سرمایه شرکت پتروشیمی زنجان در سال جهش تولید ۲ برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی سابق) گفت: سرمایه این شرکت هم‌اکنون ۳۵۰ میلیارد تومان است که با افزایش سرمایه در سال جهش تولید به ۲ برابر میزان کنونی یعنی ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ محمدرضا مدیری روز پنجشنبه  اظهار داشت: اصلی‌ترین برنامه شرکت در سال جهش تولید، جلب نظر هیات‌مدیره و برگزاری مجمع برای افزایش سرمایه است.

وی، کل سرمایه‌گذاری طرح را حدود ۶۰۰ میلیون یورو خواند و خاطرنشان کرد: از این میزان، ۳۰۶ میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک ملی، تضمین شده و بقیه هم از محل آورده سهامداران و یا با دریافت تسهیلات ریالی کوتاه‌مدت انجام شده است.

مدیری افزود: از کل سرمایه‌گذاری طرح، بیش از ۱۵۰ میلیون یورو کارهای انجام شده تا کنون بوده و در سال گذشته نیز ۱۰۰ میلیون یورو از سفارش‌های خرید و ساخت تجهیزات انجام شد.

وی تصریح کرد: در واقع، سفارش‌های مربوط به تجهیزات بخش اول اعتبار اسنادی به طور تقریبی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیون یورو از کارهای انجام شده در این شرکت در سال‌های خیلی قبل صورت گرفته است، گفت: علاوه بر این، سایر دارایی‌های شرکت با قیمت‌های تاریخی، تملک شده و تمام این‌ها باید دوباره به قیمت‌های روز، ارزیابی شوند تا ساختار مالی شرکت‌ها بهبود پیدا کند.

وی اظهار داشت: امسال در این روند، گشایش حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو دیگر از اعتبار اسنادی پروژه در دستور کار خواهد بود و افزایش جبهه‌های کاری در سایت پروژه نیز در سال جاری از اهم فعالیت‌ها است.

مدیری با بیان اینکه سهامداران نماد «زنجان» در سال جاری، خبرهای خوش بیشتری نسبت به سال قبل خواهند شنید، خاطرنشان کرد: در سال جاری، سرمایه شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان برای بار سوم از زمان تاسیس و با تصویب هیات‌مدیره (در جلسه ۳۱ خرداد) و مجمع عمومی، افزایش می‌یابد که سومین مرحله افزایش سرمایه شرکت طی کمتر از ۶ سال گذشته و پس از تحولات اساسی در ترکیب سهامداران در پاییز سال ۹۳ است.

وی افزود: این شرکت از ابتدا تا کنون ۲ بار افزایش سرمایه داشته که از سال ۸۵ تا ۹۵ میزان سرمایه ثبتی شرکت ۵۶ میلیارد تومان بود و با سرمایه ثبتی این شرکت از زمان پذیره‌نویسی تا ۹ سال بعد از آن در حد ۵۶ میلیارد تومان ثابت مانده بود که این مبلغ از محل آورده نقدی سهامداران طی ۲ مرحله در سال ۹۶ به ۳۵۰ میلیارد تومان رسید.

مدیری ابراز کرد: طرح افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی طبقات دارایی‎ها و همچنین مطالبات حال‌شده و آورده‎ی نقدی سهامداران، تدوین شده و در اسرع وقت و پس از اخذ موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار برای تصویب به مجمع عمومی فوق‎العاده ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان گفت: فعالیت‌های طراحی و مهندسیِ سایر عملیات اجرایی که آغاز آن‌ها برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده بود، طبق برنامه زمانبندی طرح به اتمام رسیده و موثر شدن قراردادهای مربوطه به تناسب طی ماه های پیش رو به استحضار سهامداران می‌رسد.

وی اظهار داشت: مراحل انجام افزایش سرمایه در دستور کار شرکت قرار گرفته و درخواست معرفی هیات کارشناسی مربوط به هر یک از طبقات دارایی‌ها به کانون کارشناسان رسمی دادگستری ارسال شده که مراحل پیشرفت موضوع در مراحل مختلف به اطلاع سهاداران خواهد رسید.

مدیری خاطرنشان کرد: پس از تهیه‌ گزارش ارزیابی هیات کارشناسی، مراتب برای اخذ مجوز افزایش سرمایه به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال خواهد شد.

وی از توقف موقت معاملات سهام این شرکت با نماد «زنجان» در بازار بورس خبر داد و یادآور شد: این نماد به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (ب) برای شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان متوقف شده و حداکثر تا روز شنبه / ۱۴ تیرماه/ بازگشایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی سابق) گفت: این شرکت، یکی از طرح‌های درون‌سرزمینی است که اواسط دهه ۸۰ کلید خورد و تامین مالی را از طریق پذیره‌نویسی بازار فرابورس آغاز کرد.

وی اظهار داشت: این طرح، اوایل دهه ۹۰ به مشکلات تحریم برخورد و تامین مالی انجام نشد.

مدیری خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۳ با اصلاح ساختار و حل مشکلات اساسی شرکت پتروشیمی زنجان، طرح تامین و ساخت پروژه دوباره شروع شده و باید گفت که نداشتن تامین مالی در سال‌های گذشته سبب تاخیر در تولید شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی مالی اساسی و مناسبی در کار نبوده البته در عین حال نبود چشم‌انداز تامین مالی از خطاهای استراتژیک مدیران سابق و سهامداران قبلی بوده است که در هر حال، آن زمان به پایان رسید و امروز پتروشیمی زنجان در حال ساخت است.

مدیری تصریح کرد: تامین مالی، مهم‌ترین مشکل شرکت از بدو تاسیس تا کنون بوده که با همکاری دولت و سهامداران حل شد و سال گذشته برای اولین بار ۱۵۷ میلیون یورو گشایش اسناد اعتباری انجام شد و شرکت توانست به وسیله این اعتبارات، تجهیزات را خریداری کرده و لیسانس‌های خود را به‌روزرسانی کند.

وی ادامه داد: در قالب یک LC (اعتبار اسنادی) نیز ۳۸۳ میلیون یورویی تأمین خواهد شد که در چند بخش این منابع جذب می‌شود.

مدیری گفت: لیسانس طرح آمونیاک از شرکت کازاله سوئیس و لیسانس طرح اوره هم از شرکت استمی کربن هلند است که مهمترین شرکت صاحب‌نام دارنده دانش فنی خط تولید اوره در دنیا محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان در خصوص سهامداران عمده این شرکت، اظهار داشت: سهامدار عمده پتروشیمی زنجان، یک گروه مالی به نام دانایان پارس است و اگرچه کار اصلی شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس، فعالیت در بازار سرمایه است اما باید اشاره کنم که تامین مالی شرکت هم با کمک سهامداران عمده پیش رفته است.

https://ipna.news/151084کپی شد!
منبع