اما و اگرهای احداث پتروشیمی در مازندران

خبر احداث کارخانه پتروشیمی در مازندران زمینه تقابل علاقمندان به محیط زیست و توسعه طلبان را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛توسعه و حفظ محیط زیست همیشه دراستان مازندران با همدیگر در تقابل بودند. وقتی بحث توسعه در مازندران مطرح می‌شد، صدای انتقاد فعالان محیط زیستی فریاد می‌شود و به راحتی توسعه در مازندران قربانی می‌شود، از آن طرف اقدامات لازم برای حمایت از محیط زیست آنطور که باید و شاید فراهم نمی‌شود و مازندران در شرایط فعلی هم از توسعه عقب مانده و هم محیط زیست استان مازندران آن طور که باید و شاید مورد حمایت قرار نگرفته است.

به صورت کلی در حال حاضر در استان مازندران توسعه قربانی محیط زیست و محیط زیست قربانی توسعه شده است نه به توسعه دست یافتیم و نه توانستیم محیط زیست استان مازندران را آنطور که باید و شاید حفظ کنیم.

نظرات متعددی در ارتباط با حفظ محیط زیست و توسعه وجود دارد.

عده‌ای متعقد هستند که حفظ شرایط موجود بدون ایجاد صنایع بزرگ راحت‌تر است به این دلیل که وقتی ما صنایعی نداشته باشیم هر وقت اراده‌ای ایجاد شود با کمترین هزینه می‌توانیم دغدغه‌های زیست محیطی را در استان اعمال کنیم اما جمع کردن اثرات نامناسب صنایع محیط زیست از وضعیت شکننده استان بسیار سخت و طاقت فرسا است.

مصداق‌های زیادی در ارتباط با بحث تخریب محیطی زیست به واسطه ایجاد صنایع بزرگ در استان وجود دارد که با وجود توسعه نتوانستند دغدغه‌های محیط زیستی را اعمال کنند و هر وقت متولیان امر در محیط زیست برای انعکاس خواسته‌ها و مطالبات به حق‌شان ورود پیدا کردند با تهدید اخراج کارگران مواجه شده و مجبور به عقب نشینی شدند.

عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که در کنار توسعه باید دغدغه‌ها و مسائل زیست محیطی را لحاظ کرد.

مصداق موافقت این عده هم این است که در کشورهای اروپایی بسیاری از صنایع بزرگ و پالایشگاه‌ها در کنار زیستگاه‌های زیست محیطی ایجاد شده و مشکل خاصی هم به وجود نیامده است.

طرح ایجاد پالایشگاه و صنایع بزرگ در دوران دولت نهم و دهم کلید خورد اما از آن زمان تاکنون آجر روی آجر برای اجرای این طرح‌ها قرار نگرفته است،  نبود سرمایه گذار یکی از دلائل اصلی عدم احداث پالایشگاه بوده و مخالفت‌های زیست محیطی هم مزید بر علت شده بود.

در روزهای اخیر بحث احداث پتروشیمی در مازندران و در منطقه آزاد تجاری مطرح شده است.

استاندار مازندران در این ارتباط از موافقت وزارت نفت با ساخت کارخانه پتروشیمی صحبت به میان آورد که مخالفت‌ها با اجرای این طرح از دو سال گذشته آغاز شده بود.

وزارت نفت در حالی یک طرفه نسبت به احداث پتروشیمی در مازندران موافقت خویش را اعلام کرده که هنوز مجوزهای زیست محیطی آن را دریافت نکرده است.

در همین ارتباط حسینعلی ابراهیمی کارنامی، اظهار کرد: کلیات طرح احداث پتروشیمی در مازندران تصویب شده و هنوز درباره جزئیات آن صحبتی به میان نیامده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطر نشان کرد: در صورت دریافت جزئیات برای اجرای طرح باید مباحث زیست محیطی آن مطرح و در صورت اینکه اجرای این طرح با ضمانت‌های محیط زیستی مغایرت نداشته باشد مجوزهای لازم صادر می‌شود.

آنچه که واقعا انتظار است و باید به آن توجه کرد حفظ محیط زیست همراه با توسعه به طوریکه محیط زیست و توسعه را قربانی همدیگر نکنیم.

مردم انتظار دارند که در کنار توسعه دغدغه‌های محیط زیستی لحاظ شود که در کنار محیط زیست سالم شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی باشیم.

https://ipna.news/151652کپی شد!