افزایش ملایم قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا با محوریت رشد بهای نیمایی ارز با افزایش اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ روز گذشته قیمت‌های پایه پلیمرها و ترکیبات شیمیایی برای عرضه در هفته پیش‌رو در بورس کالا با اهرم رشد ۴/ ۰ درصدی بهای نیمایی ارز به‌صورت نسبی با رشد اعلام شد. گستردگی رشد نرخ در بازار شیمیایی‌های بورس کالا فراگیرتر از بازار پلیمرها بود، ولی در هر حال می‌توان گفت که جریان غالب قیمت‌های پایه در بازار با افزایش نرخ همراه بوده است. PVC گرید S۶۵ با ۹/ ۲ درصد بیشترین رشد قیمت‌ها را در بازار پلیمرهای بورس کالا به خود اختصاص داد که می‌تواند محرکی برای رشد احتمالی عرضه‌ها باشد. همچنین پلی‌اتیلن سبک خطی با ۳۸/ ۱ درصد افت نرخ بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد.

در بازار شیمیایی‌های بورس کالا بیشترین رشد قیمت‌های پایه به آروماتیک سنگین تعلق گرفت که بیش از ۱۶ درصد رشد نرخ را به نام خود ثبت کرد. آمونیاک هم با رقمی نزدیک به ۵/ ۲ درصد کاهش، بیشترین افت قیمت‌های پایه در این گروه کالایی بود.

نرخ‌های موجود نشان می‌دهد که بازار برای هفته پیش‌رو با نوسان قیمت‌های شدیدی از مسیر نرخ‌های پایه روبه‌رو نخواهد بود که می‌تواند سیگنال مهمی برای بازار آزاد تلقی شود. این امیدواری وجود دارد که بازار از این مسیر با آرامش بیشتری همراه شود که فضای مساعدتری برای داد و ستد مواد اولیه را به همراه خواهد داشت. البته همین نوسان قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازارهای جهانی با یک ثبات نرخ روبه‌روست و البته نوسان قیمت‌ها اگرچه در مسیر افزایشی ملایمی است، ولی در کل بازار هنوز به رشد بهای جهانی نفت خام یا رشد انتظاری تقاضا واکنش نشان نداده است.

https://ipna.news/149873کپی شد!