تاثیر ریزش قیمت نفت بر پالایشی ها

دولت در فروش نفت به پالایشگاه ها، بدین صورت عمل می کند که نفت را به قیمت منهای ۵ درصد قیمت میانگین ماهیانه نفت دبی ، بحرین و برنت به پالایشگاه ها فروخته و سپس فرآورده های اصلی تولیدی پالایشگاه ها شامل ( بنزین ، گازوییل ، مازوت و نفت سفید ) را با قیمت جهانی از آنها خریداری می کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ به دنبال ریزش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، اصلی ترین سوال سهامداران صنعت پالایشی، تاثیر کاهش قیمت نفت خام بر سودآوری پالایشگاه ها است.

احسان باقریان نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی و مدیرعامل شرکت پتروپالایش مهان در این خصوص بیان کرد: دولت در فروش نفت به پالایشگاه ها، بدین صورت عمل می کند که نفت را به قیمت منهای ۵ درصد قیمت میانگین ماهیانه نفت دبی ، بحرین و برنت به پالایشگاه ها فروخته و در واقع، پالایشگاه ها، خوراک خود یعنی نفت خام را با تخفیف ۵ درصدی نسبت به قیمت میانگین دبی و بحرین و برنت خریداری می کنند. سپس دولت فرآورده های اصلی تولیدی پالایشگاه ها شامل ( بنزین ، گازوییل ، مازوت و نفت سفید ) را با قیمت جهانی از آنها خریداری می کند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که تولیدات پالایشگاه های کشور شامل دو گروه فرآورده های اصلی ( ۸۵ درصد تولید ) و فرآورده های ویژه (۱۵ درصد ) است. یکی از عوامل ایجاد سود پالایشگاه ها همین فرآورده های ویژه است ، به این علت که خوراک واحدهای پایین دستی است و در بورس انرژی و کالا، عمدتا بصورت رقابتی فروخته می‌شود. از طرفی هم، زمانی که بازار نفت دچار تغییر و نوسان می شود ، تاثیر این نوسان بر پایین ترین تولیدات در زنجیره نفت، با تاخیر نمایان می شود‌. بنابراین جهت بررسی تاثیر کاهش قیمت نفت خام بر سودآوری پالایشگاه ها، باید رویه کاری پالایشگاه ها را تحلیل کرد، و البته منتظر ماند تا تاثیر ریزش قیمت جهانی نفت خام بر فرآورده های پالایشی نیز، نمایان گردد.

https://ipna.news/149510کپی شد!