چرا شرکت‌های آمریکایی در دوران شیوع کرونا در چین سرمایه‌گذاری می‌کند؟

نخستین پروژه بزرگ پتروشیمی با سرمایه‌گذاری مستقل یک شرکت آمریکایی در چین در زمان شیوع کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ روز چهارشنبه آیین تصویری مخابراتی مشترکی بین شهرهای پکن و هویی‌جو در چین و شهر دالاس در آمریکا درباره راه‌اندازی پروژه اتیلن در هویی‌جو استان گوانگ‌دونگ به‌ارزش ۱۰ میلیارد دلار توسط شرکت اکسون موبیل آمریکا برگزار شد.

این نخستین پروژه بزرگ پتروشیمی با سرمایه گذاری مستقل یک شرکت آمریکا در چین به‌شمار می‌رود و زمان راه‌اندازی آن در شرایط شیوع کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سرمایه گذاری کلان این شرکت آمریکایی در چین نشانه‌ای از اعتماد و خوشبینی به دورنمای اقتصادی چین است.

این اعتماد و خوشبینی از کجا ناشی می‌شود؟ دلیل این امر را باید در تأسیسات زیربنایی خوب و زنجیره صنعتی کامل، از لحاظ قدرت سخت و نیز گسترش مستمر درهای باز و بهبود پیوسته محیط تجاری چین از لحاظ قدرت نرم چین جست.

رئیس اجرایی ارشد اکسون موبیل در این آیین اعلام کرد: غیر از تأسیسات زیربنایی خوب، قوانین و مقررات جدید چین در این راستا توانایی رقابتی این کشور را تقویت بخشیده و محیط مطلوبی برای سرمایه گذاری راهبردی و درازمدت این کشور فراهم شده است.

شایان ذکر است که پس از شیوع کرونا، برخی سیاستمداران آمریکا به جوسازی برای قطع ارتباط صنعتی شرکتها و تولیدکنندگان با چین پرداختند و حتی درصدد وادار کردن شرکتهای آمریکایی به خروج از چین بوده‌اند. اما اجرای این پروژه سیلی بزرگی به رویکرد این دسته از سیاستمداران است.

چین با تلاش سخت خود در ۳ ماه گذشته کرونا را تحت مهار مؤثری قرار داد و در حال ازسرگیری کسب‌وکارها است. آغاز فعالیت تولیدات چین اعتماد سرمایه گذاران بین‌المللی به چین را تقویت بخشیده است.

شرکت والمارت نیز در ۸ آوریل روز لغو قرنطینه شهر وو هان افزایش ۳میلیاردیوانی (حدود ۴۲۰میلیون‌دلاری) سرمایه گذاری خود را در وو هان اعلام کرد. همچنین بر اساس نتیجه تحقیقاتی که اتاق بازرگانی آمریکا در چین، اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای و مؤسسه پی‌.دبلیو.سی. انجام داده‌اند، بیش از ۷۰ درصد شرکتهای آمریکا در چین اعلام کرده‌اند که تولید، عرضه و خرید خود را به‌دلیل حادثه شیوع کروناویروس به خارج از چین منتقل نخواهند کرد.

علاوه بر این، بر اساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز انگلستان، ۳ کارخانه شرکت استریکس این کشور در چین ظرف چند هفته به‌طور کامل تولید خود را احیا کرده است.

رئیس اجرایی این شرکت گفت: نظم و انضباط چین که در روند مبارزه با کرونا خود را نشان داد، برای آغاز کسب‌وکارها سودمند است.

با وجود شیوع کرونا و تأثیرات منفی ناشی از آن، اوضاع کلی رو به رشد مطلوب اقتصادی چین و چین به‌عنوان محبوبترین مقصد سرمایه گذاری جهان تغییری نکرده است. در شرایط گسترش مداوم درهای باز چین، بسیاری از شرکتهای دوراندیش چندملیتی در احیای رشد و توسعه اقتصادی چین از فرصتهای بیشتری بهره‌مند خواهند شد.

https://ipna.news/149519کپی شد!