پتروشیمی مهاباد، دستاورد صادرات محور و ماندگاری از دولت تدبیر و امید

تولید صنعت پتروشیمی کشور طی سال های ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۵ شمسی با راه اندازی هشت طرح پتروشیمی از جمله پتروشیمی مهاباد، حدود ۱۰ میلیون تن افزایش یافته است تا ایجاد اشتغال و صادرات پایدار، هدیه ای از جنس تدبیر و امید به مردم مناطق مختلف کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛جلوگیری از خام فروشی در کنار ایجاد اشتغال و توسعه صادرات با راه اندازی طرح های جدید پتروشیمی در دولت یازدهم دنبال شده و سهم آذربایجان غربی از این صنعت ۲ طرح ارزشمند اسیدسولفوریک پتروشیمی ارومیه و پلی اتیلن سنگین/سبک خطی پتروشیمی مهاباد بوده است.
در این میان با افتتاح مجتمع پتروشیمی مهاباد در سال گذشته علاوه بر پیش بینی اهداف یاد شده، آرزوی دیرینه مردم منطقه به تحقق پیوست و با ایجاد اشتغال مناسب برای حدود ۷۰۰ نفر، زیربنای ایجاد صنایع پائین دستی پتروشیمی نیز در این شهرستان فراهم شد.
با افتتاح شرکت پتروشیمی مهاباد زمینه صادرات محصولات پتروشیمی فراهم شده و بیشتر تولیدات این مجتمع به کشورهای مختلف جهان صادر می شود اما مسئولان دولت یازدهم به دنبال صنعت و صادرات پایدار از طریق ایجاد صنایع پائین دستی هستند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد محصولات تولیدی این پتروشیمی در نخستین سال بهره برداری / سال گذشته/ صادر شده است، گفت: ایجاد صنایع پائین دستی ارزش صادرات پتروشیمی را ۱۰ برابر می کند.
محسن مجیدی اظهار کرد: بر این اساس توسعه صادرات باید از خام فروشی به طرف تولید در صنایع پائین دستی و افزایش ارزش افزوده پیش برود تا ارزش صادرات کشور چندین برابر شود و در رونق اقتصادی و صنعتی کشور نقش بیشتری را ایفا کند.
وی با اشاره به تولید ۱۱۰ هزار تن پلی اتیلن و ۱۲ هزار تن ‘بوتن یک’ در پتروشیمی مهاباد، بیان کرد: ۸۶ هزار تن از این تولیدات به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار صادر شده است و با ایجاد صنایع پائین دستی می توان ضمن حفظ منابع و ثروت طبیعی کشور، صاحب سود صادراتی بیشتری شد.
مجیدی با اشاره به اینکه در پتروشیمی مهاباد ۲ محصول پلی اتیلن سبک و سنگین تولید می شود و قابلیت تنوع تا ۳۰۰ گرید در پلی اتیلن خطی سبک و سنگین وجود دارد، گفت: پارسال عمده مقصد صادرات پتروشیمی مهاباد چین بوده که در واقع نقش واسط را داشته است.
به گفته وی محصولات پتروشیمی مهاباد به کشورهای ترکیه، چین، ویتنام، هند و یونان به صورت مستمر صادر شده و در چند ماه گذشته و در سایه برجام، صادرات محصول به کشورهایی مثل آلمان نیز میسر شده است.
وی همچنین ارزش صادرات پتروشیمی مهاباد را بیش از ۲۰ میلیون دلار در ۲ ماهه اول سال ۱۳۹۶ شمسی اعلام کرد و افزود: پارسال ۱۰۰ میلیون دلار محصول از پتروشیمی مهاباد به کشورهای مختلف صادر شده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه ایجاد صنایع پائین دستی می تواند سه تا چهار هزار شغل در منطقه ایجاد کند، اظهار کرد: اهمیت دادن به تولید داخلی و بسترسازی برای تحقق این موضوع با بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای تحقق این هدف را ممکن می کند.
مجیدی با بیان جزئیات تولید ۲ ماهه امسال در پتروشیمی مهاباد گفت: ۴۰ هزار تن پلی اتیلن تولید شده که از این مقدار ۱۸ هزار تن به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار صادر شده است.
وی اضافه کرد: امسال چهار هزار تن ‘بوتن وان’ نیز در پتروشیمی مهاباد تولید شده که یکهزار تن آن به فروش رسیده و بقیه به مصرف داخلی رسیده است.
معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه مهاباد نیز گفت: ۱۵ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های لازم جهت ایجاد صنایع پائین دستی در اطراف پتروشیمی مهاباد مصوب شده است.
ایرج شجاعی گفت: بر این اساس به جای اینکه محصول خام صادر شود، محصولات در همینجا فرآوری می شود و ارزش صادرات ۱۰۰ دلاری به بیش از ۵۰۰ دلار افزایش می یابد که طرح های مختلفی از طرف بخش خصوصی در این خصوص ارایه شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز ایجاد زنجیره‌های پتروشیمی را از اقدامات این اداره کل عنوان کرد و افزود: توسعه هر صنعتی باید در مسیر تکمیل زنجیره ارزش آن صنعت باشد تا مورد توجه ویژه قرار گیرد و زمینه رشد مستمر و پرشتاب اقتصادی در صنایع پائین ‌دستی پتروشیمی را فراهم کند.
جعفر صادق اسکندری گفت: بر این اساس زنجیره محصولات صنایع پایین دستی در این استان تدوین شده است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب طرح ساخت خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ‎ ۶۰۰ کیلومتر احداث شده است و اتیلن که خوراک اصلی این پتروشیمی را تشکیل می دهد از عسلویه به این مجتمع منتقل و تزریق می شود.
در مسیر این خط انتقال ۶ واحد پتروشیمی در مناطق محرومی چون خرم آباد، کرمانشاه، مهاباد، میاندوآب و سنندج ساخته شده و منبع تامین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله، واحدهای پتروشیمی است.
این طرح ماندگار که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال ۸۳ و عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ آغاز شده، در زمینی به مساحت ۱۸۵ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده مهاباد ـ ارومیه ساخته شده است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ۳۰ هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.
مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود ۳۲۴ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از کاویان عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.
این طرح پس از بهره برداری کامل قادر خواهد بود تا برای یکهزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند.
شهرستان مهاباد با حدود ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در ۱۲۵ کیلومتری جنوب ارومیه مرکز آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.

https://ipna.news/150856کپی شد!
منبع