کرونا درآمدهای ارزی کشور از پتروشیمی را ۱۰ میلیون دلار کاهش داد

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی موثر‌ترین صنعت آسیب دیده از کرونا را صنعت نفت دانست و گفت: در صورت تداوم وضعیت فعلی و قیمت‌های کنونی در این حوزه، ارزش کل صادرات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، گاز و برق که سالانه ۲۵ میلیارد دلار بود، به ۱۵ میلیارد دلار کاهش می‌یابد و به یکباره کشور ۱۰ میلیون دلار از درآمدهای ارزی خود را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ “حمید حسینی”، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص آثار شیوع ویروس کرونا بر صنعت نفت اظهار کرد: در جریان کرونا چند صنعت به شدت آسیب دیدند که موثرترین آن‌ها صنعت نفت بود که همه جوانب آن از تولید، بهره برداری، پالایش فرآورده‌ها، انبارداری و پیمانکاری ضربه خورد چرا که صنعت نفت با بیشترین حجم تبادل کالایی یعنی روزانه ۵ میلیون دلار معاملات نفتی و معاملات دلاری حدود ۵۰ میلیون بشکه نفت در روز به علاوه معاملات کاغذی نفت به میزان ده برابر آن، صنعتی بسیار تاثیر گذار در بازارهای پولی و مالی کشور بود که اکنون در بدترین وضع خود قرار دارد.

او افزود: هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد یک تن بنزین را با ۱۰۹ دلار بتوان خرید، در حالی که ما این حجم را زمان تحریم‌ها حتی تا ۸۰۰ دلار هم می‌خریدیم. همچنین گازوئیل ۷۰۰ دلاری امروز به ۲۰ دلار رسیده و با این شرایط مجبوریم تخفیف هم بدهیم.

حسینی خاطر نشان کرد: ارزش صادرات فرآورده‌های نفتی و بخشی از محصولات پتروشیمی کاهش یافته و ارزش صادرات برق و گاز هم که مرتبط با نفت است دچار مشکل شده‌است.

سخنگوی اوپکس توضیح داد: ۱۴.۵ درصد درآمدهای صادرات این حوزه برای توسعه پروژه‌های جانبی، تعمیرات و … به شرکت نفت پرداخت می‌شد اما با توجه به وضعیت فعلی و کاهش قیمت‌ها، درآمدهای شرکت نفت هم دچار کاهش شده‌است.

حسینی ادامه داد: به دنبال کاهش درآمدهای شرکت نفت و ایجاد اختلال در توسعه پروژه‌های نفتی، صنعت تجهیزات نفتی که صنعت بزرگی است از تولیدکنندگان قطعات کوچک تا تولیدکنندگان تجهیزات سنگین متاثر می‌شوند و خانواده صنعت نفت سال بسیار بدی را پیش رو دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در خصوص حضور شرکت‌های نفت و پتروشیمی در بورس و رشد ارزش سهام این شرکت‌ها اظهار کرد: ارزش سهام بورس مربوط به ارزش ذاتی شرکت‌هاست، چنانچه در ارزیابی  و تایید دارایی بورس، قیمت همه شرکت‌های فولادی و پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها بسیار افزایش یافته در حالی که برخی از این شرکت‌ها سودآور نیستند اما معاملات بورسی بیش‌تر بر اساس ارزش ذاتی است تا سودآوری.

او افزود: به هر حال نقدینگی موجود در بورس، ارزش ریالی و نه دلاری بورس را در بلند مدت افزایش می‌دهد و ارزش پول موجود در بورس حفظ می‌شود.

حسینی حضور شرکت‌ها در بورس را بسیار مفید دانست و بیان کرد: شرایط کنونی بازار سرمایه برای کسانی که سهام دارند و می‌توانند سهام خود را عرضه کنند بسیار خوب است، برای مثال ارزش سیمان تهران که زیان‌ده بوده امروز ۴ برابر شده‌است.

به گفته این فعال اقتصادی، اقتصاد در حال تغییر ساحتار از بانک محوری به بورس محوری است و این اتفاق بسیار خوبی است البته به شرطی که شورای عالی بورس به خوبی این بازار را مدیریت کند تا بورس به یکباره زمین نخورد، چرا که اگر مردم لطمه بخورند هیچ وقت دیگر بورس ایران پا نمی‌گیرد.

او تاکید کرد: باید مردم را از سهامی که  ارزش آن با سفته‌بازی و دلال بازی و بدون دلیل افرایش می‌یابد، آگاه کرد و مانع ایجاد بی‌اعتمادی توسط این افراد شد.

حسینی گفت: در حال حاضر بورس فرصت بسیار خوبی است و حاضران در بورس ضرر نمی‌کنند.

https://ipna.news/149738کپی شد!