مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی در صنعت پتروشیمی

کمیته تخصصی صنعت پتروشیمی در جلسه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در حالی عرضه محصول پلی استایرن توسط عرضه کنندگان از انبار را در قالب مکانیسم بورس کالا و صدور گواهی سپرده کالایی تصویب کرد که کارشناسان معتقدند استفاده از این ابزار مالی در ایجاد سهولت در تامین مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی و شفافیت قیمت و معاملات محصولات حوزه پتروشیمی نقش موثری خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ بیوک صحاف امین رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در خصوص این مصوبه اظهار کرد: هدف از به کارگیری معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا در صنعت پتروشیمی این است که تولیدکننده اصلی راحت تر به مواد اولیه موردنیاز خود دسترسی پیدا کند و از شفافیت قیمتی آن برخوردار باشد.

وی در خصوص مشکلات بازار پلیمر اظهار داشت: متاسفانه با تغییرات زیاد نرخ ارز در کشور و تفاوت نرخ ارز سامانه نیما با قیمت های بازار آزاد، انگیزه ورود به بازار خرید مواد اولیه برای برخی صاحبان سرمایه و گروه هایی که تولیدکننده نیستند ایجاد می شود و تحت تاثیر همین شرایط، مواد اولیه آن طور که باید به دست مصرف کننده نمی رسد.

به گفته صحاف امین، به هر میزان اختلاف قیمت ارز نیما و آزاد برای سودجویان، اشتهابرانگیزتر و جذاب تر باشد، تقاضای ورود و خرید مواد اولیه از سوی آنها اوج می گیرد که این رویداد، مانعی برای تامین به موقع و با قیمت مناسب مواد اولیه موردنیاز صنایع است.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات را اساسی مرتفع کنیم، ادامه داد: مشکل اصلی تولیدکنندگان نرخ ارز است؛ چراکه اگر تغییرات و تفاوت قیمت مواد اولیه در بازار رسمی و بازار آزاد را بررسی کنیم، به وضوح می توان دید که قیمت ها از تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد پیروی می کند و هر چه این اختلاف بیشتر باشد، تولیدکننده زیان بیشتری می بیند، آن هم در سالی که به نام جهش تولید نام گذاری شده است؛ حال آنکه باید مواد اولیه در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا تولید و به دنبال آن جهش تولید اتفاق بیفتد.

صحاف امین افزود: بر همین اساس کمیته تخصصی صنعت پتروشیمی استفاده از یک ابزار مالی به منظور رفع این مشکلات را مصوب کرد به طوریکه در خصوص محصول پلی استایرن با صدور گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید تسهیل شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در پایان با بیان اینکه یکی دیگر از مزایای اجرای معاملات گواهی سپرده کالایی در حوزه پتروشیمی، کشف و شفافیت قیمت روزانه محصولات این صنعت است، گفت: در کنار به کارگیری این ابزارها، میزان عرضه مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان نیز حائز اهمیت است که با تحقق این دست اقدامات، مصرف کننده نهایی در تامین مواد اولیه خود و تحقق جهش تولید در کشور، مانعی نخواهیم داشت.

گواهی سپرده کالایی چیست؟

به گزارش کالاخبر، گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌گردد.

از جمله کاربردهای گواهی سپرده کالایی می توان به چهار کاربرد اصلی این ابزار مالی همچون «پشتوانه دریافت تسهیلات از نظام بانکی»، «تضمین به منظور انجام معامله در بورس کالا»، «ابزار تحویل در قراردادهای آتی» و «نشانگر وضعیت موجودی کالاها در انبارها برای سیاستگذاران» اشاره کرد.

همچنین براساس تجربیات حاصل شده با استقرار نظام انبارداری و صدور گواهی سپرده کالایی، مزایای متفاوتی برای صنایعی که از این بازار استفاده می کنند نمایان می شود. از مهم ترین این مزایای می توان به «امکان نقدینه کردن کالاهای راکد»، «کاهش هزینه های انبارداری و جابجایی بین انبارها»، «مدیریت فاصله زمانی بین تولید و مصرف کالا توسط تولیدکننده»، «کمک به ثبات قیمت ها»، « تامین مالی تولیدکنندگان در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه» و در نهایت « استاندارد سازی کالاها» اشاره کرد.

از سوی دیگر نگاهی به تجربه جهانی بهره گیری از معاملات گواهی سپرده کالایی در دنیا که در گزارش های منتشر شده توسط نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول (IMF) و فائو (FAO) آمده است، قبوض انبار از ابزارهای متداول تامین مالی در کشورهای توسعه یافته و حتی برخی کشورهای در حال توسعه به حساب می آیند.

https://ipna.news/150518کپی شد!