رشد آمار مبتلایان به کرونا و افزایش دغدغه های کادر درمانی

رییس  بخش “ICU”  بیمارستان نفت تهران،با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا اگرچه نسبت به اسفند ماه کاهش داشته است  ولی بعد از برداشته شدن  محدودیتهای  اجتماعی،  شیوع بیماری  نسبت به  ماه قبل افزایش یافته است که  این موضوع تا حدی قابل پیش بینی بود .

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ برای مصاحبه و تهیه گزارش از بخش icu داخلی بیمارستان نفت تهران که این روزها به درمان بیماران کرونایی اختصاص یافته است مراجعه کرده ایم . بعد از پوشیدن گان و ماسک ودستکش و .. و ورود به بخش ، پس از سلام و علیکی کوتاه درحال هماهنگی با جانشین سرپرستار بخش برای مصاحبه هستیم که ناگهان بیماری که در بخش بستری است به مراقبت های فوری نیاز پیدا می کند.

بیماری  بد حال  است و ایست قلبی کرده و نیاز به احیا  و cpr  دارد.  در این شرایط است که  هرکس به فراخور شغل و وظیفه اش برای  برگرداندن این بیمار کرونایی به زندگی تلاشی می کند . از دو پزشک  متخصص عفونی ،متخصص بیهوشی  گرفته  تا پرستاران  و  کمک پرستاران و حتی منشی بخش .

لحظات  پراسترسی است ، لحظات حیاتی  زندگی یک فرد به مفهوم واقعی  دراین  شرایط حس می شود.  تخصص وتعهد دست به دست  هم می دهند، بیمار به زندگی برمی گردد  و رنگ آرامش وخوشحالی به چهره های مضطرب  پرسنل باز می گردد.

اما همه می دانند که هر آن برای  هر کدام از  بیماران  بستری در بخش کرونای بیمارستان نفت تهران  ممکن است  اتفاق پیش بینی نشده ای رخ  بدهد و باید آمادگی لازم را  هم  از لحاظ تجهیزات وهم از نظر نیروی انسانی داشته باشند .  به خصوص این روزها که  شیوع کرونا دوباره  افزایش یافته است.

رضا شهرامی رییس  بخش “ICU”  بیمارستان نفت تهران،با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا اگرچه نسبت به اسفند ماه کاهش داشته است  ولی بعد از برداشته شدن  محدودیتهای  اجتماعی،  شیوع بیماری  نسبت به  ماه قبل افزایش یافته است که  این موضوع تا حدی قابل پیش بینی بود .

وی  گفت:  تجربه نیروهایی که در این بخش فعال هستند  در زمینه کرونا افزایش یافته است. ضمن اینکه تعهد بالای همکاران موجب شده است . همچنان  همکاران  برای  کاردر بخش کرونا داوطلب شوند.

وی توضیح داد: به منظور حفظ ایمنی وسلامتی ، پرسنل بخش کرونا به بخش های دیگر منتقل  نمی شوند و همچنین پرستاران و بهیاران بخش های دیگر نیز  به بخش کرونا  منتقل نمی شوند تا انتقال ویرووس در بخشهای بیمارستان  صورت نگیرد  و همچنین تردد از دیگر  بخش ها به بخش کرونا  نیز  در کمترین حد است .

معاونت دارو ودرمان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران ،شناخت و آگاهی بالا رفته است و مراجعان  به دلیل شناختی که از بیماری پیدا کرده اند و مراجعه  با  علایم  خفیف و شبه کرونا  کاهش یافته است. اما در مقابل بیمارانی که مراجعه می کنند اغلب دارای علایم  جدی  هستند. همچنین پروتکل های دارویی کرونا  نیز تغییر کرده است .

وی گفت :  انتقال بیماری در  جامعه از طریق اشیا ، تغذیه، لباس و هوا تقریبا ریسک کمتری نسبت به  انتقال  بیماری از  طریق تنفس درهوای آلوده  به ویروس دارد بنا بر این  زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی  تا حد زیادی  ابتلا  به این بیماری را کاهش می دهد.

کروناICU  فهیمه رنجبر یکی از کارشناسان پرستاری بیمارستان نفت  تهران است  که از اول اسفند ماه  در بخش کرونا  حضور داشته است ، در  پاسخ به  این سوال که آیا  حضور در این بخش خسته کننده نیست و آیا نمی خواهد  به بخش دیگری منقل شود می گوید:  غیر از مواردی که با وجود تلاش تیم  پزشکی و پرستاری متاسفانه  بیمار نتوانسته است از بیماری جان سالم به در ببرد ، خستگی وناراحتی روحی برای ما داشته است ولی خوشبختانه باتوجه به اینکه تعداد  افراد بهبود یافتگان  بیماری کرونا  بیشتر از افرادی است که فوت کرده اند ، همچنان  با انرژی هستم  و کاردر بخش کرونا را با انگیزه دنبال می کنم.

وی معتقد است ، سیستم مدیریت وپرستاری و پزشکی بیمارستان نفت تهران توانستد  بحران کرونا را مدیریت  کنند ،  و تیم این  بیمارستان  توانایی بالایی برای  کنترل  بیماری کرونا به دست آوردند.

بیدانی  متخصص بیهوشی   بیمارستان نفت تهران  یکی از پزشکانی است  که  از ابتدای همه گیری  کرونا  در  بخش   کرونای این بیمارستان فعال است  و خودش نیز دچار کرونا ودر بیمارستان بستری شده  است و حالا پس از بهبودی  همچنان در این  بخش مشغول به کار است  و به گفته خودش از کار کردن در این بخش هراسی ندارد.

