گام توسعه پتروشیمی تا تولید گیاهان دارویی در اردبیل

اردبیل در آستانه روز صنعت و معدن و به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل جمعی از خبرنگاران به همراه رئیس سازمان صمت از چهار واحد صنعتی و تولیدی فعال و تازه احیا شده بازدید کردند تا از نزدیک در جریان توان تولیدی استان در مسیر صنعتی شدن قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ آرتاپروفیل اولین مجموعه تولیدی احیا شده در اردبیل بود که به همت جوان خوشفکر اردبیلی این واحد صنعتی متروک و مخروبه بعد از ۱۰ سال رکود واقعی احیا شده و تولید پنجره‌های پی‌وی‌سی با تلاش کارگران این مجموعه رونق گرفته تا نویدی برای توسعه صنعتی استان در این بخش باشد.

فاز اول این کارخانه که در کمتر از یک سال آماده و مهیا شده در روزهای آینده با ظرفیت اشتغال ۵۰ نفر راه‌اندازی خواهد شد که در فاز اول برای فعالیت این مجموعه ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

به گفته مدیر کارخانه آرتاپروفیل این طرح توسعه‌ای که با هدف تولید پنجره پروفیلی و پی‌وی‌سی اجرایی و عملیاتی شده جزو خطوط تولید منحصربفرد در کشور است که در فازهای بعدی نیز با راه‌اندازی خط تولید یراق‌آلات برای اولین بار در کشور ظرفیت اشتغال تا ۳۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

مجید قلعه‌گیر خاطرنشان کرد: در کمتر از یک سال موفق شدیم اغلب ایزوها و استانداردها و همچنین گریدA را دریافت کرده و با تکیه بر جوانان خوشفکر واحد R&D خود را نیز فعال کنیم تا با توجه مسئولان در قالب ستاد تسهیل طرح‌های توسعه‌ای به سرعت اجرایی و عملیاتی شود.

مینی پتروشیمی اردبیل در مسیر تکمیل

اما کارخانه مینی‌پتروشیمی اردبیل که به همت آرتاانرژی در حال احداث است، با ظرفیت اشتغال ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در مرحله تکمیل قرار دارد که در سه ماه آینده بهره‌برداری از آن آغاز خواهد شد.

مدیر این کارخانه میزان سرمایه‌گذاری این واحد پتروشیمی را یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اکثر تولیدات این کارخانه که متانول با کاربرد در صنایع شیمیایی و پلیمری و اغلب چسب است، در خود کارخانه آرتاانرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فتحی‌ بیطرف خاطرنشان کرد: با اجرای خط لوله گاز مستقل مصرف ما که بیش از ۲۰ هزار مترمکعب است، تامین شده و ما قادر هستیم تولیداتمان را با کیفیت مناسب به بازار داخلی عرضه کنیم.

اردبیل در ردیف ۵ استان پیشرو در داروسازی کشور

خبرنگاران در ادامه بازدید خود از واحد در حال احداث امیدفارمد پارسیان تولیدکننده داروهای گیاهی و شیمیایی بازدید کردند که قرار است در این کارخانه با ظرفیت اشتغال یک هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان انواع قرص، کپسول و شربت دارویی و شیمیایی تولید و روانه بازار مصرف شود.

به گفته مدیر واحد امیدفارمد پارسیان با احداث این کارخانه اردبیل در ردیف ۵ استان پیشرو در تولید داروی کشور قرار می‌گیرد که تا پایان امسال با انتقال تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن این مجموعه راه‌اندازی خواهد شد.

محمدرضا نادری اظهار کرد: در کنار این واحد تولیدی در فضایی به مساحت ۵۰ هکتار گلخانه‌ای را نیز در مغان راه‌اندازی کردیم تا به فرآوری محصولات گیاهان دارویی در کارخانه کمک شود.

وی خاطرنشان کرد: در چهار فاز ودر ۳۰ هکتار زمین این کارخانه با جدیدترین تکنولوژی تولید داروهای گیاهی و شیمیایی و دانش پایه کشور آلمان تولید خواهد شد که امیدواریم با همکاری محققان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان در این زمینه موفق عمل کرده و در جایگاه ممتاز قرار گیریم.

باتری‌های صنعتی در اولویت تولید آکوباطری

در آخرین مقصد بازدید خبرنگاران اشجع باطری که اخیرا با نام آکوباطری محصولات خود را عرضه می‌کند، میزبان اصحاب رسانه بود تا در این مجموعه پای صحبت مدیر جوان و موفق این واحد صنعتی بنشینیم تا از توان تولید این مجموعه صنعتی سخن به میان آورد.

مهدی اشجع ظرفیت تولید سالانه در این کارخانه را ۵۰۰ هزار باطری و صفحه‌سازی ۹ هزار باطری اعلام کرد و گفت: حتی در سایر استان‌ها نیز مونتاژ باطری انجام می‌شود.

وی به تولید باطری‌های متنوع خودروهای سبک و سنگین در این مجموعه اشاره کرد و افزود: تا پایان امسال تولید باطری صنعتی نیز در این کارخانه آغاز خواهد شد.

مدیرکارخانه آکوباطری اشتغال ایجاد شده در این مجموعه را ۳۷۰ نفر اعلام و اظهار کرد: تا پایان امسال این ظرفیت اشتغال با راه‌اندازی فاز تولید باطری‌های صنعتی به ۴۵۰ نفر خواهد رسید.

اشجع خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری انجام شده در این کارخانه ۱۵۰ میلیارد تومان است که ۴۰ میلیارد تومان آن تسهیلات و مابقی آورده سرمایه‌گذار این کارخانه می‌باشد.

https://ipna.news/150877کپی شد!
منبع