هفته پرتلاطم بازار محصولات پتروشیمیایی

بازار محصولات شیمیایی با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و قیمت‌های پایین نفت خام و البته تکانه‌های مثبت روزهای اخیر با سردرگمی مواجه شده است، اگرچه احتمال آغاز یک روند افزایشی دور از ذهن نیست.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ این هفته بازار محصولات شیمیایی روزهای بی‌ثباتی را پشت سر می‌گذارد. با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و در ادامه آن افزایش قیمت‌های پایه برخی از محصولات پتروشیمیایی و از طرفی نوسان قیمت نفت خام ، بازار با سردرگمی مواجه شده است و نتیجه آن ‌را در تردید خریداران می‌توان مشاهده کرد. البته روند کلی در بازارها از احتمال رشد نرخ حکایت دارد.

برای بررسی بیشتر این موضوع و پیش‌بینی پایان هفته معاملات محصولات شیمیایی به گفت‌وگو با احمد بیات، کارشناس این بازار پرداختیم.

بیات این کارشناس بازار در ابتدا گفت: نوسان قیمت‌های جهانی بازار را کاملا سردرگم کرده است و همه خریداران را رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و از طرفی نوسان نرخ نفت در بلاتکلیفی قرار داده است.

خریداران با موشکافی بازار پس از هفته‌ها کاهش نرخ‌ به این نتیجه رسیدند که قیمت‌ها به پایین‌ترین رقم خود رسیده است و دست به خرید زدند و رونق نسبی در بازار را شکل دادند ولی بعد از این بازهم بازار با کمبود تقاضا مواجه شد.

این کارشناس بازار در ادامه گفت: من فکر می‌کنم این هفته هم در ادامه هفته گذشته معاملات در بورس کالا با تردید انجام می‌شود و معامله‌گران ریسک خرید با حجم بالا را نپذیرند. می‌توان دلیل آن را این دانست که همچنان ثباتی قدرتمند در بازارهای جهانی رخ نداده است و انتظارات به شکلی پیش‌ می‌رود که شاهد کاهش قیمت نفت در روزهای بعد باشیم.

وی همچنین به این اشاره کرد که از طرفی ثبات در دلار نیمایی که هر هفته با تغییرات حدود یک درصدی همراه است موجب این شده است که بازار داخلی کاملا تحت‌تاثیر نوسانات شدید قیمت‌های جهانی باشد.

با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که این هفته هم تقاضای خاصی در بازار محصولات شیمیایی رخ ندهد و در شیمیایی‌ها به غیر از برخی ترکیبات مثل اسید ترفتالیک و کریستال ملامین که کالاهای خاصی محسوب می‌شوند و هر هفته با تقاضای بالایی به نسبت عرضه خود مواجه هستند، در مابقی ترکیبات شیمیایی رقابت جذابی مشاهده نکنیم. همچنین باید توجه داشت که افزایش قیمت‌های پایه، به تنهایی خود عاملی است که جذابیت را در معاملات کم می‌کند.

https://ipna.news/149791کپی شد!