آخرین وضعیت تولید و توزیع «اتیلن» در مسیر خط لوله اتیلن غرب

 شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز با انتشار گزارشی در تشریح وضعیت تولید و توزیع «اتیلن» در مسیر خط لوله اتیلن غرب، اعلام کرد: هم اکنون یک میلیون و ۸۰ هزار تن اتیلن «کاویان» و «مروارید» در مسیر خط اتیلن غرب توزیع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز با انتشار گزارشی در تشریح وضعیت تولید و توزیع «اتیلن» در مسیر خط لوله اتیلن غرب، اعلام کرد: هم اکنون یک میلیون و ۸۰ هزار تن اتیلن «کاویان» و «مروارید» در مسیر خط اتیلن غرب توزیع می‌شود که به‌زودی با ورود تولید مازاد «کاویان»، «مروارید» و «گچساران» میزان عرضه «اتیلن» در مسیر این خط لوله به سه میلیون و ۱۵۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

به گزارش فانوس زاگرس،صنایع پتروشیمی، تاکید کرده که اگر طرح‌های پائین دستی پتروشیمی «گچساران» (شامل دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن) ساخته نشوند با مازاد «اتیلن» در مسیر خط لوله روبرو شده و با تهاتر اتیلن گچساران با کاویان، مازاد آن از عسلویه صادر می‌شود.

«شاپا»: در محاسبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح «اتیلن» پتروشیمی ایلام از قلم افتاده و این طرح هم تا چند هفته آینده عرضه کننده سالانه حدود ۴۵۸ هزار تن «اتیلن» بوده که میزان اتیلن مازاد در مسیر خط اتیلن غرب را افزایش می‌دهد.از سوی دیگر در خوش‌بینانه ترین حالت از مجموع اتیلن مازاد خط غرب حدود ۱۴۰ هزار تن در پتروشیمی «میاندوآب» و حدود ۲۰۰ هزار تن در پتروشیمی «تبریز» قابلیت استفاده «اتیلن» تا یکسال آینده وجود دارد.

نکته غم انگیزتر ماجرا اینجاست که با بهره‌برداری از بیدبلند خلیج فارس، اتان تولیدی این پالایشگاه گاز به‌زودی راهی ماهشهر شده که زمینه افزایش تولید اتیلن در پتروشیمی مارون و بندرامام و با واسطه امیرکبیر را فراهم می‌کند و از طرف دیگر در پتروشیمی جم و پلیمر آریاساسول که باید شاهد افزایش تولید اتیلن باشیم.

یک حساب و کتاب ساده که بکنید متوجه می‌شوید، بیش از ۲۰ سال است که برای توسعه پارس جنوبی سرمایه گذاری می‌کنیم، امروز با مازاد تولید اتان و به زودی اتیلن روبرو می‌شویم و دست آخر جای تکمیل زنجیره این محصول مادر و کلیدی باید صادرکننده خام آن باشیم.

در این بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه‌هایی برای تکمیل زنجیره «اتیلن» در قالب طرح‌های خوراک ترکیبی در دستور کار قرار داده اما اگر کلنگ ساخت این طرح‌های جذاب امروز هم زمین زده شود تا چهار سال آینده هم بهره‌برداری نمی‌رسند و عملا در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ایران صادرکننده خالص «اتیلن» خواهد بود.

https://ipna.news/150011کپی شد!