عدم تاثیرگذاری تحریم‌ها بر شرکت‌های پتروشیمی خاتم‌الانبیاء؛ بیش از ۲۸۰ پروژه در دست ساخت است

قرارگاه خاتم الانبیاء بالغ بر ۲۸۰ پروژه در تمام حوزه‌ها در دست ساخت و تولید دارد، و تحریم‌ها بر عملکرد شرکت‌های پتروشیمی خاتم‌الانبیاء تاثیری نداشته است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ حجت‌الله فیروزی معاون سابق قرارگاه خاتم الانبیاء با اشاره فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء در تولید محصولات پتروشیمی، گفت: قرارگاه پیمانکار دولت است که بخشی از پروژه‌ها را در قالب مناقصه و برخی دیگر را قالب تشریفات (پروژه‌های که پیمانکاران داخلی توان اجرای آن را نداشته باشند) در دست می‌گیرد، درواقع قرارگاه پس از تکمیل یک پروژه دیگر مالک نیست و پروژه به شرکت نفت تحویل داده می‌شود لذا صادرات و نوع مصرف محصول به قرارگاه مرتبط نمی‌شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء هیچ دخل و تصرفی در صادرات محصولات ندارد و مسئولیت آن فقط از اجرا تا مرحله بهره‌برداری است با این وجود اگرچه قرارگاه خود مالک پروژه ها نیست و صرفا پیمانکار و مجری طرح‌ها است اما بالغ بر ۲۸۰ پروژه در تمام حوزه‌ها توسط قرارگاه در حال انجام است.

به گفته  معاون سابق قرارگاه خاتم الانبیاء افزود: تحریم‌ها بر عملکرد شرکت‌های پتروشیمی خاتم‌الانبیاء تاثیری نداشته است و تنها کمی در تامین برخی از تجهیزات و مواد اولیه مشکل ایجاد شده که این مواد نیز با واسطه خریداری می‌شوند بنابراین مشکل جدی وجود ندارد.

براساس این گزارش باتوجه به اینکه بیشترین درآمد کشور از تولید و فروش نفت خام حاصل میشد و پیمانکاران عمده آن شرکت‌های خارجی بودند و حضور شرکت‌های ایرانی در مدیریت، مهندسی و اجرای پروژه‌های عرصه نفت و گاز بسیار کم رنگ بوده به ویژه در حوزه‌های بالادستی خلاء حضور شرکت‌های تخصصی ایران کاملاً محسوس بوده است لذا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) از سال ۱۳۷۸ تصمیم گرفت به دلیل کاستن از تهدیدات خارجی‌ها در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی بواسطه تحریم وارد عرصه پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی شود و حضور خود را با اجرای پروژه‌های تاسیسات جانبی از جمله آبگیر توسعه فازهای پارس جنوبی و خطوط انتقال گاز آغاز کرد و در سال ۱۳۸۰ با شرکت در مناقصات احداث بندر پتروشیمی در عسلویه، احداث مخازن یک میلیون بشکه‌ای نفت و بازسازی سیستم کنترل مخازن نفت جزیره خارک برنده شد.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، با برنده شدن در مناقصه توسعه فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی حضور خود را در این عرصه پررنگ‌تر کرد. اکنون قرارگاه به‌عنوان بزرگترین پیمانکار با راهبری، مدیریت، طراحی مهندسی و راه اندازی بومی صنعت نفت و گاز کشور شناخته شده است.

https://ipna.news/150619کپی شد!