تیم پزشکی خانواده ، مسئول مدیریت سامانه nocorona.ir در منطقه اهواز

از ابتدای فروردین ماه امسال و با آغاز بکار سامانه nocorona.ir در مناطق ۱۴ گانه بهداشت و درمان صنعت نفت ، در منطقه ی اهواز نیز این سامانه با راهبری تیم پزشکی خانواده و با همکاری مراقبین سلامت که متشکل از پزشکان ، پرستاران و ماماهای با تجربه و آموزش دیده بود ، پایش ، غربالگری و پیشگیری از شیوع بیماری کووید۱۹ در شاغلین وبازنشستگان نفت و خانواده های ایشان را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ مدرس موسوی مسئول پزشکی خانواده در ابتدا با بیان اینکه راهبری این سامانه در منطقه اهواز به دستور رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز بر عهده تیم پزشکی خانواده قرار گرفته است گفت : از زمان آغاز بکاراین سامانه تلاش کردیم مراقبین سلامت که وظیفه پایش و غربالگری بیماری کووید۱۹ را در این سامانه برعهده دارند و در ارتباط مستقیم با جمعیت تحت پوشش هستند ، از میان پزشکان ، پرستاران و ماماهای با تجربه و آموزش دیده انتخاب شوند.

مسئول پزشکی خانواده با اشاره به اینکه از فروردین ماه تاکنون از جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز حدود ۳۵ هزار نفر در سامانه خود اظهاری nocorona.ir ثبت نام کرده اند گفت : ۸۰.۵ درصد از افرادی که در سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده اند ، افراد سالم بوده اند که توصیه های لازم جهت حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و … از طریق پیامک به ایشان ارسال شده است. ۱۶ درصد نیز افراد مشکوک بوده اند که حداقل یکی از علائم کووید۱۹ از جمله گلودرد ، سرفه ، تب ، تنگی نفس و … را داشته اند و این افراد مشکوک توسط مراقبین سلامت مورد بررسی قرار گرفته اند و فرم های مربوطه جهت ایشان تکمیل شده است.

وی افزود : ۵۰ درصد از افراد مشکوک در طی چندین روز پایش مراقبین سلامت، با مشکلات و علائم بیشتری مواجه شده که این افراد وارد گام دوم شده اند. در حال حاضر در منطقه ی اهواز ۴۵۱ نفر وارد گام دوم شده اند که مراقبین سلامت روزانه با ایشان تماس گرفته و این افراد را پایش می کنند.

مدرس موسوی در خصوص افرادی که اسامی ایشان در گام دوم سامانه ثبت شده است گفت : این افراد که بایستی در قرنطینه خانگی باشند ، روزانه توسط مراقبین سلامت پایش شده و مطابق پروتکل های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یا پروتکل های بومی شده توسط سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، سوالاتی در خصوص وضعیت جسمانی فعلی از ایشان پرسیده شده و در سامانه ثبت و آموزش های لازم به این افراد ارائه می گردد.

وی در ادامه گفت : ۳.۶ درصد افرادی که در سامانه خود اظهاری ثبت اطلاعات داشته اند افراد محتمل و با درگیری ریوی بوده اند.

مسئول پزشکی خانواده گفت : بیمارانی که تست PCR ایشان مثبت اعلام می شود و در قرنطینه خانگی هستند و حتی بیمارانی که در بخش های کووید بستری بوده اند و پس از ترخیص به مدت دو هفته قرنطینه می شوند نیز توسط همکاران پزشک ، پرستار ، مامای آموزش دیده و باتجربه (مراقبین سلامت ) پایش شده تا ایام قرنطینه را به سلامت طی کنند و بهبودی کامل حاصل شود.

وی افزود : در حال حاضر از میان مناطق تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، ۳۵ درصد از تماس های تلفنی برقرار شده، توسط مراقبین سلامت بهداشت و درمان اهواز انجام شده است.

وی اظهار داشت : برای بیمارانی که به مراکز سلامت خانواده و یا اورژانس تنفسی مراجعه می کنند و بیماران بستری در بخش های کووید فرم A صفر تکمیل می شود و این فرم ها توسط یکی از مراقبین سلامت در سامانه nocorona ثبت می شود و بعد از ثبت در سامانه مراقب سلامت با این افراد نیز تماس گرفته و پایش ها را انجام می دهند. به علاوه افرادی که در مناطق عملیاتی و واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند نیز پس از خود اظهاری و ثبت اطلاعات در سامانه ، بلافاصله با ایشان تماس گرفته می شود و در صورت نیاز به واحدهای سلامت کار ارجاع میشوند و تا بهبود شرایط جسمی و سلامتی کامل به صورت روزانه پایش می شوند.

وی در پایان از تلاش خالصانه همکاران پزشک ، پرستار و ماما که در سامانه خود اضهاری nocorona.ir همکاری داشته اند تقدیر و تشکر کرد و گفت : مراقبین سلامت علاوه بر پایش شرایط جسمی بیماران و خانواده هایشان ، تلاش کردند در طی پایش های انجام شده از نظر روحی نیز به این بیماران کمک نمایند تا این دوران را به سلامت طی کنند.

https://ipna.news/151664کپی شد!