افتتاح ۹ طرح تا پایان سال جاری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

سیدامید شهیدی‌نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در نشست خبری امروز به مناسبت بیست و سومین سال تأسیس این سازمان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۸ میلیارد دلار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده، اظهار کرد: عمده این سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های داخلی صورت گرفته ..

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛سیدامید شهیدی‌نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی  در نشست خبری امروز  به مناسبت بیست و سومین سال تأسیس این سازمان  با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۸ میلیارد دلار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده، اظهار کرد: عمده این سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های داخلی صورت گرفته است و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان جهت ایجاد زیرساخت‌ها بوده است.

شهیدی‌نیا  در خصوص تعداد پروژه‌های در دست اجرا که تا پایان سال جاری در سطح منطقه افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند و میزان بودجه هزینه شده برای آن‌ها گفت: در حال حاضر تعداد ۳۰ طرح و پروژه سرمایه‌گذاری در سطح منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در دست اجرا داریم که تا پایان سال جاری ۹ طرح از این پروژه‌ها افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افزود: بیشتر این طرح‌ها در سطح صنایع پایین‌دستی و میان دستی هستند که با افتتاح آن‌ها ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی افزایش خواهند یافت.

وی در این خصوص ادامه داد: این ۹ طرح، با هزینه‌ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار در حال اجرا هستند که پس از افتتاح و بهره‌برداری آن‌ها حدود ۵۰۰ شغل جدید به صورت مستقیم در سطح منطقه ایجاد خواهد شد.

شهیدی‌نیا افزود: همچنین در سال گذشته ۷ طرح سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید که با افتتاح آن‌ها تعداد ۲۷۰ نفر مشغول به کار شدند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان اینکه جهش سوم صنعت پتروشیمی کشور تا پایان امسال رقم خواهد خورد، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ۲۶ میلیون تن است. در تلاشیم با افتتاح طرح‌های در دست انجام در صنعت پتروشیمی، این ظرفیت با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و طرح‌های سرمایه‌گذاری تا پایان سال ۱۴۰۴ افزایش چشمگیری داشته باشد.

مدیر ارشد شرایط اضطراری این منطقه در خصوص مهم‌ترین طرح‌های در دست بررسی و مطالعه‌ی این سازمان خاطر نشان کرد: خوشبختانه با تلاش و همّت مجموعه، طرح توسعه فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در فاز مطالعه و بررسی است. محل جدید برای اجرای آن مشخص شده که منطقه‌ای در حد فاصل شهرستان‌های بندر ماهشهر و بندر هندیجان است که پس از اخذ مجوزهای لازم در این خصوص بیش از ۱۰ طرح میان دستی و بالادستی با سرمایه‌گذاری داخلی در آن احداث خواهد شد.

وی در خصوص نقش شرکت‌های پتروشیمی منطقه در راستای مبارزه با بیماری کووید ـ ۱۹ تصریح کرد: مجموعه شرکت‌های پتروشیمی مستقر در شهرستان بندر ماهشهر از طریق شورای راهبردی تاکنون ۳۰ میلیارد تومان در راستای پشتیبانی و مشارکت در جریان بیماری همه‌گیر کرونا در سطح شهرستان بندر ماهشهر و استان خوزستان هزینه کرده‌اند.

سیدامید شهیدی نیا، در این خصوص گفت: پتروشیمی به عنوان یک ظرفیت حمایتی در زمینه‌ی درمان و سلامت مردم شهرستان،‌ همواره آماده خدمت‌رسانی است. این تلاش در راستای تأمین تجهیزات و ملزومات شبکه بهداشت و درمان ماهشهر و بیمارستان صنایع پتروشیمی برای افزایش ظرفیت جدید پذیرش بیماران و رفع کمبود تجهیزات همچنان ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در خصوص شرکت‌های فعال در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: شهرستان بندر ماهشهر با توجه به داشتن شرایط ویژه و ژئوپولتیکی به خصوص با داشتن مسیرهای آبی، ریلی، زمینی و هوایی برای توسعه صنعت پتروشیمی انتخاب شده است که از زمان تأسیس تا به حال، ۱۰۹ واحد صنعتی در آن احداث شده که ۲۰ تای آن شرکت‌های بالادستی، ۱۵ تا شرکت پایین‌دستی و مابقی پایین‌دستی و خدماتی و همچنین ۴۳ کارگاه کوچک در آن فعال و در حال تولید محصولات پتروشیمی هستند.

https://ipna.news/151241کپی شد!