انتظار پنج ساله برای احداث پتروشیمی چهارم

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس گفت : احداث پتروشیمی چهارم قرار بود با کمک بخش خصوصی احداث شود که حتی در دوران بعد از برجام که فضای فعالیت‌های اقتصادی بازتر بود شاهد تحقق آن نبودیم .

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ کیوان کاشفی رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس با اشاره به انتظار پنج ساله مردم استان و خصوصا شهرستان اسلام آبادغرب برای احداث پتروشیمی چهارم، گفت : قرار بود این پروژه با کمک بخش خصوصی احداث شود که حتی در دوران بعد از برجام که فضای فعالیت‌های اقتصادی بازتر بود شاهد تحقق آن نبودیم.

او با بیان اینکه اکنون شرکت ملی پتروشیمی ایران احداث این پروژه را با سرمایه‌گذاری ۶۷۰۰ میلیارد تومان برعهده گرفته، گفت : بعد از سه ماه کار کارشناسی و بررسی مسائل مختلف از جمله مسائل مربوط به اراضی، تامین آب و برق، مسائل محیط زیستی و … در نهایت زمین ۶۰ هکتاری منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب را در اختیار شرکت ملی پتروشیمی قرار دادیم که البته قرار است تا حدود ۷۵ هکتار هم توسعه یابد.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس افزود: اکنون که اقدامات لازم برای واگذاری زمین انجام شده، عملا امکان آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی اسلام آبادغرب وجود دارد.

کاشفی با بیان اینکه این پروژه به صورت GTPP و در سه فاز اجرایی خواهد شد، زمان برآورد شده برای اجرای کامل آن را چهار سال اعلام کرد.

او گفت: البته مقرر شده ظرف مدت دو سال این پروژه به پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد بود که احتمالا در همین مدت فاز اول آن افتتاح خواهد شد.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از اشتغالزایی قابل توجه پتروشیمی اسلام آبادغرب هم خبر داد که برآورد‌ها نشان می‌دهد هزار نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در آن مشغول به کار شوند.

کاشفی از پیامد‌های احداث این پروژه هم یاد کرد که مهمترین آن تبدیل شدن کرمانشاه به قطب پتروشیمی غرب کشور است و ادامه داد: با توجه به نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب به مرز و دسترسی مناسبی که به بازار‌های عراق، سوریه و مدیترانه وجود دارد، پتروشیمی تولیدی استان بازار‌های صادراتی خوبی را پیش رو خواهد داشت.

او افزود: از آنجایی که دانش تولید محصولات پتروشیمی در ایران بومی سازی شده و مواد اولیه مناسب را نیز در اختیار داریم، قیمت تمام شده پتروشیمی ایران در بازار‌های جهانی بسیار مناسب و جذاب است.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از تاثیر احداث این پروژه در تحول منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب هم یاد کرد و گفت: پتروشیمی چهارم موتور محرکی برای احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی خواهد بود و منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب را روی ریل توسعه می‌اندازد.

کاشفی با اشاره به در دست اقدام بودن طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از ۱۲۰ به ۴۵۰ هکتار، افزود: امیدواریم با توجه به جاذبه‌ای که این پتروشیمی ایجاد می‌کند و همچنین زیرساخت‌های خوبی که در منطقه داریم، به زودی شاهد ورود سرمایه‌گذاران بیشتر به این منطقه باشیم.

او گفت: از سوی دیگر مجوز شرکت ماهان شیمی که پیش از این قرار بود پتروشیمی اسلام آبادغرب را اجرا کند پابرجاست و این مجموعه درصدد احداث یک پتروشیمی دیگر است که می‌تواند زنجیره صنایع پتروشیمی را در این منطقه تقویت کند.

کاشفی ادامه داد: سود این تحولات اقتصادی به مردم اسلام آبادغرب و کل استان برسد .

https://ipna.news/149572کپی شد!