مالی موکل من در بستر قانون بوده است.

وکیل متهم ملکی ادامه داد: موکل من نه عنصر معنوی جرم و نه عنصر مادی جرم را نداشته است و اساسا رفتار موکل من در چارچوب قانون بوده است.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: متهمان دیگر تا یک ساعت دفاعیات آخر خود را با وکیل شان هماهنگ کنند تا آخرین جلسه دادگاه روز شنبه ۹ صبح در همین محل برگزار شود.

https://ipna.news/152218کپی شد!