پتروشیمی به لحاظ زیست محیطی برای رودخانه کر یک تهدید به شمار می آید/ در سال‌های گذشته طرح فاضلاب مرودشت و ردیف اعتباری آن بسته شد

چالش های آب شرب و کشاورزی، آلاینده‌های صنعتی، اختلافات ارضی، خشکسالی و کمبود پایگاه‌های فرهنگی و فاضلاب شهری از جمله چالش‌هایی هستند که مردم شهرستان مرودشت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند…

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ شهرستان مرودشت با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر و مساحت بیش از ۴هزار و ۶۰۰کیلومتر مربع، ۸.۳کل مساحت استان فارس را به خود اختصاص داده است و به لحاظ جمعیتی دومین شهرستان استان فارس بعد از شیراز محسوب می‌شود، همچنین به عنوان اولین شهرستان کشاورزی ایران سالانه بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارج از کشور می کند.

دراین شهرستان بیش از ۳۰۰ اثر ثبت ملی و جهانی وجود دارد و سالانه تعداد بسیاری گردشگر میراث فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهد از طرفی نزدیکی به مرکز استان، وجود قومیت های مختلف، چالش های آب شرب و کشاورزی، آلاینده‌های صنعتی، اختلافات ارضی، خشکسالی و کمبود پایگاه‌های فرهنگی از جمله چالش‌هایی هستند که مردم این شهرستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
 در همین راستا برای اطلاع از اقدامات دولت همچنین کاهش و رفع مشکلات با فرماندار ویژه شهرستان مرودشت به گفتگو نشسته ایم.
 ابتدا از وی وضعیت دفن سایت زباله شهر کامفیروز را جویا شدیم که چندی پیش مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در دیدار چهره به چهره با مردم مرودشت به آن اشاره کرده و گفته بود: متاسفانه سایت دفن زباله این شهر سال هاست با مشکل  مواجه است و شهردار این منطقه  نیز در جلسه مربوطه حضور پیدا کرده و پس از بازنگری و مطالعه،  پیشنهاد سایت جدید داشته که محیط زیست نیز قول داده هرچه سریعتر مجوز های لازم را صادر کند تا بتوانند سایت جدید را فعال کنند.
رهام پیکری در این خصوص، گفت: نظر به اینکه این منطقه به لحاظ توپوگرافی و جغرافیایی کوهستانی بوده و عمدتاً در حریم منابع آهکی و حریم ۲۵ ساله آب شرب می باشد، کار را مقداری مشکل کرده، ولی سایتی که الان مشخص شده به لحاظ زیست محیطی و دیگر موارد مشکلی ندارد و فقط چند نفر از اهالی روستا تعمداً در این کار دخالت کرده که از طریق بخشدار در حال پیگیری ماجرا هستیم.
در خصوص پسماند پتروشیمی و خطرات زیست محیطی که برای مردم منطقه دارد تا کنون اقداماتی انجام شده است؟
پیکری در این باره با بیان اینکه پتروشیمی از سال ۱۳۳۷در مرودشت راه اندازی شده و از آن تاریخ تاکنون فعال بوده و در سال های گذشته نیز چند بار طرح توسعه داشته،عنوان کرد: قطعاً این مجموعه به لحاظ زیست محیطی برای رودخانه کر یک تهدید به شمار می آید ولی با پیگیری‌هایی که انجام شده و همچنین همکاری محیط زیست که عمدتاً در جهت کاهش آلودگی بوده، خروجی پساب خود را به رودخانه بسته است و نسبت به سال‌های گذشته رعایت بیشتری می شود اما در عین حال محیط زیست به جد پیگیر موضوع است.
از سایت دفن زباله شهر کامفیروز تا مشکلات فاضلاب شهری مرودشت/ پسماند پتروشیمی و خطرات زیست محیطی که برای مردم منطقه دارد
به گفته برومند نماینده دو دوره قبل مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، سال گذشته ۸۰ درصد روستاهای شهرستان با مشکل خشکسالی مواجه بودند حال این پرسش مطرح است که با وجود بارندگی های سال زراعی گذشته مشکل خشکسالی مرتفع شده و وضعیت آب در مناطق مختلف شهرستان اکنون چگونه است؟
