تخصیص ۱۳ میلیون مترمکعب آب پتروشیمی و ذوب‌آهن کوهدشت

قیمت نفت که در روزهای گذشته با کاهش همراه شده بود، ‌امروز به دنبال اعلام مشوق‌های دولت آمریکا و همچنین امضای قرارداد اجاره مخازن ذخیره‌سازی نفت این کشور با تولیدکنندگان نفت،‌ با افزایش قیمت همراه شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ قیمت نفت که ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۷۰ درصد از ارزش خود را از دست داده، در هفته‌های اخیر و به دنبال پرشدن مخازن ذخیره‌سازی نفت در جهان و افزایش بی سابقه ذخیره نفت و فرآورده بر روی آب با کاهش همراه بود.

در این میان تولیدکنندگان آمریکایی بیش ازبقیه تولیدکنندگان در جهان با مشکل مواجه بودند. مشکل برای تولیدکنندگان در خشکی بیشتر هم بود و زنگ خطر تعطیلی صنایع نفت آمریکا را به صدا در آورد.

تولیدکنندگان آمریکایی در روزهایی که تقاضا برای نفت در بحران کرونا به کمترین میزان رسیده است، حالا با توجه با کمبود فضای برای نگهداری نفت بدون مشتری مواجه شده و در حال انتقال تولیدشان به ذخایر استراتژیک آمریکا هستند. تا آنجا که بر اساس گزارش‌ها، از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون ۱.۱ میلیون بشکه نفت به مخازن ذخایر استراتژیک تحویل داده شده است.

همچنین اعلام شده که وزارت انرژی آمریکا، قراردادهایی برای اجاره حدود ۲۳ میلیون بشکه از ظرفیت ذخایر استراتژیک با تولید کنندگان نفت این کشور را نهایی کرده و شرکت‌ها می‌توانند تا مارس ۲۰۲۱ از این مخازن برای نگهداری نفت تولیدی خود استفاده کنند البته مقداری از این نفت به عنوان هزینه نگهداری به دولت می‌رسد.

رییس جمهور آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرد که ما اجازه نمی‌دهد صنعت نفت و گاز آمریکا سقوط کند.

وی به وزیر انرژی و وزیر خزانه‌داری دستور داد که طرحی را تهیه کنند تا منابع مالی لازم برای این شرکت‌های مهم فراهم شده و حفظ مشاغل این صنعت تضمین شود.

ترامپ همچنین برنامه‌هایی برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک آمریکا را اعلام کرده که حدود ۷۷ میلیون بشکه را از بازار جمع خواهد کرد.

با توجه به این موارد،‌ قیمت نفت آمریکا امروز با حدود ۱۴ درصد افزایش به ۱۴ دلار و ۵ سنت در هر بشکه رسید.

نفت برنت نیز ۴.۲ درصد افزایش قیمت داشت و ۲۱ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

با وجود آنکه مشوق‌های دولتی آمریکا باعث شده تا قیمت نفت با رشد همراه شود اما رکوردشکنی ذخیره نفت بر روی آب و رسیدن به بالاترین سطح در ۱۵ سال گذشته همچنان نگرانی‌ها را در خصوص سقوط قیمت نفت زنده نگه می‌دارد.

در حال حاضر، ۱۶۰ میلیون بشکه نفت در کشتی‌ها نگهداری ‌شود که در مقایسه با دو هفته پیش دو برابر شده است. سال ۲۰۰۹ نیز بعد از رکود جهانی اقتصاد، بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در دریا نگهداری می‌شد.

در گوشه دیگر جهان، عربستان و روسیه همچنان برای سهم بیشتر در بازار نفت می‌جنگند که این موضوع می تواند روند کاهش قیمت نفت را ادامه‌دار کند. این در شرایطی است که از روز جمعه و بر اساس توافق کاهش تولید اوپک پلاس، این دو کشور باید هر کدام تولید نفت خود را به ۸.۵ میلیون بشکه در روز برسانند.

در حالی که به نظر می‌رسد صنعت انرژی در سراسر جهان به سمت نابودی پیش می‌رود، صادرکنندگان روسیه و عربستان ترجیح می‌دهند به جای نجات این صنعت، سهم خود را در بازار حفظ کنند. امری که با وجود مشوق‌ها وحمایت‌های دولت آمریکا می‌تواند به نابودی صنعت نفت این کشور منجر شود.

https://ipna.news/149627کپی شد!
منبع