افزایش نرخ محصولات پتروشیمی با شیب اندک

درحالی نرخ جدید محصولات پتروشیمی اعلام شده است که رشد ۴ درصدی نرخ دلار نیمایی و افزایش تقاضای جهانی، سبب بهبود قیمت کالاهای پتروشیمی شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ با فروکش کردن شیوع کرونا در شرق و جنوب شرق آسیا، شاهد بهبود کسب و کار ها و افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی هستیم. این افزایش تقاضا در کنار رشد نرخ دلار نیمایی سبب شد تا نرخ پایه محصولات پتروشیمی که هر یکشنبه از سوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی اعلام می‌شود، برای اغلب محصولات ، رشد قیمت را نشان دهد.

از سویی دیگر اما معاملات بورس کالا حاکی از افزایش قیمت محصولات شیمیایی نسبت به محصولات پلیمری است. گفتنی است در بازار شیمیایی‌های بورس کالا بیشترین رشد قیمت‌های پایه به آروماتیک سنگین تعلق گرفت که بیش از ۱۶ درصد رشد نرخ را به نام خود ثبت کرد. آمونیاک هم با رقمی نزدیک به ۵/ ۲ درصد کاهش، بیشترین افت قیمت‌های پایه در این گروه کالایی بود.

اما بازار پلیمری ها نیز تا حدودی با افزایش تقاضا روبرو بوده و پی وی سی گرید S۶۵ با ۲.۹ درصد بیشترین رشد قیمت‌ها را در بازار پلیمرهای بورس کالا به خود اختصاص داد. همچنین پلی‌اتیلن سبک خطی با ۱.۳۸ درصد افت نرخ بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد.

در مجموع با اخباری که از آمریکا و اروپا در خصوص افزایش تقاضای محصولات یکبار مصرف و شیمیایی می رسد، می توان امیدوار بود که افت قیمت نفت، تاثیر چندانی بر نرخ محصولات پتروشیمی نداشته باشد.

https://ipna.news/149877کپی شد!