زیانِ فرمایشات غیرتخصصی قابل جبران نیست

اشتغال زائی مستقیم و غیرمستقیم پتروشیمی خمین بیش از هزارو ۳۵۰ نفر است و با راه اندازی پتروشیمی خمین، بالغ بر ۵۰۰ هزار کیلو پلی پروپیلن در روز قابل تولید است

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ نظری منتخب مردم خمین اخیرا در اظهاراتی، سرمایه برای احداث پتروشیمی خمین را فارغ از توجیه اقتصادی عنوان کرده و گفته است: این سرمایه گذاری علی رغم آنکه با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است آورده ای برای استان ندارد.

نظری بر این اعتقاد است که به دلیل آب بر بودن صنعت پتروشیمی، احداث این مجموعه در شهر خمین که با مشکل آب مواجه است صحیح نیست.

وی حتی ایجاد ۱۱۰ فرصت شغلی از طریق این پروژه را چندان مهم نمی داند و معتقد است این تنها آورده ی پتروشیمی خمین برای منطقه و استان خواهد بود.

” حمید کبیر جباری” عضو هیات مدیره “دی آریا پلیمر” و مجری پروژه پتروشیمی خمین، اظهارات نظری، منتخب مردم خمین را غیرتخصصی دانست و گفت: ضرر و زیانی که اغلب با فرمایشات غیر تخصصی به کشور وارد می شود، قابل جبران نیست.

کبیر جباری تصریح کرد: در شرایط فعلی که فروش نفت خام هیچ توجیهی ندارد پتروشیمی ها تنها راه چاره و تنها راه نجات اقتصاد کشور هستند؛ و این موضوع را می‌توان از فرمایشات حکیمانه رهبری نیز برداشت کرد.

وی افزود: اشتغال زائی مستقیم پتروشیمی خمین با بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی حدود ۳۵۰ نفر خواهد بود و هزارن نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این پروژه دخیل خواهند بود.

وی افزود: در صورت راه اندازی پتروشیمی خمین، بالغ بر ۵۰۰ هزار کیلو پلی پروپیلن در روز قابل تولید می باشد.

عضو هیات مدیره دی آریا پلیمر خمین در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: اگر قیمت امروز پلی پروپیلن در بورس را از قرار ۱۱۰ هزار ریال به ازای هر کیلو محاسبه کنیم، مالیات بر ارزش افزوده این تولید، روزانه بالغ بر ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال خواهد بود که نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی منطقه و استان و حتی کشور خواهد داشت.

نایب رئیس گروه صنعتی کبیر گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که ۴۵ درصد این مبلغ به شهرداری خمین تعلق بگیرد، سالانه مبلغی بالغ بر ۸۳۰ میلیارد ریال فقط از وصول مالیات بر ارزش افزوده نصیب شهر خمین خواهد شد؛ که البته این مبلغ، مازاد بر مبلغ حقوق و دستمزد سالانه پرسنل شاغل در واحد پتروشیمی خواهد بود که حدود ۲۳۰ میلیارد ریال می باشد و اغلب در خمین هزینه خواهد شد. امیدواریم منتخب خمین بتواند با تدابیر لازم این مبالغ را به نحو صحیح و به نفع مردم هزینه نماید.

وی تاکید کرد: شاید نماینده خمین اطلاعی نداشته باشد ولی امروز پساب مازاد تصفیه آب و فاضلاب شهر خمین، خود مشکل بزرگی برای شهر شده است که پتروشیمی خمین طی قراردادی که با سازمان آب منعقد نموده، مقرر شده است با احداث یک خط لوله، ۳۰ لیتر در ثانیه از این آب را به تصفیه خانه خود در سایت، منتقل نموده و پس از تصفیه نهائی آن را برای توسعه فضای سبز و مصارف دیگر هدایت نماید.

کبیرجباری افزود: انتظار می رود نماینده منتخب خمین بعد از ورود به مجلس، کمی هم درد دل ما را نیز بشنوند؛ چرا که بنده معتقد هستم وی بعد از شنیدن درد دل ما تمام سعی خود را خواهد نمود تا این صنعت مادر و تخصصی، هر چه سریع تر به بهره برداری برسد زیرا می تواند تامین کننده مواد اولیه صنایع پائین دستی بسیاری باشد؛ که هرکدام اشتغال زائی جداگانه و بسزائی داشته و خواهند داشت.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع پروژه پتروشیمی خمین که با توصیه و تاکید مقامات استانی و شهرستان خمین همراه بوده است، علی رغم تحمیل هزینه های گزاف به مجریان طرح، ادامه روند فعالیت، گویای نیت خیرخواهانه بانیان طرح است .

کبیر جباری افزود: تحمیل و تقبل هزینه احداث کلیه سرویس های جانبی و انتقال خوراک از شهرستان اراک به خمین و فعال نگه داشتن پروژه در این وضعیت اقتصادی، آیا دلیلی غیر از تبعیت از اظهارات رهبری ، ایجاد اشتغال برای خیل عظیم بیکاران، کمک به اقتصاد شهرستان و ادای دین به کشور می تواند داشته باشد؟

وی تاکید کرد: آیا از زمان شروع عملیات اجرائی پروژه، اشتغال مستقیم ۴۳۰ هزار نفر نان آور خانواده جز لبیک به فرمایشات رهبری، هدف دیگری می تواند داشته باشد؟

وی ادامه داد: آیا استقرار واحد پلی پروپیلن که به عنوان مروارید صنعت پتروشیمی از لحاظ سازگاری با محیط زیست و ارزش افزوده شناخته شده و با راه اندازی آن در شهرستان خمین، حدود ۱۷ درصد از مصرف کل کشور تامین خواهد شد، جای شکرگزاری و تقدیر ندارد؟
کبیرجباری گفت: آیا احداث واحدی با اشتغال ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در شهرستان خمین به دست قشر کارآفرین این مرز و بوم که در آستانه راه اندازی است نیاز به حمایت حداقل کلامی مسئولان ندارد؟
عضو هیات مدیره دی آریا پلیمر در پایان اظهار داشت: نگاهی اجمالی به شجره و سبقه مجریان این طرح در این استان، خود گویای همت والای بزرگ مردان و خیرآفرینان این واحد بوده و به مدد پروردگار و حمایت مسئولان استانی و شهرستان خمین و با تکیه بر نیروی پرتوان جوانان تحصیلکرده این مرز و بوم، این واحد به مرحله تولید و اشتغالزایی خواهد رسید؛ چرا که ایمان داریم تاکنون توانسته ایم و می توانیم.

https://ipna.news/150034کپی شد!