تشریح اقدامات پیشگیری از کرونا در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور

برای مقابله با ویروس کرونا طبق بخشنامه های ارسالی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، از همان اوایل ظهور این بیماری در بهمن و اسفند ۹۸ کمیته سلامت با برگزاری مستمر و مرتب در هفته با تصویب مصوبات فعالیت خود را آغاز نمود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ حسینعلی زاده رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور درباره اقدامات انجام یافته در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور گفت:برای مقابله با ویروس کرونا طبق بخشنامه های ارسالی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، از همان اوایل ظهور این بیماری در بهمن و اسفند ۹۸ کمیته سلامت با برگزاری مستمر و مرتب در هفته با تصویب مصوبات فعالیت خود را آغاز نمود.

در وهله اول ، ما بنا را بر آگاه سازی مراجعین خود نهادیم و با بارگذاری اخبار مربوطه در سایت این بهداشت و درمان ، سعی در فرهنگ سازی راه های مقابله و پیشگیری از این یبماری را داشتیم.

حسینعلی زاده گفت : مرحله بعدی در مقابله با این بیماری کاهش تردد مراجعین به پلی کلینیک بود که با اجرای طرح روانشناسی تلفنی ، از بار مراجعات غیر اضطراری کاسته شد.
شناسائی افراد پرخطر شامل ، بیماران با نقص ایمنی ، یبمارانی که بصورت مزمن داروهای حاوی کورتون استفاده می نمایند ، بیماران تحت شیمی درمانی ، بیماران با سابقه بیماری بدخیمی ، بیماران دارای سابقه پیوند عضو ، مبتلایان به HIV ، بیماران قلبی ، بیماران تنفسی اعم از آسم ، مصدوم شیمیایی ریوی و … ، بیماران با فشار خون بالایی که به درمان داروئی جواب نداده است ، افراد با BMI بالای ۴۰ ، سنن بالای ۶۰ سال ، یبماران دیالیزی ، افراد دیابتی و افراد دارای بیماری های کبدی فعال و مزمن ماند سیروز و هپاتیت فعال را به شرکت های تابعه پالایشگاه ، پتروشیمی ، گاز ، گاز منطقه هشت ، پخش و خطوط لوله شمالغرب کشور اعلام کردیم تا با ارائه مستندات پزشکی به پزشک سلامت کار در تبریز و پزشکان معتمد در شهرستان ها اعلام شود .

ارسال دستورالعمل Pro37-cov-1 به مدیران عامل شرکت های تابعه شمالغرب کشور از دیگر اقدامات اولیه بود که انجام گرفت .

حسینعلی زاده در تشریح این دستورالعمل گفت : در این دستورالعمل اعلام شده بود که هر فردی یکی از علائم بیماری را داشته باشد باید از حضور در محل کار اجتناب نموده و شرکت ها از حضور آنها ممانعت بعمل آورند و نامبرده به یکی از مراکز بهداشتی / مرکز سلامت / پزشک معتمد جهت ارزیابی و تعیین تکلیف ادامه کار ارجاع شود. همچنین اعلام شد که به هیچ عنوان کارمند شناسایی شده با علایم بیماری ، نمی تواند با رضایت شخصی و بدون توصیه پزشک ، خودسرانه مرکز درمانی را ترک نماید و شروع کار منوط به ارائه گواهی سلامت و مجوز پزشک مربوطه می باشد و همکاری حراست و کاشناسان HSE در شرکت ها الزامی است.

وی در خصوص علائم بیماری گفت : تب بالای ۳۷.۳ درجه سانتی گراد ، علایم شبه آنفلوآنزا ( خستگی و درد عضلانی ) ، سرفه و گلودرد

حسینعلی زاده برقراری سیستم Call Center را از دیگر مصوبات اجرا شده کمیته سلامت دانست و گفت : این تیم شامل پزشک و پرستار خانواده از ۲۱ اسفند ۹۸ راه اندازی شد و با تنظیم برنامه کاری ، ارائه گزارشات اقدامات انجام یافته بطور مستمر به تائید اینجانب می رسد.

وی تهیه فلوچارت های تشخیص و درمان بیماری کووید ۱۹ در سطوح ارائه خدمات سرپائی و بستری در اختیار پزشکان و پرستاران از دیگر مصوبات کمیته سلامت دانست و گفت : فلوچارت ها جهت استفاده پزشکان و پرستاران در اختیار آنها قرار گرفت تا با مطالعه دقیق و کامل آماده پاسخ گویی به سوالات مطروحه از سوی جمعیت طبی تحت پوشش در سامانه Call Center باشند.

