هشت هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال برای ساخت پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت هزینه شد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هشت هزار ۲۳۰ میلیارد ریال برای ساخت مجتمع پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛حشمت الله صمیمی دوست روز یکشنبه افزود: از این میزان اعتبار هزینه شده هفت هزارو ۲۳۰ میلیارد ریال در مجتمع پتروشیمی گچساران و یکهزار میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع دهدشت هزینه شد.

وی به روند اجرایی پتروشیمی گچساران اشاره کرد و گفت: عملیات ساخت این کارخانه ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درصورت بهره برداری از آن بیش از ۳۵۰ شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

صمیمی دوست گفت: ۱۷ هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای تکمیل مجتمع پتروشیمی گچساران نیاز است.

وی میزان سرمایه گذاری ارزی این طرح اقتصادی را ۵۳۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: تاکنون ۳۱۸ میلیون یورو برای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی هزینه شده که این امر گامی بلند برای تحقق تولید و اشتغال در این طرح اشتغالزاست.

صمیمی دوست با بیان اینکه این طرح بزرگ اقتصادی تا ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید گفت: پس از بهره برداری از این طرح صنعتی، سالانه یک میلیون تن اتیلن تولید که خوراک پتروشیمی‌های خط دنا شامل بروجن، دهدشت، ممسنی و کازرون تأمین خواهد شد.

وی به سایر محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: پتروشیمی گچساران در آینده تولید کننده سالانه ۸۴ هزار تن سی تری پلاس C۳+خواهد بود.

صمیمی دوست ادامه داد: این طرح سالانه یک هزار و ۲۵۰ تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان دریافت خواهد کرد.

وی ابراز کرد: گاز متان مورد نیاز این طرح ۵۳ هزار و ۹۰۰ مترمکعب بر ساعت از خط سراسری و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه خوزستان تامین می گردد.

صمیمی دوست با بیان اینکه این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار ساخته شده گفت: تامین آب این طرح از سد کوثر با لوله ۲۸ اینچی به ظرفیت یکهزار و ۷۶۰ مترمکعب بر ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر تامین می شود.

وی میزان پیشرفت فیزیکی پتروشیمی دهدشت را ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۱۵۰ نفر در این طرح بزرگ اقتصادی مشغول به فعالیت هستند.

صمیمی دوست گفت: حجم سرمایه گذاری پتروشیمی دهدشت ۱۸ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال است.

وی میزان سرمایه گذاری ارزی این طرح اقتصادی را ۱۴۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: تاکنون۱۰ میلیون یورو برای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی هزینه شده است.

پتروشیمی دهدشت ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع مواد پتروشیمی را دارد.

ساخت پتروشیمی دهدشت کهگیلویه و بویراحمد در سه فاز پیش بینی شده است.

پتروشیمی دهدشت در دشت چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری «کلاچو» در پنج کیلومتر دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

https://ipna.news/151176کپی شد!
منبع