وی توضیح می دهد:  اگرچه  در حال حاضر  جواب تست های  کرونای وی  منفی است ، اما  همچنان  گاهی اوقات  دچار  تنگی نفس  می شود  اما  با این وجود معتقد است کرونا یک  بیماری نوظهور است و نمی توان  خیلی قطعی راجع به  عوارض  ماندگار و کوتاه  مدت این بیماری نظر داد به همین دلیل امیدوار است  به طور  کامل سلامتی خود را بازیابد.

بیدانی که  به دلیل تعهد اخلاقی و شغلی تقریبا هر روز در بخش  کرونا حضور دارد.  ادامه می دهد:  ما برای نجات بیماران، همه تلاش مان را می کنیم.  اما  نباید فراموش کرد که  هنوز واکسن و  داروی  قطعی برای درمان  کوید ۱۹  وجود ندارد  و تلاش های پزشکی تا حدی می تواند به افراد کمک کند و بعضا هم  با وجود تلاش همه جانبه  کادر پزشکی ،  نتیجه مطلوب حاصل نمی شود ،به همین دلیل رعایت  نکات بهداشتی و فاصله گذاری  اجتماعی و  زدن ماسک  و همچنین  کاهش حضور در تجمعات غیر ضروری  و مهمانی ها ومسافرت ها  به خصوص برای افراد  سن بالا و دارای بیماری زمینه ای از اهمیت بالایی برخوردار است و تا حد زیادی از ابتلای فرد به بیماری  جلوگیری می شود.

عالیه  کریمی جانشین سرپرستار بخش “ICU” با تشریح اقداماتی که برای بیماران انجام می شود گفت: در حال حاضر بخش”ICU”  به  بیماران کرونایی اختصاص یافته و  کلیه اقدامات درمانی لازم  از جمله هموپرفیوژن، پلاسما  تراپی،  و  مراقبت های بالینی و … برای بیماران انجام می شود.

به گفته وی با توجه به افزایش  تعداد بیماران نسبت به ماه های قبل ، تعداد شیفت پرستاران افزایش یافت  و در برخی مواقع ۲۰ نفر  پرسنل پرستاری و کمک بهیار بدون تعطیلی  به کار  ادامه می دهند.

وی  با بیان اینکه  تست کرونای   سه نفر از همکاران   مثبت شده است و در قرنطینه خانگی به سر می برند گفت: همین امر موجب می شود کار و ریسک ابتلا دیگر پرسنل بخش افزایش یابد .

کریمی  تاکید می کند :حتی اگر  پرسنل  این بخش، کرونا هم نگیرند به دلیل  پوشیدن لباس های مخصوص و استفاده دایمی از ماسک دچار کمبود اکسیژن و خستگی و سردرد  و دیگر مشکلات جسمی  و روحی  می شوند  که امیدواریم غیر از اجر معنوی  از نظر مالی نیز این  کارکنان بخصوص کارکنان پیمانکاری و قرار دادی  تامین شوند.

وی تاکید کرد: کرونا تمام نشده ، صورت مساله  را پاک نکنیم  و بیماری باید هم از طرف مردم وهم مسولین جدی گرفته شود.

با تغییراتی که این ویروس دارد ، سختی کار  بیشتر  شده است.

 

ایمان عظیم زاده یکی  از کارشناسان  پرستاری  بخش icu داخلی و از نیروهای  پیمانکاری  بیمارستان نفت تهران است که با اختصاص این بخش به بیماران کرونایی همچنان در  این بخش مانده است  ومی گوید یک از همکاران ما به بیماری “MS” دچاراست اما  همچنان دراین بخش فعال است . من هم برای کار  دراین بخش آمادگی دارم.

وی یکی  از  ناراحت کننده  ترین  اتفاقات این دوره را زمانی می داند که خود دچار کرونا بوده است و  ۲۰ روز از همسر و دخترکوچکش دور بوده است .

عظیم زاده  در پاسخ به اینکه آیا انگیزه مالی در ماندن در بخش کرونا موثر است می گوید :   با وجود حمایت های  مسوولین و مدیران ارشداز جمله مترون و ریس بیمارستان و بهزادی ،  امسال  حقوق  ما نسبت به سال قبل افزایشی نداشته است ، ضمن اینکه  کسورات قابل توجهی نیز در حقوق ما وجود دارد. پس نمی توان  انگیزه مالی  دلیل اصلی  حضور پرسنل در بخش کرونا دانست.

این پرستار شاغل در بخش کرونا تاکید کرد:  به  ظاهر کرونا عادی شده است  و حساسیت  وتوجه  از بخش برداشته شده است اما  فشار بر روی پرسنل بیشتر  شده است.

به دنبال مصاحبه بادیگر پرسنل این بخش هستم که مجددا یکی از بیماران  در شرایط  خاصی قرار می گیرد و تیم  دوباره به حالت آماده باش درمی آید درحالیکه این اتفاق برای من  شوکه کننده است و میخکوب شده ام ، کادر درمانی با سرعت بالاتری مشغول به اقدامات پزشکی می شوند  وبا سرعت به  نجات بیمار می پردازند  و متفق القول می گویند تحمل سختی های بخش کرونا،فقط  با بهبود بیماران این بخش و بازگشت آنها به  زندگی برای ما امکان پذیر است.

به امید سلامتی بیماران  مبتلابه  کرونا و پزشکان وپرستارانی که  دلسوزانه برای بهبود آنها تلاش می کنند.

https://ipna.news/151061کپی شد!