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۶ خشکسالی کاملاً مشهود بود و مردم کشاورز در این سالها برداشت خوبی از زراعت نداشتند، افزود: ولی خوشبختانه در سالهای ۹۷ و ۹۸ بارندگی خوبی داشتیم به طوری که در سال زراعی گذشته سددرودزن به حدی رسید که  رهاسازی آب انجام شد و بخش عمده ای از مزارع را آبیاری کرد،همچنین در سال زراعی جاری هم بارندگی خوب بوده به طوری که در دو مرحله رهاسازی آب داشته و تقریباً کل زراعت شهرستان آبیاری گردید و مشکل کشاورزان مرتفع شده است.
چرا بعد از گذشت سالها تنها نیمی از شهر مرودشت تحت پوشش فاضلاب شهری قرار دارد؟
 فرماندار ویژه شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه در شهر مرودشت کمتر از ۵۰ درصد فاضلاب شهری کار شده و در حال حاضر بیش از ۲۵۰ کیلومتر اجرای شبکه لازم دارد،ابراز داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته طرح فاضلاب مرودشت و ردیف اعتباری آن بسته شد اما در دو سال گذشته پیگیری هایی انجام شد که بتوانیم مجدداً کد طرح را فعال کرده و تامین اعتبار گردد و عملیات اجرایی انجام شود از طرفی نیز در بازه ی زمانی ۹۷ و ۹۸ نیز پیگیری هایی صورت گرفت که اجرای طرح از طریق پتروشیمی انجام شود که متاسفانه پتروشیمی مدعی بود اجرای این طرح برای ما اقتصادی نیست و اجرا نکردند، امید است بتوانیم امسال بخشی از آن را فعال کنیم.
از سایت دفن زباله شهر کامفیروز تا مشکلات فاضلاب شهری مرودشت/ پسماند پتروشیمی و خطرات زیست محیطی که برای مردم منطقه دارد
با قولی که سال گذشته نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی داده بود که تا پایان سال شهرستان مرودشت به عنوان شهر سبز معرفی خواهد شد آیا اکنون تمام روستاهای شهرستان از نعمت گاز بهره مند هستند؟
پیکری در این خصوص گفت: با پیگیری های انجام شده بیش از ۹۵ درصد روستاهای شهرستان گازدار شد و شهرها نیز ۱۰۰% گازدار شده اند و تا پایان سال چند روستای باقیمانده نیز گازدار خواهند شد فقط مشکل گاز روستای دشتک و کندازی همچنان باقی است که از طریق اداره کل راهداری پیگیری مسیر خط انتقال لوله هستیم.
برخی از روستاهای تابعه شهرستان همچنان از وضعیت بد آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه گلایه‌مند هستند در این خصوص چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ 
 وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد روستاهای این شهرستان مشکل آنتن‌دهی ندارند،اظهار کرد: فقط در بخش کامفیروز شمالی و جنوبی تعدادی از روستاها مشکل داشتند که بخشی از آن نیاز به تنظیم دکل و بخشی هم نیاز به نصب دکل داشت که هر دو مورد پیگیری گردیده است.
روستای رجاآباد با ۴۲۰ خانوار چندین سال تابستان‌ها با مشکل آب لوله کشی مواجه بود که تا سال گذشته این مشکل تداوم داشت آیا کاری در این خصوص انجام شده تا مشکل مرتفع شود؟
فرماندار شهرستان مرودشت در پایان ابراز کرد: آب روستای رجاآباد از طریق انتقال آب شهر به رجاآباد توسط خط انتقال و همکاری خیرین انجام و از سال گذشته تاکنون تقریباً مشکل حل گردیده ولی از طریق خط انتقال آب سد درودزن به شرق مرودشت، امید است آب پایدار برای روستاهای رجاآباد کناره و کوشک تامین گردد.
 مرودشت یکی از شهرهای استان فارس است که در ۴۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده  و پتانسیل بالای گردشگری از خصوصیات این شهر است.
https://ipna.news/150201کپی شد!