تعمیر و نگهداشت دلسوزانه تجهیزات پزشکی درشرایط کرونایی

شیوع کرونا، بسیاری ازمناسبات شغلی را تغییرداده است یکی ازاین تغییرات، نگرش به شغل همکاران ابزار دقیق دربخش تجهیزات پزشکی بیمارستان نفت تهران است

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ اگرچه پیشترنیز این تیم سه نفره تلاش زیادی برای تعمیر دستگاه ها و تجهیزات بیمارستان نفت تهران ودرمانگاه های تابعه داشتند ، اما باشیوع کرونا، حضور حیاتی آنها برای تعمیرتجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی، بیش از پیش اهمیت یافته است ، از این رو گفت و گویی با دلارا محمدی مسئول ابزاردقیق بیمارستان نفت تهران داشته ایم که به تشریح فعالیتهای این واحد می پردازد.

به گفته وی ، در دوره کرونا، فرمت تعمیرات تغییر کرد و با توجه به اینکه در مواردی امکان اینکه دستگاه ونتیلاتورو یا تجهیزات اکسیژن رسانی از بیمار جدا شود وجود ندارد، تکنسین های ابزار دقیق با پوشش کادر پزشکی به بخش های کرونایی می روند و بالای سر مریض به تعمیر دستگاه می پردازند.

وی تاکید کرد: غیر ازمواردی که به قطعات خارجی نیاز باشد، دراکثرمواقع دو همکار تکنسین ما در بخش ابزار دقیق ،کار تعمیرات را انجام می دهند و تلاش می شود در سریع ترین حالت دستگاه تحویل شود.

تجهیزات اکسیژن رسانی، ونتیلاتور، مانیتورهای علایم حیاتی و پالس اکسی مترها ودستگاه های تب سنجی و دیگر تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه هایی است که این تیم سه نفره تعمیر می کنند.

محمدی افزود: یکی از همکاران در واحد ابزار دقیق آنکال دایمی است و هر زمان از شبانه روز خرابی در تجهیزات داشته باشیم، با وی تماس گرفته می شود و در ایام کرونا نیز در مواردی که به تنظیم ونتیلاتور و یا هر مشکلی که از بیمارستان گزارش شود و نیاز به حضور وی باشد، به بخش مراجعه می کند.
البته مواردی وجود دارد که تجهیزات برای تعمیر اساسی از بخش کرونایی خارج می شود و در بیرون از بخش باید تعمیر شود که دراین صورت نیز همکاران ما ابتدا با رعایت پروتکل های بهداشتی و ضد عفونی دستگاه مورد نظربه تعمیرآن می پردازند.

وی با بیان اینکه همه درخواست ها ،هزینه ها و تعمیرات در سیستم ثبت می شود گفت: هر ماه حداقل ۲۵۰ تا ۴۰۰ مورد تعمیرات تخصصی داریم که همه تجهیزات بخش های درمانی را در بر می گیرد. تقریبا ۷۰تا ۸۰ درصد ازاین تعمیرات توسط همکاران انجام می شود و مابقی اغلب تعمیر تجهیزاتی است که قطعات و تعمیرات آنها انحصاری است و باید توسط شرکت مربوطه تعمیر وبررسی شود.

همچنین تعمیرات تجهیزات ۱۵ درمانگاه طب صنعتی و خانواده هم در واحد ابزاردقیق بیمارستان نفت تهران انجام می شود و تقریبا هر روز درخواست سرویس وتعمیر دستگاه داریم و تعداد این تعمیرات به ۸۰ مورد در ماه می رسد.

محمدی تصریح کرد: درمواردی هم که نیاز به تعمیر در خارج از بیمارستان وجود دارد، انتقال ، نظارت وتست نهایی را همکاران ما در واحد ابزار دقیق انجام می دهند تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد .

وی خاطر نشان کرد: انجام بازدیدهای دوره ای ماهانه (نگهداشت پیشگیرانه تجهیزات پزشکی) با هدف کاهش هزینه های تعمیرات و افزایش طول عمر دستگاه ها با محوریت حفظ ایمنی بیمار و کاربر، طبق برنامه ماهانه انجام شد که حدودا ۵۰۰ مورد در ماه است و هر نوع تعمیری اعم از مکانیکال، الکتریکال، تست و سنجش را شامل می شود.

مسئول ابزار دقیق بیمارستان نفت توضیح داد: برنامه سالانه نگهداشت وسرویس های دوره ای تجهیزات آزمایشگاه ، تصویر برداری و کنترل کیفی تمام تجهیزات انجام شد و حدود هزار مورد مورد بررسی قرار گرفت و درحال حاضر، از صحت عملکرد دستگاه ها مطمین هستیم، در واقع کوچکترین عیب و مشکل را مشخص می کنیم و برای تعمیر دستگاه را از سیستم خارج می کنیم.

محمدی یاد آور شد:دراین بازدیدهای دوره ای ، تمام بخش های درمانی، هر وسیله ای که تجهیز پزشکی محسوب شود اعم از هتلینگ بیمارستان مثل تختها و برانکارد ها و کلیه تجهیزات الکترونیکی ومکانیکی وآزمایشگاهی وتصویر برداری مورد برسی وتعمیرقرار می گیرند.

برای حفظ ایمنی وکاهش خطای کاربری ۱۵۰ راهنمای فارسی را در نرم افزار “pmQ” تغذیه کردیم که موجب شد خطاهای کاربری کاهش یابد و همچنین کارایی دستگاه ها افزایش داشته باشد.

نرم افزار مدیریت تجهیزات پزشکی ، کنترل ، نگهداشت و ثبت شناسنامه های کلیه تجهیزات پزشکی اطلاعات کل مناطق ۲۰ گانه بهداشت ودرمان صنعت نفت کشوردرآن ثبت شده است واز طریق آن، وضعیت تجهیزات به رییس تجهیزات پزشکی ستاد سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت گزارش دهی می شود.
وی درپایان با بیان اینکه تعمیرات ، نگهداشت و خرید های تخصصی اتاق عمل در واحد ابزار دقیق انجام می شود گفت: خرید های تخصصی اتاق عمل که شامل جراحی اورولوژی ،عمومی،ارتوپدی، چشم و دیگر تجهیزات تخصصی گفت: خریداری، نصب، راه اندازی اقلام مورد نیاز این بخش، در ایام کرونا متوقف نشده است.

https://ipna.news/152198کپی شد!