کاهش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی روز گذشته در بورس کالای ایران با افت نرخ اعلام شد آن هم در شرایطی که کاهش قیمت‌های جهانی دلیل اصلی افت قیمت‌ها بود. این در حالی بود که رشد ۷/ ۰ درصدی بهای نیمایی ارز بخشی از توانمندی بازار برای کاهش قیمت‌ها را ختثی کرد، ولی باز هم جریان نزولی نرخ از بازارهای جهانی به بازار داخلی سرایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ البته کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا چندان هم انتظار فعالان بازار را برآورده نکرده گویی بازار احتمال افت بیشتر قیمت‌ها را در نظر داشت. در هر حال بازار داخلی سومین روز است که از یک جریان افزایشی در قیمت‌ها برخوردار شده اگرچه شاهد افت شتاب رشد قیمت‌ها در بازار داخلی هستیم. از هم‌اکنون باید منتظر حجم عرضه‌های امروز و فردا بود، زیرا واقعیت‌های بازار را بهتر از هر داده دیگری تحلیل می‌کند. چیزی که برای بازار این روزها انتظار داریم بالابودن حجم عرضه‌ها و ثبت معاملاتی احتمالا بالاتر از ۷۰ هزار تن در هفته است که همین احتمالات می‌تواند جریان متعادل‌تری را در بازار به ثبت برساند. این ذهنیت‌ها را اگر با تکانه‌هایی از کاهش قیمت‌ها در اواخر فعالیت بازار آزاد در روز گذشته مورد بررسی قرار دهیم احتمال آرامشی جدید در بازارها را مطرح می‌کند. البته در بازارهای جهانی شاهد آرامش نسبی قیمت‌ها هستیم آن‌هم در شرایطی که تکانه‌هایی از رشد قیمت‌ها نیز ثبت شده است. ویکی‌شیمی در گزارشی تغییرات قیمت مواد اولیه با محوریت اولفین‌ها را در هفته گذشته مورد بررسی قرار داده است.

  اتیلن

به دنبال افزایش قیمت و برقراری حاشیه امن محصولات در صنایع پایین دست این کالا، خریداران شمال شرقی آسیا در پی خرید محموله‌های جدید اتیلن هستند. این افزایش قیمت منجر به ایجاد مخالفت‌هایی در مورد ادامه نرخ پایین تولید در شمال شرق آسیا شده است. در جنوب شرقی آسیا نیز میزان تقاضای تایلند برخلاف اندونزی قابل قبول است.به گزارش مجله Platts، بهای اتیلن CFRشمال شرقی آسیا با افزایش روزانه ۲۵ دلار در هر تن به ۳۵۵ دلار رسید آن هم در شرایطی که ۴۰ دلار در هر تن کمتر از هفته ماقبل است. قیمت CFR جنوب شرقی آسیا نیز با ۲۰ دلار در هر تن کاهش قیمت هفتگی، ۳۳۰ دلار در هر تن داد و ستد شد.

  پروپیلن

بهای پروپیلن همچنان تحت‌تاثیر شیوع ویروس کروناست. چین برای تولید ماسک و لباس محافظ به یکی از محصولات پایین دستی پروپیلن ( پلی پروپیلن‌های نساجی ) به‌عنوان ماده اولیه نیاز دارد و این منجر به افزایش تقاضا شده است. از طرف دیگر، لزوم جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت نیز حس می‌شود. میزان تقاضای کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل تعطیلی بازار بسیار پایین است.

این در حالی است که برخی از واحدهای تولید پروپیلن همچنان به دلایل مختلف غیر‌فعال هستند. بهای پروپیلن CFR چین در روز جمعه با ۱۰ دلار در هر تن افزایش روزانه به ۶۶۵ دلار رسید و پروپیلن CFR تایوان با کاهش قیمت ۱۰ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل از آن ، ۶۷۰ دلار در هر تن تعیین شد. پروپیلن FOB کره، ۶۱۵ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت.

  بوتادین

در اوایل هفته گذشته به علت نیاز به بوتادین در تولید لاستیک، بازار این ماده الفینی قوت گرفت، اما با نوسان جدی بهای نفت خام در غرب جهان و کاهش تقاضا در اروپا، در پایان هفته بوتادین CFR چین به پایین‌ترین قیمت خود رسید. این در حالی بود که معضل کمبود فضای ذخیره‌سازی همچنان پا بر جاست. در پایان هفته گذشته هر تن بوتادین CFR چین با ۱۰ دلار در هر تن کاهش قیمت، ۳۵۵ دلار معامله شد. بوتادین CFR تایوان و شمال شرقی آسیا به دلیل تقاضای کمتر نسبت به چین دچار افت قیمت بیشتری شد و به بهای ۳۴۰ دلار در هر تن رسید.»

 

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
https://ipna.news/149574کپی شد!