حسینعلی زاده مصوبات سال ۹۹ تاکنون را تشریح کرد و گفت : در اولین جلسه کمیته سلامت در سال جدید ، تلاش ما کاهش اضطراب و فشار روانی ناشی از خانه نشینی جمعیت طبی و تحمل شرایط قرنطینه خانگی خانواده ها بود و در این راستا ، از رواشناسان مرکز سلامت روان جامعه نگر این بهداشت و درمان خواستیم تا با تهیه مطالب روانشناسی و بارگذاری آن در سایت بهداشت ودرمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، از میزان فشار روانی آنهابکاهند.

به منظور حفظ سلامتی و مراقبت از پرسنل و کارکنان شاغل در مرکز سلامت کار پالایشگاه تبریز و اجرای دستورالعمل های انجام تریاژ بیماران مشکوک به کرونا ، مقرر شد درب ورودی اصلی مرکز سلامت کار تا اطلاع ثانوی بسته شده و پذیرش بیماران و مراجعین از درب اورژانس و توسط پرستار اورژانس انجام پذیرد و استفاده از ماسک و سایر لوازم حفاظتی تهیه و در اختیار کارکنان قرار گیرد و در محوطه پالایشگاه تبریز پیام ها و توصیه های بهداشتی و مراقبتی و سایر موارد آموزشی مرتبط با بیماری کرونا برای مراجعین و کارکنان مرکز تهیه و نصب شود.

حسینعلی زاده اجرای سند Pro-01-cov-2 با عنوان محدود سازی و یا تغییر خدمات مراکز سلامت سازمان در شرایط اضطراری و با توجه به احتمال انتقال آلودگی مراجعین به مراکز سلامت کار و خانواده را بمنظور صیانت از سلامت کارکنان خدوم و زحمتکش صنایع صنعت نفت شمالغرب کشور و مراکز بهداشتی و درمانی ، کلیه خدمات اعلام شده در سند مذکوربا رعایت موازین بهداشتی خواهد بود.

این خدمات شامل ؛ اسپیرومتری ، ادیومتری ، مشاوره تغذیه ، مشاوره روانشناسی حضوری ، دندانپزشکی ( غربالگری دندانپزشکی ) ، آزمایشگاه ( شامل آزمایشات الکتیو ) ، معاینات شغلی شامل انجام معاینات دوره ای ، استخدامی و … به جز معاینات بازگشت به کار موارد مشکوک / محتمل یا قطعی کووید ۱۹ بود.

علاوه بر این با ارسال حدود ۱۳۰۰۰ پیامک به جمعیت طبی شمالغرب کشور ، از آنها خواسته شد که در سامانه nocorona.ir ثبت نام نمایند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور از راه اندازی مشاوره روانشناسی تلفنی به جمعیت طبی تحت پوشش با نام « صدای مشاور بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور » گفت و اظهار داشت : در این روش ، با استفاده از خط تلفن ثابت و با امکان دایورت به شماره تلفن های همراه روانشناسان ، در مراجعین توانستند مسایل و مشکلات خود را با روانشناسان بصورت تلفنی در میان بگذارند و مشاوره لازم دریافت نمایند.

تحویل دارو به بیماران غیر واگیر بازنشسته از دیگر مصوبات کمیته سلامت بود که در جهت ارائه مطلوب خدمات Home care ، با برگزاری جلسه ای با رئیس منطقه هفت صندوق های بازنشستگی و رفاه صنعت نفت ، مقرر شد ضمن شناسائی این بیماران توسط پزشکی خانواده ، استخراج آدرس محل سکونت ایشان ، داروهای مورد نیاز این بیماران توسط پیک به درب خانه آنها تحویل گردد .البته شایان ذکر است قبلا با ارسال پیامک به این عزیزان اطلاع رسانی انجام شده بود.

ایجاد نقاهتگاه برای بیماران کرونایی از دیگر اقدامات ما بود ، که در این راستا مذاکرات متعددی با مدیران عامل شرکت های تابعه در شمالغرب کشور انجام شد که مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در این خصوص اعلام آمادگی کردند و با تغییر کاربری چند بلوک خالی از سکنه کوی قدس واقع در جاده ائل گلی تبریز ، در اختیار این بهداشت و درمان قرار دادند تا با تجهیز آن بتوانیم مراقبت های لازم از بیماران کرونایی را داشته باشیم.

در پایان از همکاران محترم بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور و همچنین جمعیت طبی تحت پوشش خواهشمندم حتما در محیط خارج از منزل از ماسک استفاده نمایند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ را قطع نمایند تا انشاء ا… در آینده نزدیک شاهدریشه کنی بیماری گردیم.

https://ipna.news/151180کپی شد!