سود ۸۰۰ هزار سهامدار پتروشیمی از طریق سامانه توزیع سود پرداخت شد

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: توزیع سود ۸۰۰ هزار سهامدار حقیقی دو شرکت پتروشیمی از طریق سامانه جامع توزیع سود پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛سود سهام ۹۳ درصد از سهامداران شرکت پتروشیمی شهید تندگویان و پتروشیمی خراسان از طریق سامانه جامع توزیع سود پرداخت شد.

بر اساس این گزارش، سود سهام شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با ۸۰۰ هزار سهامدار حقیقی و شرکت پتروشیمی خراسان با ۱۰ هزار سهامدار حقیقی از طریق سامانه جامع توزیع سود با دریافت اطلاعات از سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) پرداخت شد.

توزیع سود این دو شرکت با بیش از ۸۰۰ هزار نفر در یک روز، رکوردی بی سابقه در تاریخ بازار سرمایه است که با همزمانی پروژه عظیم سهام عدالت و صندوق ETF دولت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صورت پذیرفته است.

یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده از درگاه سجام، پرداخت سود سهامداران بدون نیاز به مراجعه سرمایه‌گذاران به شعب بانک‌ها خواهد بود. در واقع پیش از این توزیع سود سهامداران شرکت‌ها به‌صورت دستی با هزینه و زمان بسیار زیاد انجام می‌شد. علاوه بر این، اشتباهات انسانی هم مزید بر علت شد تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، برنامه مکانیزه توزیع سود را در دستور کار قراردهد. منطق سامانه جدید بر این اساس استوار است که هیچ سهامداری برای دریافت سود، لازم نیست به هیچ شرکتی یا بانکی مراجعه کند یا اینکه شماره حساب ویژه‌ای برای شرکت خاصی داشته باشد. یعنی در واقع، سهامدار بودن به تنهایی برای دریافت سود کافی است.

به‌طور کلی می‌توان از طریق سامانه جامع توزیع سود، عایدی سهامداران شامل سود سهام شرکت‌ها، سود در مقاطع و سررسیدهای مختلف، وجوه حاصل از سررسید اسناد خزانه و حتی وجوه حاصل از معاملات را به‌صورت متمرکز به حساب آنها واریز کرد.

علاوه بر این، اطلاعاتی از این قبیل که آیا این شرکت سود پرداخت می‌کند یا خیر، هر سهامدار چه میزان سهم دارد و چه مبلغی به وی تعلق می‌گیرد یا در چه بانکی شماره حساب دارد که سود به آن حساب واریز شود، همه به‌صورت مکانیزه و بدون دخالت کاربر انجام می‌شود. سامانه جامع توزیع سود فعالیت آزمایشی خود را اواسط تیرماه سال ۱۳۹۸، با توزیع سود سهام بورس انرژی و یک شرکت بخش‌ خصوصی آغاز کرد.

شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی، سود نقدی هر ناشری که مایل به استفاده از خدمات توزیع سود الکترونیک بر پایه اطلاعات سجام است را توزیع می‌کندو در همین راستا، برای مثال توزیع سود شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، قند نیشابور، تامین سرمایه امید، پرداخت الکترونیک سامان کیش و سرمایه‌گذاری سپه از طریق این سامانه توزیع شده است.

بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

بر اساس این گزارش، سهامداران می توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir ثبت نام خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

https://ipna.news/150839کپی شد!