ورود تُرک‌ها به مدار خریداران پتروشیمی

هیچ کاری در حوزه پتروشیمی زیان آور نبوده و اگر ضررده به نظر می‌رسد بهتر است به بخش خصوصی سپرده شود تا نحوه اجرای خوب آن دیده شود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ محمد بادیه‌نشین، کارشناس حوزه پتروشیمی در خصوص چشم انداز اوره و متانول کشور به بورس نیوز گفت: جهت‌گیری اولیه اوره و متانول بیشتر صادراتی بوده و در خصوص اینکه بازار دچار به هم خوردگی شده اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: در بدترین شرایط و با پایین آمدن قیمت حتی کشور‌هایی بودند که کف انبار‌های اوره ایران را برای استفاده خود جارو می‌کردند.

شرکت پتروشیمی رازی در تمام طول تاریخ تولید خود یکی از مجتمع‌های مشکل‌دار شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود، اما اکنون سودآور بوده و عملکرد خوبی را در کارنامه خود دارد

این کارشناس حوزه پتروشیمی اظهار کرد: در رابطه با برخی مسائل مشکلات داخلی است چراکه برخی ارگان‌ها‌ی پخش و حمایت از کود عنوان می‌کردند تا زمانی که نیاز داخل تامین نشده اجازه صادرات نیز وجود ندارد.

وی این توجیه را تا حدی صحیح دانست و افزود: باید به ضرر و زیان هم فکر کرد، برای مثال شرکت پتروشیمی رازی علاوه بر گوگرد، کود آمونیوم فسفات نیز تولید می‌کرد که کنسرسیوم تُرک آن را خریداری و از تولیدات آن در کشور ترکیه استفاده کرد.

بادیه نشین خاطر نشان کرد: شرکت پتروشیمی رازی در تمام طول تاریخ تولید خود یکی از مجتمع‌های مشکل‌دار شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود، اما اکنون سودآور بوده و عملکرد خوبی را در کارنامه خود دارد.

این کارشناس حوزه پتروشیمی تصریح کرد: مدیریت و بی کفایتی را نباید در چشم اندازِ منفی قرار داد. مشکل عمده وزارت نفت عدم وجود چشم انداز و تخصیص خوراک است که باید گفت برخی طرح‌ها که از قبل مجوز و تخصیص خوراک دارند لغو شده اند. سوال اینجاست چرا این طرح‌ها لغو شده و نشان می‌دهد این مسئله به سیستم درونی بازار برمی گردد.

بادیه نشین اضافه کرد: اگر شرکتی قصد تولید متانول و اوره دارد باید براساس عرف خوراک و ۵ تا ۱۰ درصد از نرخ بین المللی خلیج فارس، اجازه انجام کار به آن‌ها داده شود.

این کارشناس حوزه پتروشیمی در پایان اظهار کرد: هیچ کاری در حوزه پتروشیمی زیان آور نبوده و اگر ضررده به نظر می‌رسد بهتر است به بخش خصوصی سپرده شود تا نحوه اجرای خوب آن دیده شود.

https://ipna.news/150639کپی شد!